5 اثر از آثار زیانبار مشروبات الکلی /علت نجس بودن آن

مشروبات الکلی
خداوند تبارک و تعالی با علم به مفاسد و مضرّاتی که بسیاری از آنها بر ما پوشیده است مسکرات را نجس و حرام دانسته است.

5 اثر از آثار زیانبار مشروبات الکلی /علت نجس بودن آن

در این نوشتار به پرسش اینکه چرا مشروبات الکلی نجس است پاسخ داده می شود و به 5 مورد از آثار زیانبار مشروبات الکلی اشاره می شود...

5 اثر از آثار زیانبار مشروبات الکلی /علت نجس بودن آن

اساساً انسان ترکیبی است از روح و جسم، روح گوهری است غیر مادی که ارتباط آن با جسم مایه نور و حیات آن است.

یک سوی وجود او به خاک منتهی می شود و سوی دیگرش به عرش پروردگار و «طرفه معجونی» است «کز فرشته سرشته و ز حیوان» و به خاطر داشتن همین دو بُعد، قوس صعودی و نزولی و تکامل و انحطاط او فوق العاده وسیع است.

و در این راستا حفظ سلامت هر دو بعد دارای اهمیت و ارزش است و غفلت از هر کدام باعث انحطاط می گردد. و تأکیدات فراوان دین بر طهارت و پاکیزگی مربوط به هر دو جنبه می گردد. به علاوه اینکه طهارت جسم خود مقدمه ای است برای طهارت روح، با این مقدمه روشن می شود که هر آنچه باعث دوری از طهارت چه در بُعد روحی و روانی و چه در بعد جسمی و مادی می شود مورد توصیه و تأکید فراوان دین قرار گرفته است.

و این خود یکی از امتیازات دین مقدس اسلام است، تا آنجا که نظافت را مبنای دین قرار داده که پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله فرمودند: (تنظفوا بکل ما ما استطعتم، فان الله تعالی بنی الاسلام علی النظافة)[محمدی ری شهری، میزان الحکمه (به نقل از کنز العمال، خ 26002) ج 10، ص 93] «هر چه می توانید نظافت را رعایت کنید زیرا خداوند، اسلام را بر نظافت بنا نهاده است.» و همچنین آن حضرت طهارت را شرط و جزئی از ایمان معرفی کرده است: (الطهور شطر الایمان)[محمدی ری شهری، میزان الحکمه (به نقل از کنز العمال، خ 26002)، ج 5، ص 558 (به نقل از کنز العمال، خ 25998)] و در رابطه با طهارت روح و جسم قرآن مجید می فرماید: ان الله یحب التوابین و یحب المتطهرین؛[قرآن کریم، سوره بقره: 222] «خداوند توبه کنندگان و پاکیزگان را دوست دارد.» و در فقه اسلامی علاوه بر اینکه قسمت اعظم طهارت مانند غسل، وضو، و تیمم جزء عبادات شمرده می شود و احتیاج به قصد قربت دارد، طهارت شرط اساسی نماز و بعضی دیگر از عبادات است. و به خاطر اهمیت آن، فقها در کتابهای خود قبل از هر چیز به بحث طهارت پرداخته اند.

امروزه با پیشرفت بشر در علوم و بهداشت و کشف میکروب و تهیه دستگاه لابراتوار، اهمیت مسأله نظافت و طهارت و ارتباط آن با سلامت انسان به خوبی آشکار شده است.

بسیاری از مسائل طهارت و نظافت اسلامی که امروزه برای ما امر عادی به نظر می آید، تا یک قرن پیش ناشناخته بود و اروپائیان تا قرن 16 میلادی نه تنها به این مسائل آشنا نبودند، بلکه فرسنگها از نظافت و پاکیزگی به دور بودند.[ر.ک: فرید وجدی، همبستگی مذاهب اسلامی، امیرکبیر، ص 170]

اسلام برای اینکه مسلمانان همیشه نظیف و پاکیزه باشند، طهارت و نظافت را عبادت و مقدمه نماز ـ که روزی پنج بار تکراری شود و طواف به دور خانه خدا و برخی از اعمال دیگر قرار داده است.[عبدالکریم بی آزار شیرازی، رساله نوین، ج 1، ص 81]

حال برای تحصیل طهارت ضرورت دارد پلیدیها و نجاسات بیان گردد و اموری که مربوط به آنهاست توضیح داده شود.

