شاعری که اهتمام به امر اهلبیت داشت، به امید پناه اهلبیت، رفت

سید حسین سیدی
مرحوم چایچیان

در روزهای اخیر، شاعری بزرگ که مرثیه سرای اهلبیت بود، بدرود حیات گفت. مرحوم حبیب الله چایچیان که شعر «آمده ام ای شاه نجاتم بده» از سروده های او در وصف امام رئوف است، در سن 94 سالگی دیده از جهان بست[1] و ان شاءالله که آن مرحوم و همه ما در پناه معصومین از جمله امام رضا(علیه السلام) باشیم. بی تردید کسی در پناه امام رضا(علیه السلام) و معصومین دیگر خواهد بود که در جهت نگاه داشتن یاد و نام آنها اهتمام داشته باشد و مرحوم چایچیان از آنها بود.
 امام رضا(علیه السلام) می فرماید: «رَحِمَ اللهُ عَبْداً أحْیى أمْرَنا، قیلَ: كَیْفَ یُحْیى أمْرَكُمْ؟ وَ قالَ (علیه السلام) : یَتَعَلَّمُ عُلُومَنا وَیُعَلِّمُها النّاس؛ رحمت خدا بر كسى باد كه أمر ما را زنده نماید، سؤال شد: چگونه؟ حضرت پاسخ داد: علوم ما را فرا گیرد و به دیگران بیاموزد.»[2] حضرت در این حدیث، رحمت الهی را از آن کسانی می داند که علوم اهلبیت را فرا گرفته و آن را در جامعه نیز گسترش می دهند.
اگر چه مرحوم چایچیان شاعر بود و شعر، مستقیما از علوم اهلبیت نیست؛ اما منافاتی با علوم اهلبیت ندارد و می تواند در بر دارنده علوم اهلبیت باشد؛ مثلا در ادامه شعر «آمده ام ای شاه نجاتم بده» می خوانیم که: «لشکر شیطان به کمین منند* بی‌ کسم ای شاه پناهم بده»[3] این شعر مشتمل بر آیات و روایاتی است که انسان را از  شیطان برحذر می دارد و او را به، پناه بردن به خدا رهنمون می شوند. «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبينٌ؛ اى اهل ايمان، همه متفقا در مقام تسليم خدا در آييد و از وساوس شيطان پيروى مكنيد كه او همانا شما را دشمنى آشكار است.[4] بنابراین شعر هم می تواند در زنده نگه داشتن امر و مقصود اهلبیت، انسان را یاری کند و در فردای قیامت، او را در پناه خدا قرار دهد؛ نکته ایی که مرحوم چایچیان، از آن به نحو احسن استفاده نمود
خدا او را رحمت کند و در پناه خود و حضرات معصومین قرار دهد، و ان شاءالله ما هم با حرکت در مسیر زنده نگاه داشتن امر اهلبیت، عاقبت به خیر گردیم.

پی نوشتها:
1ــ کلیک کنید
2ــ عيون أخبار الرضا عليه السلام‏، ‏، ج1، ص307.
3ــ کلیک کنید
4ــ آیه 208 بقره

Share