افتتاح اولین دوره مجلس شورای اسلامی + آیات و روایات

۷ خرداد؛
مجلس شورای اسلامی
مجلس شورای اسلامی در نگاه مردم ایران، محلى است جهت تهیه و تصویب قوانین اسلامى براى کلیه نیازهاى جامعه در زمینه هاى مختلف اجتماعى، اقتصادى، سیاسى، تبلیغى، نظامى، اخلاقى، قضایى و هر چیزى که به زندگى فردى و عمومى مربوط مى شود و به قانون نیاز دارد.

افتتاح اولین دوره مجلس شورای اسلامی

مجلس شورای اسلامی در نگاه مردم ایران، محلی است جهت تهیه و تصویب قوانین اسلامی برای کلیه نیازهای جامعه در زمینه های مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، تبلیغی، نظامی، اخلاقی، قضایی و هر چیزی که به زندگی فردی و عمومی مربوط می شود و به قانون نیاز دارد. قوانین غنی و قوی و پر مایه ای که بتواند پاسخگوی همه نیازها باشد و روزنه های بی قانونی را ببندد. از این رو افتتاح مجلس شورای اسلامی با این هدف در هفتم خرداد ۱۳۵۹ شمسی صورت گرفت. گشایش مجلس یکی از مهم ترین دلایل احترام به قانون و اهمیت دادن به رأی و نظر مردم در نظام جمهوری اسلامی است و وجود مجالس قانون گذاری درهر کشور، حکایت از وجود آزادی در نظام حکومتی آن می کند. به همین منظور، هفتم خرداد ماه، سالروز افتتاح اولین دوره مجلس شورای اسلامی ، به عنوان روز قانون نامیده شده است.

افتتاح اولین دوره مجلس شورای اسلامی

شورا در قرآن کریم:

☑ وَ الَّذِینَ اسْتَجابُوا لِرَبِّهِم وَ أقامُوا الصَّلاةَ وَ أمرُهُمْ شُورَی بَینَهُمْ وَ مِمَّا رَزَقناهُم ینْفِقُونَ.[الشوری: ۳۸]؛ و آنان که دعوت پروردگارشان را اجابت کردند و نماز گزاردند و کارشان در میانشان [بر پایه] مشورت است و از آنچه روزیشان کرده ایم انفاق می کنند.

☑ الْأمْرِ فَإذا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَی اللّهِ إنَّ اللّهَ یحِبُّ المُتَوَکِّلِینَ.[آل عمران: ۱۵۹]؛ و در کار[ها] با آنان مشورت کن و چون تصمیم گرفتی بر خدا توکّل کن زیرا خدا توکّل کنندگان را دوست می دارد.

افتتاح اولین دوره مجلس شورای اسلامی

شورا در احادیث :

☑ پیامبر خدا صلی الله علیه و آلهلا مُظاهَرَةَ أوثَقُ مِنَ المُشاوَرَةِ.[المحاسن: ۲/ ۴۳۵/ ۲۵۰۹]؛ هیچ پشتیبانی و حمایتی استوارتر از مشورت نیست.

☑ امام علی علیه السلاممَن شاوَرَ ذَوِی العُقولِ استَضاءَ بأنوارِ العُقولِ.[غرر الحکم: ۸۶۳۴]؛ هرکه با خردمندان مشورت کند، از پرتو خردها روشنایی گیرد.

☑ امام علی علیه السلام: المَشورَةُ تَجلِبُ لکَ صَوابَ غَیرِکَ.[غرر الحکم: ۱۵۰۹]؛ مشورت کردن، اندیشه های درست دیگران را برای تو کسب می کند.

☑ امام علی علیه السلام: المُستَشِیرُ علی طَرَفِ النَّجاحِ.[غرر الحکم: ۱۲۱۷]؛ مشورت کننده، در آستانه موفّقیت است.

افتتاح اولین دوره مجلس شورای اسلامی

بازنشر از حدیث نت

Share