اصولا موضوعاتی که در اسلام نجس و ناپاک شمرده شده است اسرار و علل گوناگونی دارد. دسته ای از آنها چون ذاتاً ناپاک و پلیدند و سرچشمه بسیاری از بیماریها می باشند مانند بول، خون و... اسلام آنها را نجس معرفی کرده است و لازم است از آنها اجتناب شود.

دسته دوم چیزهایی است که پلیدی ظاهری ندارند ولی آلودگی معنوی دارند و همین امر سبب شده است که اسلام آنها را ناپاک بشمارد مانند کفار.[ر.ک: ناصر مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ج 7، ص 348]

دسته سوم: موضوعاتی است که این نوع پلیدیها که ذکر شد را ندارند ولی مبدأ یک سلسله مفاسد اجتماعی و فردی هستند که از جمله آنها می توان به مشروبات الکلی اشاره کرد.

درست است که الکل اجسام را ضد عفونی می کند ولی آشامیدن مشروبات الکلی ، موجب مفاسد بی شماری است. اسلام به منظور جلوگیری از این مفاسد، آن را نجس شمرده است، تا بدین وسیله محدودیتهایی در آن ایجاد کند، و در نتیجه مردم را از آن دور نگه دارد.[ناصر مکارم شیرازی، جعفر سبحانی، پرسش ها و پاسخ های مذهبی]

5 اثر از آثار زیانبار مشروبات الکلی /علت نجس بودن آن

در ذیل به برخی از آثار زیانبار مشروبات الکلی اشاره می کنیم:

1ـ اثر الکل در عمر: یکی از دانشمندان مشهور غربی اظهار می دارد که هرگاه از جوانان 21 تا 23 ساله معتاد به مشروبات الکلی ، 51 نفر بمیرند در مقابل از جوانهای غیر معتاد 10 نفر هم تلف نمی شوند.

دانشمند مشهور دیگری ثابت کرده است که جوانهای 20 ساله که انتظار می رود پنجاه سال عمر کنند در اثر نوشیدن الکل بیشتر از 35 سال عمر نمی کنند.

2ـ اثر الکل در نسل: کسی که در حین انعقاد نطفه مست است 35 درصد عوارض الکسیم حاد را به فرزند خود منتقل می کند و اگر زن و مرد هر دو مست باشند، صد در صد عوارض حاد در بچه ظاهر می شود. برای اینکه به اثر الکل در فرزندان بهتر توجه شود آماری را در اینجا می آوریم:

کودکانی که زودتر از وقت طبیعی به دنیا آمده اند از پدران و مادران الکلی 45 درصد و از مادران الکلی 31 درصد و از پدران الکلی 17 درصد بوده اند.

3ـ اثر الکل در اخلاق: در شخص الکلی عاطفه خانوادگی و محبت نسبت به زن و فرزند ضعیف می شود به طوری که مکرر دیده شده که پدرانی فرزندان خود را با دست خود کشته اند.

4ـ زیان های اجتماعی الکل: طبق آماری که «انستیتوی پزشکی قانونی شهر نیون» در 1961 م تهیه نموده است جرایم اجتماعی الکلیستها از این قرار است.

مرتکبین قتل های عمومی50 درصد. ضرب و جرح ها در اثر نوشیدن الکل 8:77 درصد سرقت های مربوط به الکلیست ها 5:88 درصد. جرایم جنسی مربوط به الکلی ها 8:88 درصد می باشد. این آمار نشان می دهد که اکثریت قاطع جنایات و جرائم بزرگ در حال مستی روی می دهد.

و بالاخره از زیان های بسیار بزرگ این نوشیدنی پلید، زیان های اقتصادی آن است.

خلاصه ضررهای الکل آن قدر زیاد است که به گفته یکی از دانشمندان اگر دولت ها ضمانت کنند درب نیمی از میخانه ها را ببندند می توان ضمانت کرد که از نیمی از بیمارستان ها و تیمارستان ها بی نیاز می شویم.[ناصر مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ج 2، ص 74 و 75، با تصرف تلخیص]

از آنچه گفته شد به خوبی می توان استفاده کرد چیزی که این همه ضرر و زیان دارد حتی دست زدن به آن هم خطرناک است و همین برای نجاست و پلیدی آن کافی است چه رسد به اینکه خداوند تبارک و تعالی با علم به مفاسد و مضرّاتی که بسیاری از آنها بر ما پوشیده است مسکرات را نجس و حرام دانسته است.

5 اثر از آثار زیانبار مشروبات الکلی /علت نجس بودن آن

معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:

1ـ ناصر مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ج 2، ص 74 و ج 5، ص 74.
2ـ ناصر مکارم شیرازی، بلاهای اجتماعی قرن ما، ص 205.

Share