برکات توجه به ایام الله

استاد طاهرزاده؛
اعتکاف و ایام البیض
سه روز روزه داری در ماه رجب موجب می شود که انسان یک عمر از آتش جهنم فاصله بگیرد و عواملی که موجب جهنمی شدن انسان می گردد مثل حرص به دنیا و شهوات آن، قدرت جذب انسان را از دست بدهند.

در مورد زمان و مکان های مقدس دو نکته باید مورد توجه قرار گیرد:
الف- برسیم به این  شعور که خداوند زمان ها و مکان های با برکتی در عالَم قرار داده است و سعی کنیم حقوق آن ها را ادا نماییم و از برکات خاصی که در آن زمان ها و مکان های مقدس به انسان های آمادة پذیرشِ انوار الهی می رسد، خود را محروم نکنیم. اگر موضوع در حدّ اندیشة ما انسان ها بود می گفتیم زمان ها و مکان ها که نسبت به همدیگر فرقی نمی کند! ولی وقتی وارد عمل می شویم می بینیم عجب! احوالاتی که کنار خانه ی خدا و یا در مسجد کوفه یا در ماه رمضان برای انسان ظهور می کند، دقیقاً مخصوص به همان زمان ها و مکان ها است. وقتی انسان متوجه باشد که خداوند اراده کرده است که این ماه خاص خاصیت های ویژه ای در بر داشته باشد و در تجربه هم به آن می رسد، آنگاه متوجه عظمت روح پیامبر(صلی الله علیه و آله) می شود که چگونه توانسته اند در بین زمان ها و مکان های معمولی که به ظاهر همة آن ها شبیه همدیگر هستند، آن زمان و مکان خاص را بشناسند و به ما معرفی کنند. در همین راستا به ما یاد داده اند که ماه رجب و پیرو آن سیزدهم رجب زمان های خاصی هستند که برکات ویژه ای در بر دارند.

ب- نکته ی دومی که در باره ی ایام الله باید مورد توجه قرار گیرد این  است که اراده کنیم از طریق این روز، برکات خاصی را برای جان خود جلب کنیم، چون یک طرفِ ایام الله به ما مربوط است و می توانیم از برکات آن ایام بهره مند شویم و انصافاً سنت خوبی است که سنت حسنة اعتکاف را در ماه رجب و آن هم از روز سیزده رجب برنامه ریزی کرده اند. شما فرصت پیدا کرده اید در این روز با شروع اعتکاف و با امید به رحمت خدا، زمینه ی جلب رحمت های خاصه ی پروردگار را برای خود فراهم کنید.

همین قدر در رابطه با ماه رجب و روزه ی آن بدانید که رسول خدا(صلی الله علیه و آله) فرمودند:
«رَجَبٌ شَهْرُ اللَّهِ وَ شَعْبَانُ شَهْرِی وَ رَمَضَانُ شَهْرُ أُمَّتِی»[1]
ماه رجب، ماه خدا است و شعبان ماه من و رمضان ماه امت من است.

در ماه خدا یعنی ماه رجب قرارداشتن یعنی خداوند نهایت رابطه را با بندگانش برقرار می فرماید تا آن ها را متوجه خود کند.

و نیز آن حضرت می فرمایند:
«فَمَنْ صَامَ مِنْ رَجَبٍ یوْماً إِیمَاناً وَ احْتِسَاباً اسْتَوْجَبَ رِضْوَانَ اللَّهِ الْأَکبَرَ وَ مَنْ صَامَ مِنْ رَجَبٍ یوْمَینِ لَمْ یصِفِ الْوَاصِفُونَ مِنْ أَهْلِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ مَا لَهُ عِنْدَ اللَّهِ مِنَ الْکرَامَةِ وَ مَنْ صَامَ مِنْ رَجَبٍ ثَلَاثَةَ أَیامٍ جَعَلَ اللَّهُ بَینَهُ وَ بَینَ النَّارِ خَنْدَقاً أَوْ حِجَاباً طَوْلُهُ مَسِیرَةُ سَبْعِینَ عَاماً»[2]
هرکس یک روز از ماه رجب را از سر ایمان به خدا و آخرت روزه بدارد، مستوجب رضوان و رضایت بزرگ الهی می شود، و هرکس دو روز از آن را روزه بدارد، همة آن هایی که خوبی ها را وصف می کنند - چه از اهل زمین، چه از اهل آسمان- نمی توانند کرامتی را که این شخص نزد خدا پیدا می کند وصف کنند، و هرکس سه روز از ماه رجب را روزه بدارد، خداوند بین او و بین آتش جهنم خندق یا حجابی قرار می دهد که طول آن برابر هفتاد سال راه است.

