راه ایجاد تعادل در میان 4 قوه نفسانی

نویسنده : زهرا انصاری نسب / زمان تقریبی مطالعه : 7 دقیقه
راه ایجاد تعادل در میان 4 قوه نفسانی
با آنکه قوای نفس متعددند ولی نفس پدیده ای واحد است. برای کنترل این قوا باید بین آنها تعادل ایجاد شود اما راه ایجاد تعادل در میان 4 قوه نفسانی چیست؟

راه ایجاد تعادل در میان 4 قوه نفسانی / اعتدال بین قواهای نفسانی

با آنکه قوای نفس متعددند ولی نفس پدیده ای واحد است. برای اینکه بتوانیم این قوا را کنترل کنیم باید بین آنها تعادل ایجاد شود اما راه ایجاد تعادل در میان 4 قوه نفسانی چیست؟ با چه شیوه هایی می توان میان قوا تعادل برقرار کرد که اعمال انسان مسیر خدایی داشته باشد؟

در حقیقت آدمی از آن هنگام که از اصل خویش دور مانده و قدم به عرصه وجود گذاشته است همواره بر اثر تامل و تفکر به این نکته پی برده که در نهاد و سرشت او گوهر اصیلی است که منشا حرکت و حیات و فکر می باشد که از آن تعبیر به نفس می شود. در كتابهای فلسفی و اخلاقی به چهار نوع قوه اشاره شده است که در ذیل به آن اشاره می شود.

راه ایجاد تعادل در میان 4 قوه نفسانی - قوه عاقله - قوه واهمه - قوه شهویه - قوه غضبیه

1) قوه عاقله

قوه عاقله، قوه روحانیه ای است كه به حسب ذات، مجرد و به حسب فطرت، مایل به خیرات و كمالات و داعی به عدل و احسان است.[موسوی الخمینی، شرح حدیث جنود عقل و جهل، ص 283این قوه به درک حقایق امور کمک می کند و علم و نزاهت و طهارت مربوط به این قوه می باشد. فایده این قوه این است که آدمی را به کارهای نیک فرمان می دهد و از صفات زشت باز می دارد.[گزیده کتاب جامع السعادات، ترجمه سید جلال الدین مجتبوی، ص 71ـ 101] در صورتی که از این قوه به صورت صحیح و معتدل بهره برداری شود فضیلت حکمت از آن به وجود می آید؛ اما هنگامی که افراط در آن صورت گیرد، رذیلت جربزه و سفسطه را به دنبال خواهد داشت. چنین شخصی در این حالت در تمام امور، حتی یقینیات و امور ضروری نیز شک و تردید می کند و در شک خود باقی می ماند؛ چنان که در تفریط و کوتاهی نسبت به آن قوه، رذیلت دیگری به نام «غباوت» و جهل مرکب پدید خواهد آمد که اساس و پایه بسیاری از زشتی ها، نزاع ها و اختلافات می گردد.[گزیده کتاب جامع السعادات، ترجمه سید جلال الدین مجتبوی، ص 71ـ 101]

راه ایجاد تعادل در میان 4 قوه نفسانی - قوه عاقله - قوه واهمه - قوه شهویه - قوه غضبیه

در مقابل قوه عاقله، قوه واهمه قرار دارد كه از آن به قوه شیطانیه تعبیر می شود. این قوه فرد را به نیرنگ و حیله و گول زدن فرا می خواند

2) قوه واهمه

 در مقابل قوه عاقله، قوه واهمه قرار دارد كه از آن به قوه شیطانیه تعبیر می شود.[موسوی الخمینی، شرح حدیث جنود عقل و جهل، ص 283] این قوه فرد را به نیرنگ و حیله و گول زدن فرا می خواند[نراقی، مهدی، جامع السعادات، ج1، ص61] تحت تأثیر عقل قرار نگرفته و بسیار تمایل به دنیا دارد.

راه ایجاد تعادل در میان 4 قوه نفسانی - قوه عاقله - قوه واهمه - قوه شهویه - قوه غضبیه

3) قوه غضبیه

که به قوه سبعیه نیز شهرت دارد صفت عداوت و بغض و كینه از آن نشئت می گیرد.[علم النفس یا روانشناسی صدرالمتألهین، اسفار، جواد مصلح، ج2ـ3، ص300] و به درنده خویی و اذیت نمودن مردم دعوت می نماید.[جامع السعادات، ج1، ص61] وظیفه و مسئولیت این قوه، دفع ضرر از انسان است. فایده این قوه این است که زیاده روی، تندی قوای شهوی و شیطانی را در هم می شکند و در صورتی که در جای خود از آن استفاده گردد و افراط و تفریطی در آن صورت نپذیرد، فضیلت شجاعت از آن پدید می آید و اگر به شکل افراط و زیاده روی مورد بهره برداری قرار گیرد رذیلت تهوّر و درنده خویی از آن به وجود می آید و اگر هیچ کارکردی نداشته باشد و در آن تفریط شود، رذیلت «جبن» از آن پدید می آید.[گزیده کتاب جامع السعادات، ترجمه سید جلال الدین مجتبوی، ص 103ـ 173]

راه ایجاد تعادل در میان 4 قوه نفسانی - قوه عاقله - قوه واهمه - قوه شهویه - قوه غضبیه

