دغدغه فرهنگی رهبر معظم انقلاب

سید حسین سیدی
ولنگاری فرهنگی
رهبر معظم انقلاب از سال های دور بر مقوله فرهنگ تاکید داشتند.

دغدغه فرهنگی رهبر معظم انقلاب :

در سالهای اخیر عبارت قابل تأملی از رهبر انقلاب شنیده شد و آن «احساس ولنگاری» بود که در کنار حساسیت و دغدغه فرهنگی معظم له نشان از اهمیت این موضوع داشت.

رهبر انقلاب و دغدغه فرهنگی

این روزها که مصادف با سالروز تشکیل شورای انقلاب فرهنگی در سال 63 به فرمان امام راحل است[1] بهترین فرصت است که نگاهی به وضعیت فرهنگی کشور از دید رهبر انقلاب داشته باشیم.

رهبر معظم انقلاب از سال های دور بر مقوله فرهنگ تاکید داشتند و ایشان آنچنان فضای فرهنگی کشور را منفعل دیدند که در سال 95 در دیدار با نمایندگان مجلس، از ولنگاری فرهنگی سخن به میان آوردند.[2] می دانیم که فرهنگ، مقوله وسیعی است و ممکن است در رابطه با کم کاری در زمینه تولید داخلی و مسائل دیگری باشد، اما یک سمت و سوی مشخصی دارد و آن مبارزه  با فرهنگ مهاجم و پوشالی دنیای غرب است. به عبات دیگر، لباس و مد، بازی های رایانه ای و کتاب ها وغیره باید در جهت مبارزه با فرهنگ غرب باشد.

رهبر معظم انقلاب در سال های دورتر، یعنی در سال 70 در دیدار با اعضاي‌ شوراي‌ عالي‌ انقلاب‌ فرهنگي‌، به‌ مناسبت‌ هفتمين‌ سالگرد تشكيل‌ اين‌ شورا، با توجه به لزوم بیداری در برابر تهاجم دشمن فرمودند: «اين مسأله ی «تهاجم فرهنگی» كه ما بارها روی آن تأكيد كرده‌ ايم، واقعيت روشنی است؛ با انكار آن، ما نمی توانيم اصل تهاجم را از بين ببريم. «تهاجم فرهنگی» را نبايد انكار كرد؛ وجود دارد. به قول اميرالمؤمنين (صلوات الله عليه)، «من نام لم ينم عنه؛ اگر شما در سنگر خوابت برد، معنايش اين نيست كه دشمنت هم در سنگر مقابل خوابش برده است»[3][4] واقعیت نیز همین است که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره نموده اند؛ زیرا که دشمنان قسم خورده انقلاب، همواره منتظر لحظه ای هستند که ما از اوضاع غافل شویم تا آنها به اهداف شوم خود برسند. قرآن می فرماید: «كافران آرزو دارند كه شما از سلاح ها و متاع های خود غافل شويد و يكباره به شما هجوم آورند.»[5]

متاسفانه دست اندر کاران فرهنگی کشور در ماجرای سند فرهنگی 2030 غفلت کردند و مصائبی بر کشور وارد شد و می شود که...

و شاید غفلت های فرهنگی دیگری هم در راه باشد...

خدا به خیر کند...

رهبر انقلاب و دغدغه فرهنگی

پی نوشت:
1ــ کلیک کنید
2ــ کلیک کنید
3ــ شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد ؛ ج‏17 ؛ ص225
4ــ کلیک کنید
5ــ نساء/102

Share