حراست از مرزهای فرهنگی ؛ بسان حراست از مرزهای جغرافیایی

سید حسین سیدی
حراست از مرزهای فرهنگی؛ بسان حراست از مرزهای جغرافیایی
می دانیم که مرزهای یک کشور فقط مرز جغرافیایی نیست و مرزهای دیگری چون مرز فرهنگی و غیره برای آن متصور است. همچنان که نوروز فرتر از مرزهای جغرافیایی ایران است. بدون شک مرزهای فرهنگی یک کشور، همانند مرزهای جغرافیایی نیاز به حراست دارد.

حراست از مرزهای فرهنگی ؛ همچون مراقبت از مرزهای جغرافیایی

می دانیم که مرزهای یک کشور فقط مرز جغرافیایی نیست و مرزهای دیگری چون مرز فرهنگی و غیره برای آن متصور است. همچنان که نوروز فرتر از مرزهای جغرافیایی ایران است. بدون شک مرزهای فرهنگی یک کشور، همانند مرزهای جغرافیایی نیاز به حراست دارد. رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با خبرگان، مراقبت از مرزهای فرهنگ کشور را مورد توجه قرار دادند: « مرزهای فرهنگی نیز همچون مرزهای جغرافیایی نیاز به برجسته سازی و مراقبت دارند تا دشمن با فریب و خدعه و نفوذ از این مرزها عبور نکند و بر فضای مجازی و فرهنگ کشور مسلط نشود.»[1]

احمدالله مرزهای جغرافیایی ایران اسلامی به برکت خون شهیدان و ادامه دهندگان راهشان، امنیت مطلوبی دارند اما مرزهای فرهنگی ما، مخصوصا در بحث فضای مجازی چنان که باید و شاید امیت ندارد. البته این امر به خاطر عدم توانایی کشور نیست بلکه بیشتر به خاطر سهل انگاری متولیان، و نیز هجوم بی امان فرهنگ منحط غربی است.

هجوم دشمنان به مرزهای فرهنگی

قرآن در زمینه کج و معوج نشان دادن فرهنگ اسلام(هجوم به مرزهای فرهنگی) به اهل کتاب هشدار می دهد: «قُلْ يا أَهْلَ الْكِتابِ لِمَ تَصُدُّونَ‏ عَنْ سَبيلِ اللَّهِ مَنْ آمَنَ تَبْغُونَها عِوَجاً وَ أَنْتُمْ شُهَداءُ وَ مَا اللَّهُ بِغافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ؛ بگو: «اى اهل كتاب! چرا افرادى را كه ايمان آورده ‏اند، از راه خدا باز مى‏ داريد، و مى‏ خواهيد اين راه را كج سازيد؟»[2] یکی از فضاهایی که در آن، دشمان به تخریب فرهنگ اسلام و وارونه جلوه دادن ارزش های اسلامی می پردازند، فضای مجازی است. البته دشمنان از طریق همکاری های علمی و فرستادن جاسوس به اسم استاد، و دادن وعده برای ورود به کنوانسیون های ضد مصالح کشور و موارد دیگر، وارد مرزهای فرهنگی کشور می شوند اما در عصر حاضر شاید کمتر میدانی به گستردگی و پیچیدگی فضای مجازی باشد. مثلا در فضا مجازی راجع به پیوستن به پالرمو و اف ای تی، بزرگ نمایی شده و نپیوستن به این کنوانسیون ها را یک ضایعه غیر قابل جبران می دانند.

چنانکه در پاراگراف قبلی نیز گفته شد،  گاهی دشمن به اسم کنوانسیون های مختلف سعی در نفوذ فرهنگ خود دارد. می دانیم در حال حاضر کنوانسیون پالرمو و اف ای تی اف در حال بررسی در مجمع تشخیص مصلحت نظام است؛ که به اسم پولشویی، فرهنگ مقاومت ما را نشانه رفته اند؛ اینجاست که باید دست اندر درکاران با هوشیاری کامل مواظب  از مرزهای فرهنگی کشور باشند. چنانکه رهبر انقلاب در بیات اخیر خود با اشاره به «تعصب بجا» در بررسی کنواسیون ها، نکته قابل تاملی نیز اشاره کردند: «وقتی فلان کنوانسیون یا معاهده در کشور مورد بحث است و موافقان و مخالفان استدلال ها و دیدگاه های خود را مطرح می کنند دو طرف نباید یکدیگر را به همراهی با دشمن متهم کنند و به جان هم بیفتند.»[3]

توجه: اگر چه مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با خبرگان، مسئله ی مسئله «دیدن همزمان تهدیدها و فرصت ها» را گوشزد نمودند[4] اما پیوستن به پالرمو و اف ای تی اف، بیشتر از آنکه فرصت باشد؛ تهدید است زیرا حمایت ایران از جنبش های اسلامی ـــ که نقطه قوت ایران در مواجهه با آمریکاست ـــ را زیر سوال می برد. از همین رو رهبر انقلاب از تعبیر «تعصب بجا» در مورد مخالفان پیوستن به این کنوانسیون ها تاکید کردند. در حالت کلی، بحث مواجهه با آمریکا، و بحث مواجهه با اف ای تی اف با هم فرق دارند. زیرا که در برجام اشاره ای به حضور منطقه ای ایران نشده، و اگر آنها بدعهدی نمی کردند؛ مشکلی پیش نمی آمد؛ ولی در اف ای تی اف، قضیه فرق می کند و بحث اصلی در مورد رابطه ایران و جنبش های اسلامی در منطقه است(البته به اسم پولشویی).

سخن آخر اینکه؛ باید از نفوذ در مرزهای فرهنگی کشور چه از طریق فضای مجازی و چه از طریق کنوانسیون های بین المللی و غیره جلوگیری کنیم. زیرا که اهمیت مرزهای فرهنگی اگر از مرزهای جغرافیایی بیشتر نباشد، کمتر نیست(می توان گفت بیشتر است).

حراست از مرزهای فرهنگی

پی نوشت:
1ــ کلیک کنید
2ــ آل عمران/99
3ــ ارجاع به پی نوشت1
4ــ همان

پدیدآورنده: 
Share