4) قوه شهویه

از آن به نفس بهیمی تعبیر می شود. این قوه به امورات حیوانی از قبیل رسیدگی به غرائز جنسی و پرخوری دلالت می نماید. اگر آدمی فاقد آن می بود در اسرع وقت رو به زوال و نابودی می رفت و از طرفی چون تحصیل سعادت ابدی بدون اقامت در نشئه طبیعت انجام نمی گیرد، سعادت انسان و حیات ملكوتی او نیز مرهون این قوه شریفه است. این قوه در صورتی می تواند سبب سعادت انسان باشد كه از حد اعتدال تجاوز نكند. بعلاوه نباید از تحت موازین عقلیه و شرعیه خارج شود. زیرا در آن صورت نه تنها سبب حصول سعادت نمی شود كه مایه شقاوت انسان نیز خواهد بود .[موسوی الخمینی، شرح حدیث جنود عقل و جهل، ص 280]

فایده این قوه، حفظ و ادامه حیات بدن است که وسیله تحصیل کمال برای نفس است و در صورتی که به درستی از این قوه استفاده شود و افراط و تفریط در آن صورت نگیرد، فضیلتی به نام عفّت از آن به وجود می آید که به تعبیر فیلسوفان و عالمان اخلاقی، یکی از چهار جنس فضیلت شمرده می شود.[گزیده کتاب جامع السعادات، ترجمه سید جلال الدین مجتبوی، ص 174 ـ 244]

راه ایجاد تعادل در میان 4 قوه نفسانی - قوه عاقله - قوه واهمه - قوه شهویه - قوه غضبیه

باید هنگام اقدام بر هر عملی، تفکّر و تأمل نماید و مواظب باشد که هیچ کاری را بدون توجّه به آثار آن انجام ندهد و در صورت روی آوردن به رذایل، خود را تنبیه و تأدیب نماید.

شیوه های عملی ایجاد تعادل در میان 4 قوه نفسانی / اعتدال بین قواهای نفسانی

همانطور که بیان شد هر یک از قوای چهارگانه نفسانی دارای یک حدّ افراط و یک حدّ تفریط است. از سوی دیگر از هریک از این قوا می توان در مهار قوّه دیگری و جلوگیری از طغیان آن استفاده کرد و از این طریق می توان از آنها در ایجاد تعادل درونی که لازمه کمال اخلاقی است بهره جست.برای اینکه بتوانیم بین قوا تعادل ایجاد کنیم باید همه آن ها را تحت تدبیر و کنترل عقل و شرع در آوریم.

1. هم نشینی با نیکان و اجتناب و پرهیز از هم نشینی با بدکاران؛ زیرا معاشرت با هر کس قوی ترین انگیزه برای خوگرفتن به صفات و اخلاق اوست.

2. به کار بردن قوا در راه کسب صفات شریف و مواظبت و مداومت بر افعالی که نتایج آن، تحصیل فضایل است.

3. باید هنگام اقدام بر هر عملی، تفکّر و تأمل نماید و مواظب باشد که هیچ کاری را بدون توجّه به آثار آن انجام ندهد و در صورت روی آوردن به رذایل، خود را تنبیه و تأدیب نماید.

4. از دیدن و شنیدن و تخیل آن چه شهوت و غضب را بر می انگیزد به شدت پرهیز نماید.

5. باید عیب های پنهانی خود را با جست و جو و بررسی و محاسبه به دست آورد و پس از آگاهی، در ریشه کن ساختن آن کوشش فراوان نماید.[رضا رمضانی، اخلاق و عرفان، ص 78]

ملا مهدی نراقی دراین زمینه می نویسد:

«هر یک از این قوا را فایده ای است ... نحوه اجتماع این قوا در انسان همانند گردآمدن فرشته یا حکیمی با یک سگ و خوک و شیطان در یکجا و حصول کشمکش بین آنهاست، به طوری که هرکه غالب گردد، بر دیگران حاکم می شود. فرشته و حکیم قوّه عاقله است و سگ قوّه غضبیّه و خوک قوّه شهویّه و شیطان قوّه واهمه. نفس آدمی همواره جایگاه و کشمکش و تدافع این قواست تا اینکه یکی غلبه کند. بدین سان اگر عقل بر همه آنها چیره شود و آنها را چنان تحت سیاست خود درآورد که درهیچ کاری جز به اشاره او اقدام نکنند و همگی به راه وسط و اعتدال کشانده شوند، عدالت در کشور پدیدار می گردد و اگر نتوانست بر آنها غلبه کند، آنها بر او چیره شوند و او را به خدمت خود می گیرند»[جامع السعادات، ص 44]

بنابراین بر هر فردی لازم است که در جهت کنترل و ایجاد تعادل در میان 4 قوه نفسانی نهایت تلاش خود را به کار گیرد تا بتواند قوایی را که خداوند در جهت سیر تکاملی انسان در اختیار او قرار داده در تحت فرمان عقل و شرع به درستی هدایت کند و در مسیر سعادت گام بردارد.

راه ایجاد تعادل در میان 4 قوه نفسانی - قوه عاقله - قوه واهمه - قوه شهویه - قوه غضبیه

بازنشر از تبیان - راه ایجاد تعادل در میان 4 قوه نفسانی

پدیدآورنده: 
Share