روزه در آیینه احادیث

روزه در آیینه احادیث

امام مهدی علیه السلام فرمودند:
فیمَنْ أفْطَرَ یَوْماً مِنْ شَهْرِ رَمَضان مُتَعَمِّداً بِجِماع مُحَرَّم اَوْ طَعام مُحَرَّم عَلَیْهِ: إنَّ عَلَیْهِ ثَلاثُ کَفّارات؛
کسی که روزه ماه رمضان را عمداً با چیز یا کار حرامی افطار - و باطل - نماید، هر سه نوع کفّاره (۶۰ روزه، اطعام ۶۰ مسکین، آزادی یک بنده) بر او واجب می شود.
من لایحضره الفقیه، ج ۲، ص ۷۴

gol_www.ziaossalehin.ir_.jpg

امام صادق علیه السلام فرمودند:
إذا افْطَرَ الرَّجُلُ عَلَى الْما الْفاتِرِ نَقى کَبِدُهُ، وَ غَسَلَ الذُّنُوبَ مِنَ الْقَلْبِ، وَ قَوىَّ الْبَصَرَ وَالْحَدَقَ؛
چنانچه انسان روزه خود را با آب جوش افطار نماید کبدش پاک و سالم باقى مى ماند، و قلبش از کدورت ها تمیز و نور چشمش قوى و روشن مى گردد.
وسائل الشیعه : ج ۱۰ ص ۱۵۷ ح ۳.

gol_www.ziaossalehin.ir_.jpg

امام صادق علیه السلام فرمودند:
لاَ فْطارُکَ فى مَنْزِلِ اخیکَ افْضَلُ مِنْ صِیامِکَ سَبْعینَ ضِعْفا؛
اگر افطارى روزه ات را در منزل برادر - مؤ منت -، انجام بدهى ثوابش هفتاد برابر اصل روزه است .
من لایَحضره الفقیه : ج ۲ ص ۵۱ ح ۱۳.

gol_www.ziaossalehin.ir_.jpg

امام علی علیه السلام فرمودند :
حُبِّبَ إلَیَّ الصَّومُ بِالصَّیفِ؛
روزه در تابستان، نزد من محبوب است.
مستدرک الوسایل، ج ۷، ص ۵۰۵

gol_www.ziaossalehin.ir_.jpg

امام سجاد علیه السّلام فرمودند:
صَومُ الإعتکاف واجبٌ؛
روزه گرفتن (در) اعتکاف واجب است.
الکافي/ ج۴/ ص ۸۳

gol_www.ziaossalehin.ir_.jpg

از امام حسین علیه السلام سؤال شد: چرا خداوند روزه را بر بندگانش واجب کرد؟ حضرت فرمودند:
لِیَجِدَ الْغَنىُّ مَسَّ الْجُوعِ فَیَعُودَ بِالْفَضْلِ عَلَى المَساکینَ؛
براى این که ثروتمند سختى گرسنگى را بچشد و در نتیجه از زیادى ثروتش به بیچارگان کمک کند.
[موسوعة کلمات الامام الحسین علیه السلام، ص ۶۹۲، ح ۷۵۹.]

gol_www.ziaossalehin.ir_.jpg

زید شحام گوید: به امام صادق علیه السلام عرض کردم: آیا کسى از پدران شما ماه شعبان را روزه مى گرفتند؟، حضرت فرمودند:
نَعَمْ أنَّهُ کانَ آبائى یَصُومُونَهُ وَ أنَا أصُومُهُ، وَ آمُرُ شیعَتى بِصَوْمِهِ؛
آرى، پدرانم آن ماه را روزه مى گرفتند، من هم روزه مى گیرم، و شیعیانم را هم به روزه آن فرمان مى دهم.
[وسائل الشیعه ۷: ۳۷۷ ح ۳۲]

gol_www.ziaossalehin.ir_.jpg

پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:
مَن أكَلَ قَبلَ أن يَشرَبَ و تَسَحَّرَ ، و مَسَّ شَيئا مِنَ الطِّيبِ ؛ قَوِيَ عَلَى الصِّيامِ .
هر كس پيش از نوشيدن چيزى ، غذا بخورد و سَحَرى ميل كند و قدرى بوى خوش [بر خود] بمالد ، بر روزه گرفتن ، توان بيشترى يابد .
كنز العمّال ، جلد ۸ ، صفحه ۵۱۰ ، حديث ۲۳۸۸۲ نقلاً عن شُعب الإيمان عن أنس دانش نامه احاديث پزشكي: ۱ / ۱۰۸

gol_www.ziaossalehin.ir_.jpg

پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:
من اغتاب مسلما او مسلمة لم يقبل الله صلاته و لا صيامه اربعين يوما الا ان يغفر له صاحبه - من اغتاب فى شهر رمضان لم يوجر على صيامه ؛
كسى كه غيبت شخص روزه دارى نمايد خداوند متعال نماز و روزه وى را تا چهل روز مورد پسند قرار نمى دهد، مگر آن كه غيبت شونده از وى راضى شود.(و افزود:) كسى كه در ماه رمضان غيبت كند از روزه دارى خويش ‍ اجرى به دست نمى آورد.
جامع الاخبار صدوق ، فصل الغيبة

