آیات قرآن مشوقی برای رونق تولید

موضوع: 
سید حسین سیدی
رونق تولید
چنان که می دانیم امسال سال رونق تولید است. بهترین تشویق در این زمینه برای مسولان امر و نیز برای مردم، آیات قرآن می باشد.

آیات قرآن مشوقی برای رونق تولید

چنان که می دانیم امسال سال رونق تولید است. بهترین تشویق در این زمینه برای مسئولان امر و نیز برای مردم، آیات قرآن می باشد. اگر آیات قرآنی در این زمینه مورد توجه قرار گیرد، إن شاءالله کشور به سمت شکوفایی تولید رفته و از وابستگی خارج خواهد شد.

جالب  است بدانیم که برخی از پیامبران الهی به إذن خدا مخترع برخی از وسایل بودند. قرآن می فرماید: «وَ أَلَنَّا لَهُ الْحَدید؛ و آهن را براى او (داوود) نرم کردیم.»‏[1] مفسران می نویسند که «هیچکس تا آن روز نتوانسته بود از مفتول هاى باریک و محکم آهن چیزى همچون زره ببافد که همچون لباس به راحتى در تن برود و با حرکات بدن نرم و روان باشد.»[2]

حضرت داود(علیه السلام) زره می ساخت و از آن طریق ارتزاق می کرد به طوری که از بیت المال بی نیاز شد.[3] اگر چه حضرت داود علیه السلام به اعجاز الهی آهن را نرم می کرد؛ اما همت آن پیامبر بزرگ در کار و تلاش و بی نیازی جستن از بیت المال(تکیه بر خود)، برای ما بسیار حائز اهمیت است.

خدای بزرگ در جای دیگر می فرماید: «وَ هُوَ الَّذی سَخَّرَ الْبَحْرَ لِتَأْکُلُوا مِنْهُ لَحْماً طَرِیًّا وَ تَسْتَخْرِجُوا مِنْهُ حِلْیَةً تَلْبَسُونَها وَ تَرَى الْفُلْکَ مَواخِرَ فیهِ وَ لِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ وَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ؛ او کسى است که دریا را مسخر (شما) ساخت تا از آن، گوشت تازه بخورید؛ و زیورى براى پوشیدن (مانند مروارید) از آن استخراج کنید؛ و کشتی ها را مى ‏بینى که سینه دریا را مى‏ شکافند تا شما (به تجارت پردازید و) از فضل خدا بهره گیرید؛ شاید شکر نعمت هاى او را بجای آورید.»[4] این آیه به کار دریانوردی و صید ماهی و مانند آن اشاره دارد. کاری که با معیشت هزاران نفر از مردم کشور ارتباط دارد.

در آیه فوق به دریانوردی و آمد و شد کشتی ها اشاره شده است؛ امری که برای کشور ما بیشتر با فروش نفت خام(به وسیله کانتینر) و واردات بسیای از مواد اولیه همراه است. باید کشور را از وابستگی نفت خام نجات داد و دل به واردات بی رویه نبست. وارداتی که ضربه به تولید داخل می زند و رونق تولید را با مشکلاتی مواجه می کند.

آیات قرآن مشوقی برای رونق تولید

پی نوشت:
1ــ سبا/10.
2ــ تفسیر نمونه، ج18، ص30.
3ــ همان.
4ــ نحل/14.

Share