اهمیت سخاوت و حسن خلق / سخنرانی استاد فرحزاد

دریافت ویدئو
دانلود فایلاندازه
فایل سخاوت و حسن خلق / سخنرانی استاد فرحزاد79.68 مگابایت
موضوع: 
"اهمیت سخاوت و حسن خلق" عنوان سخنرانی دلنشین و ارزشمند حجت الاسلام فرحزاد، جهت دانلود و استفاده شما عزیزان می باشد.

اهمیت سخاوت و حسن خلق :

اهمیت سخاوت و حسن خلق عنوان سخنرانی دلنشین و ارزشمند حجت الاسلام فرحزاد، جهت دانلود و استفاده شما عزیزان می باشد.

اهمیت سخاوت و حسن خلق
اهمیت سخاوت و حسن خلق :

خداوند، حاتم طائی را به خاطر سخاوتش در آتش جهنم نمي سوزاند ولي چون کافر بود به بهشت هم نمي برد. چون صفت خدايی داشت.

حضرت اميرالمؤمنين علی عليه السلام مي فرمايند :
کافرِ باسخاوت ، به بهشت نزديک تر است از مسلمانی که بخيل است. يعنی ممکن است اين کافر عاقبت به خير شود و به بهشت برود ولی مسلمانِ بخيل عاقبت به شر بشود و به جهنم برود. به خاطر اينکه به قرآن و سنت عمل نکرده است. آدم باسخاوت گره از کار بنده ای باز می کند. دلهايی را شاد می کند و در عالم منشا اثری شده است و در حقيقت کار خدايی کرده است. ولی آدم بخيل ولو مسلمان باشد کار شيطانی می کند. در روايات ما در مورد اهميت گشودن گره از کار بندگان خدا تاکيدات فراوانی شده است.

زمانی حضرت موسی عليه السلام به خدای متعال عرض کرد خدايا بر فرض محال، اگر تو هم مخلوق و بنده ای بر روی زمين بودی؛ چه کار مي کردی؟ خدای متعال می فرمايد سعی در گره گشايي در کار ديگر مخلوقات می کردم. يعنی اين کار، يک کار خدايی است.

روايت داريم چند نفر کافر قصد ترور پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم را داشتند که دستگير شدند و آقا اميرالمؤمنين عليه السلام اينها را اسير کردند و به محضر پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم آوردند و اسلام را به آنها عرضه کردند ولی قبول نکردند و در مقام مقابله بودند. اگر رهايشان هم می کردند قصد ترور داشتند. دو نفر را اعدام کردند که جبرئيل نازل شد و گفت ای پيامبر اين را اعدام نکن. خدای متعال می فرمايد اين آقا هم خوش اخلاق است و هم سخاوت دارد. بندها را از دست و پايش باز کردند و گفتند برو. چند قدم که رفت برگشت و گفت فرق من با رفيق هايم که اعدام شدند چه بود که من را اعدام نکرديد. حضرت فرمود نماينده خدای من گفت تو دو صفت خوب خوش اخلاقي و سخاوت را داری و به خاطر اين دو صفت تو را اعدام نکرديم. اين کافر گفت مگر خدای تو اينها را دوست دارد؟ حضرت فرمود بله. کافر گفت حقا که بايد به خدای تو ايمان آورد. شهادتين را گفت و مسلمان شد. بعد پيامبر خدا فرمودند اين آقا کسی بوده که يجره حسن خلقه و سخائه الي الجنة يعنی حسن خلق و سخاوتش او را به بهشت برد.

آدمی که خوش اخلاق است و اهل بخشش و بذل است بوی مسلماني می دهد ولو اسمش مسلمان نيست "وَ الْمُسْلِمُ مَنْ سَلِمَ الْمُسْلِمُونَ مِنْ يَدِهِ وَ لِسَانِهِ" حضرت امير عليه السلام می فرمايد کسی است که از دست و زبانش به کسی هيچ ضرری نرسد مسلمان است. اگر با اين معيار بسنجيم چند مسلمان در اين عالم پيدا می شود.

اصلا مکتب پيامبر صلی الله عليه و آله و سلم برای اخلاق است "إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَكَارِمَ الْأَخْلَاقِ" مکارم اخلاق خيلی مهم است. گاهی يک صفت خوب آدم را نجات می دهد.

Share