نوزاد تیک مکونیال چگونه نوزادی است؟

ویژه آموزش بیماران
نوزاد تیک مکونیال
نوزاد تیک مکونیال به نوزادی اطلاق می شود که قبل از تولد و یا هنگام تولد به دلایلی مدفوع خود را که به آن مکونیوم می گویند را خورده باشد .

نوزاد تیک مکونیال به نوزادی اطلاق می شود که قبل از تولد و یا هنگام تولد به دلایلی مدفوع خود را که به آن مکونیوم می گویند را خورده باشد .
-
مکونیوم یا همان مدفوع جنینی در هنگام بارداری در هفته 16-10 بارداری در روده جنین تولید شده و بطور طبیعی تا بدو تولد دفع نمی شود .
-
در مواردی که قبل از تولد در رحم مادر دچار کمبود اکسیژن می شود مکونیوم قبل از تولد در فضای رحمی دفع شده و توسط جنین در هنگام اولین تنفس بلعیده می شود که ممکن است بدرون ریه و مجاری تنفسی نوزاد فرستاده شود و باعث بروز مشکلات تنفسی در نوزاد شود .
-
مکونیوم به شکل چسبنده و سبز رنگ می باشد و توانایی چسبیدن به بافت ریه را دارد .
-
معمولا" در نوزادانی که به موقع یا دیرتر ازموعد تعیین شده به دنیا می آیند دیده می شود .
در نوزادان مادرانی که دارای زایمان مشکل هستند، مانند مادرانی که دچار فشار خون، بیماری قلبی مزمن ، سیگاری و یا دچار جداشدن زودرس جفت هستند نیز دیده می شود .
علائم :
علائم در بدو تولد ظاهر می شوند مانند : تنفس تند و مشکل، تنفس با تقلای زیاد، سیاه شدن رنگ نوزاد که منجر به بدحالی و کاهش فعالیت و رفلکس های نوزاد می شود .
درمان
 درمان با اکسیژن توسط کلاه اکسیژن یا دستگاه تهویه مکانیکی می باشد. درمان دارویی نیز همزمان شروع می شود. ممکن است نوزاد تا چند روز و با تشخیص پزشک تا شروع بهبودی نتواند با شیر تغذیه شود .
خطر
در صورت شدید بودن بیماری و نارسایی اکسیژن در بدو تولد و یا حتی در زمان کمی قبل از تولد ،ممکن است عوارض مغزی نیز داشته باشد که تشخیص دقیق  تر با پزشک و بر اساس معاینات می باشد .
-
تا زمان تکمیل شدن دوره درمان نوزاد نیاز به بستری در بیمارستان دارد .
-
شروع تغذیه با شیر مادر بتدریج از طریق سرنگ و بعد با سینه مادر ادامه می یابد و به تدریج سرم نوزاد قطع می شود .
-
زیر شانه های نوزاد باید بالاتر از سطح بدن قرار گیرد .
-
بدون هماهنگی پرسنل بخش از خارج کردن نوزاد از دستگاه در زمانی که اکسیژن می گیرد خودداری شود
-
در صورت زرد شدن نوزاد نور درمانی با دستگاه مخصوص انجام می شود. برای کنترل زردی نیاز است که تغییر وضعیت هر دو در صورت قرار گرفتن زیر دستگاه نوردرمانی تا چهار ساعت یکبار برای نوزاد انجام شودتستهای غربال گری تیروئید در پنج روز اول تولد و یک هفته بعد از آن و شنوایی سنجی قبل از چهل روزگی،  طبق توصیه پرستاری نوزادان انجام شود .
-
قطره آهن از شش ماهگی و پانزده قطره روزانه شروع و تا دو سالگی ادامه یابد .
-
قطره مولتی ویتامین از پانزده روزگی و بیست و پنج قطره روزانه شروع شود .
-
به جز شیر مادر تا شش ماهگی حتی آب به نوزاد داده نشود .
-
یک هفته بعد از ترخیص توسط پزشک اطفال ویزیت شود .

Share