چهار نکته طلایی افزایش تمرکز حواس

تفکر واندیشه
چت کردن های دیر هنگام و گردش های شبانه با دوستانتان ممکن است خیلی برایتان جذاب باشند، اما مطمئنا دشمن مغز، حافظه و تمرکز شما هستند. مغز احتیاج به خواب منظم دارد و هفت الی هشت ساعت خواب در طی شبانه روز برای سلامت مغز شما حیاتی است.

چنانچه شما جزء آن دسته از دانش آموزانی هستید که در بسیاری از دروس نمرات عالی می گیرید اما حتی شنیدن اسم ریاضی حالتان را بد می کند و شب ها کابوس اعداد، فرمول ها و قوانین ریاضی را می بینید، این مطلب را تا انتها مطالعه کنید. احتمالا تا حالا به تمام کلاس های خارج از مدرسه مراجعه کرده اید، چندین معلم خصوصی عوض کرده اید و هر کتاب و جزوه ای که به دستتان رسیده مطالعه کرده اید اما باز هم هیچ چیز مانع از احساس دلشوره و تهوع در شما در شب امتحان نشده است.

اکنون وقت آن رسیده که دست از ترسیدن برداشته و با وحشت خود مبارزه کنید، اما چگونه؟ حتما می گویید گفتن این حرف بسیار ساده تر از عمل کردن به آن است. مسلما رسیدن به نتایج مثبت در زندگی نیازمند تلاش و صرف زمان و انرژی است، اما نتیجه حاصله ارزش تلاش هایتان را دارد. نکاتی که در ادامه به آنها می پردازیم، منجر به تمرکز در مطالعه شده و پس از مدتی از نتایج حاصل شده شگفت زده خواهید شد.

۱- هر روز مِدیتیشن (مراقبه) کنید

هرگاه احساس می کنید فشار درس هایتان بیش از حد ظرفیتتان شده است، مِدیتیت[1] کنید. بیست دقیقه مراقبه در روز منجر به کارکرد بهتر سلول های مغز شده و اگر بطور مرتب این کار را ادامه دهید، حجم ماده خاکستری مغزتان نیز افزایش خواهد یافت. بهترین زمان انجام مراقبه ترجیحا صبح ها پس از بیدار شدن یا شب ها پیش از خوابیدن است اما می توانید در مدرسه یا حتی در پارک نیز با دوستانتان مراقبه کنید. انجام این کار با دوستانتان منجر به افزایش حس رفاقتتان هم می شود! با انجام چند دقیقه مراقبه در طول روز، به راحتی بر وحشت ناشی از امتحانات غلبه خواهید کرد و به تمرکز در مطالعه و ذهنی آرام و شفاف دست می یابید.

۲- خوب بخوابید

چت کردن های دیر هنگام و گردش های شبانه با دوستانتان ممکن است خیلی برایتان جذاب باشند، اما مطمئنا دشمن مغز، حافظه و تمرکز شما هستند. مغز احتیاج به خواب منظم دارد و هفت الی هشت ساعت خواب در طی شبانه روز برای سلامت مغز شما حیاتی است.

۳- به موضوع مورد مطالعه علاقه مند شوید تا نمرات خوبی کسب کنید

یک راز در این باره وجود دارد و آن هم این است که هر چیزی را که دوست داشته باشید، آن هم شما را دوست خواهد داشت! پس اگر درسی هست که از آن بدتان می آید، سعی کنید برای یک روز این احساس بد را کنار بگذارید. به ذهن خود بگویید “امروز این درس را با عشق و علاقه مطالعه خواهم کرد”. این کار را امتحان کنید و شاهد تفاوت بوجود آمده باشید. آیا وقتی می خواهید یک مسابقه فوتبال تماشا کنید یا یک فیلم جذاب ببینید، برای تمرکز کردن بر آن تلاش می کنید؟ مسلما خیر! تمرکز خود به خود به وجود می آید. این حقیقت در مورد درس هایتان نیز وجود دارد. اگر درس هایتان را دوست داشته باشید، بسیار بهتر می توانید تمرکز کرده و آنها را مطالعه کنید و در نتیجه نمرات بهتری هم خواهید گرفت.

۴- غذاهای سالم بخورید تا ذهنتان بی قرار و نا آرام نشود

هر غذایی که بخورید و هر چه که بنوشید، اثر خود را خیلی سریع بر ذهن و بدن شما نشان خواهد داد. شیرینی جات، شکلات، بستنی و سایر خوردنی های مضر، بسیار وسوسه انگیز هستند اما باعث نا آرامی ذهن و سستی بدنتان می شوند. در نتیجه ذهن شما در هر جایی پرسه خواهد زد، به جز کتاب ها و درس هایتان! پس چیزهایی را که می خورید، به دقت انتخاب کنید. از خوراکی های پر ادویه یا پر از شکر اجتناب کنید و از میزان خوردنی های سرخ شده و هله هوله نیز کم کنید. از میوه ها، سبزیجات تازه، آب میوه تازه و طبیعی و سالاد بیشتری در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

پی نوشت:
[1]. 
مدیتیشن: درون پویی یا مدیتیشن (انگلیسی: meditation) که با نام مراقبه نیز شناخته می شود، به طور کلی فنون و روش تسلط بر ذهن است. به گفته معتقدان این روش، هدف درون پویی تربیت و کنترل ذهن توسط تکنیک های درون گرانه برای رسیدن به شادی آگاهی و آرامشی عمیق و طولانی و غیر وابسته به غیر است.
درون پویی یک تکنیک و تمرین ذهنی و بدنی است که در آن شخص به آرامی توجه خود را به درون می برد تا به آرامش جسمی و ذهنی دست پیدا کند. اکثر انواع مدیتیشن از تمرینات مذهبی شرقی به خصوص از هند، چین و ژاپن به غرب رفتهاست. تنها در سه دهه اخیر است که این تکنیکها به طور جدی برای دستیابی به سلامتی، بخصوص برای درمان استرس و کاهش دردهای مزمن به کار می رود.
سه تکنیک رایج مدیتیشن در بسیاری از کشورها، درون پویی TM، درون پویی تنفسی و درون پویی تمرکزی می باشد:
1. در TM شما یک کلمه یا صوت ساده (که مانترا نامیده می شود) را در طول زمان درون پویی با خود تکرار می کنید تا افکار خود را متمرکز کنید و به حالت آرامش برسید.
2. درون پویی تنفسی، تمرکز بر فرایند دم و بازدم، برای کمک به روشن شدن ذهن می باشد.
3. درون پویی تمرکزی، تمرکز روی زمان حال، قدردانی از افکاری که به سطح می آیند و مشاهده آنها بدون قضاوت است.

منابع: 
1. مطالعات شریف
2. ویکی پدیا

Share