gol_www.ziaossalehin.ir_.jpg

امام كاظم علیه السّلام فرمودند:
لاتصم صوما يمنعك من الصلوة ، فان الصلوة احب الى الله من الصيام ؛
روزه اى(مستحبی) را كه مانع انجام نماز مى شود نگير، چرا كه نماز در پيشگاه خدا بهتر ازروزه است .
مستدرك الوسائل چاپ جديد، ج ۲، ص ۴۳

gol_www.ziaossalehin.ir_.jpg

امام علی علیه السّلام فرمودند:
انما هو عيد لمن قبل الله صيامه ، و شكر قيامه ، و كل يوم لا يعصى الله فيه فهو يوم عيد ؛
امروز عيد(فطر) كسى است كه خداوند روزه اش را قبول كرده ، و نمازش را سپاس ‍ گزارده ، و هرروز كه در آن نافرمانى خدا نشود، عيد واقعى آن روز است .
نهج البلاغه ، فيض الاسلام ، ص ۱۲۸۶

gol_www.ziaossalehin.ir_.jpg

پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:
من اغتاب مسلما او مسلمة لم يقبل الله صلوته و لا صيامه اربعين يوما و ليلة الا ان يغفر له صاحبه ؛
هر كس غيبت مرد يا زن مسلمانى را كند، تا چهل شبانه روز نماز و روزه اش ‍ پذيرفته نيست ، مگر اين كه غيبت شونده او را ببخشد.
بحارالانوار، ج ۷۵، ص ۲۵۸

gol_www.ziaossalehin.ir_.jpg

پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:
لو صليتم حتى تكونوا كالاوتار و صمتم حتى تكونوا كالحنايا لم يقبل الله منكم الا بورع ؛
اگر آن قدر نماز بخوانيد تا همچون زه كمان شويد، و آن قدر روزه بگيريد تا همچون كمان خم شويد، خدا از شما قبول نمى كند، مگر اين كه انسان با ورع باشيد.
بحارالانوار، ج ۸۴، ص ۲۵۸

gol_www.ziaossalehin.ir_.jpg

حضرت فاطمه علیها السّلام فرمودند:
ما يَصَنَعُ صّائِمُ بِصِيامِهِ إذا لَمْ يَصُنْ لِسانَهُ وَ سَمْعَهُ وَ بَصَرَهُ وَ جَوارِحَهُ ؛
روزه داري كه زبان و گوش و چشم و ديگر اعضاء و جوارح خود را كنترل ننمايد هيچ سودي از روزه خود نمي برد.
مستدرك الوسائل، ج ۷، ص ۳۳۶، ح ۲

gol_www.ziaossalehin.ir_.jpg

پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:
لو صلیتم حتی تکونوا کالاوتار و صمتم حتی تکونوا کالحنایا لم یقبل الله منکم الا بورع؛
اگر آن قدر نماز بخوانید تا همچون زه کمان شوید، و آن قدر روزه بگیرید تاهمچون کمان خم شوید، خدا از شما قبول نمی کند، مگر این که انسان با ورع باشید.
بحار الانوار، ج ,۸۴ ص ۲۵۸

gol_www.ziaossalehin.ir_.jpg

پيامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:
يا مَعشَرَ الشَّبابِ عَلَيكُم بِالباهِ فَاِن لَم تَستَطيعوهُ فَعَلَيـكُم بِالصّيامِ فَاِنَّهُ وِجاؤُهُ؛
اى گروه جوانان! ازدواج كنيد . اگر نمى توانيد، روزه بگيريد كه روزه مهارِ شهوت است.
كافى ، ج ۴، ص ۱۸۰، ح ۲

gol_www.ziaossalehin.ir_.jpg

امام على علیه السّلام فرمودند:
صَومُ القَلبِ خَیرٌ مِن صِیامِ اللِّسانِ وَ صَومُ اللِّسانِ خَیرٌ مِن صِیامِ البَطنِ؛
روزه قلب بهتر از روزه زبان است و روزه زبان بهتر از روزه شكم است.
غرر الحكم، ج ۱، ص ۴۱۷، ح ۸۰

gol_www.ziaossalehin.ir_.jpg

امام علی علیه السّلام فرمودند:
صِیامُ القَلبِ عَنِ الفِكرِ فِی الآثامِ أفضَلُ مِن صِیامِ البَطنِ عَنِ الطَّعامِ
روزه دل ، اندیشیدن به گناهان ، برتر است از روزه شكم ؛ یعنى غذا خوردن؛
میزان الحكمه ، ح ۱۰۹۴۸

gol_www.ziaossalehin.ir_.jpg

پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:
قالَ اللّه ُ عز و جل: الصَّومُ لی، و أنَا أجزی بِهِ؛
خداوند فرموده است: روزه، براى من است و خودم پاداش آن را می دهم.
تهذیب الأحكام: ۴ / ۱۵۲ / ۴۲۰

gol_www.ziaossalehin.ir_.jpg

پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:
امَنِ اغتابَ مُسلِماً اَو مُسلِمَةً لَم یقبَلِ اللَّهُ تَعالى صَلاتَهُ وَ لا صیامَهُ اَربَعینَ یوماً وَ لَیلَةً اِلّا اَن یغفِرَ لَهُ صاحِبُهُ؛
خداوند متعال تا چهل شبانه روز نماز و روزه غیبت کننده مرد و زن مسلمان را نمى پذیرد، مگر این که غیبت شونده او را ببخشد.
جامع الأخبار، ص ۴۱۲، ح ۱۱۴۱

gol_www.ziaossalehin.ir_.jpg

Share