یعنی؛ سه روز روزه داری در ماه رجب موجب می شود که انسان یک عمر از آتش جهنم فاصله بگیرد و عواملی که موجب جهنمی شدن انسان می گردد مثل حرص به دنیا و شهوات آن، قدرت جذب انسان را از دست بدهند.

در روایت دیگر هست که رسول خدا(صلی الله علیه و آله) می فرمایند:
«مَنْ صَامَ مِنْ رَجَبٍ ثَلَاثَةَ أَیامٍ جَعَلَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بَینَهُ وَ بَینَ النَّارِ خَنْدَقاً أَوْ حِجَاباً طَوْلُهُ مَسِیرَةُ سَبْعِینَ عَاماً وَ یقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ عِنْدَ إِفْطَارِهِ لَقَدْ وَجَبَ حَقُّک عَلَی وَ وَجَبَ لَک مَحَبَّتِی وَ وَلَایتِی أُشْهِدُکمْ یا مَلَائِکتِی أَنِّی قَدْ غَفَرْتُ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَ مَا تَأَخَّرَ»[3]
هرکس سه روز از ماه رجب را روزه بدارد، خداوند بین او و بین آتش، خندق یا حجابی قرار می دهد که طول آن برابر هفتاد سال راه است، و خداوند(عز و جل) در موقع افطار به او می گوید: حق تو بر من واجب شد و محبت و سرپرستی من نسبت به تو واجب گشت، ای ملائکه من! شما شهادت دهید که من تمام گناهان او را بخشیدم.

و نیز حضرت مُوسی بْنَ جَعْفَر (علیه السلام) می فرمایند:
«رَجَب شَهْرٌ عَظیمٌ، یضاعِفُ اللهُ فیهِ  الْحَسَناتِ، وَ یمْحُو فیهِ السَّیئاتِ، مَنْ صامَ یوْماً مِنْ رَجَبٍ تَباعُدَتْ عَنْهُ النّارُ مَسیرة سَنَةٍ، وَ مَن صامَ ثَلاثَةِ اَیامٍ وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةٍ»[4]
رجب؛ ماه عظیمی است که خداوند نیکی ها را در آن چند برابر و بدی ها را محو می نماید، هرکس یک روز از ماه رجب را روزه بدارد، آتش جهنّم به  فاصلة یک سال از او دور می شود و هر کس سه روز از آن را روزه دارد، بهشت برای او واجب می شود.[5]

حال شما؛ در حالتِ اعتکاف در ماه رجب یکی از اعمالی که انجام می دهید سه روز روزه داری است با این همه فضیلت که پیامبر  خدا(صلی الله علیه و آله) و ائمه معصومین(علیهم السلام) از آن خبر دادند. مواظب باشید سرسری این روزها را نگذرانید.

 


[1] - وسائل الشیعه، ج 8 ، ص 98.
[2] - وسائل الشیعه، ج 10، ص 475.
[3] - بحارالانوار، ج 94، ص 126.
[4] - اقبـال الاعمال،  ج 3، ص191.
[5] - برای پیگیری موضوع برکات ماه رجب و اعمال آن به کتاب «ماه رجب؛ ماهِ یگانه شدن با خدا» مراجعه فرمایید.

Share