مواد غذایی و میوه های یلدایی

مواد غذایی و میوه های یلدایی
انتخاب مواد غذایی خاصی از بین سایر مواد غذایی و تأکید برقرار دادن این مواد غذایی بر سر سفره شب یلدا نه تنها یک رسم، بلکه نکات تغذیه ای خاصی را دنبال می کند که در اینجا به این نکات می پردازیم:

مواد غذایی و میوه های یلدایی

شب یلدا و جشن‌هایی که در این شب برگزار می‌شود، یک سنت باستانی است که از زمان‌های گذشته تا به امروز در میان ایرانیان مرسوم بوده است و بنیان زندگی آنان را تشکیل داده است. قصه‌گویی بزرگان خانواده برای دیگر اعضای فامیل و همچنین گرفتن فال حافظ در این شب طولانی و قشنگ یکی از لذت بخش‌ترین کارها در شب یلدا است...

علاوه بر آداب و رسوم فوق، این شب رسوم تغذیه ای خاص خود نیز را نیز داراست.

بیشتر بخوانید: آداب اسلامی ویژه شب یلدا

انتخاب مواد غذایی خاصی از بین سایر مواد غذایی و تأکید برقرار دادن این مواد غذایی و میوه های یلدایی بر سر سفره شب یلدا نه تنها یک رسم، بلکه نکات تغذیه ای خاصی را دنبال می کند که در اینجا به این نکات می پردازیم:

هندوانه:

هندوانه یادآور گرمای تابستان و حرارت است. باور بر این است، اگر مقداری هندوانه در شب یلدا بخورید در سراسر زمستان سرما نخواهید خورد و بدن ایمنی خواهید داشت. هندوانه ویتامین های زیادی دارد مانند:  A ،  B و C   بیش تر بافت هندوانه از آب است، در نتیجه برای رفع تشنگی موثر  است. درضمن: از بروز سرطان‌  و سنگ کلیه نیز جلوگیری می‌کنند .پس نه تنها شب یلدا همیشه هندوانه را مصرف کنید مخصوصا کسانی که از درد کلیه در امان نیستند.

مواد غذایی و میوه های یلدایی

انار:

انار این میوه زیبا و قرمز با دانه های خوشمزه و یاقوتی را همه دوست دارند. انار نیز ماند هندوانه بسیار مفید است. انار نماد شادابی و نشاط است.

انار خون ساز است ، چراکه سرشار از آهن است و درنتیجه موجب افزایش انرژی و خون‌سازی در بدن فرد می‌شود. بری افرادی که ضعف بدنی دارند بسیار مفید است. انار سرشار از ویتامین C و پتاسیم است.

از خواص دیگر انار می توان به: کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی نیز اشاره کرد. انار را به صورت معجون انار نیز استفاده می کنند که بسیار خوشمزه و پر فایده است.

میوه های یلدایی

انگور:

مصرف انگور در شب یلدا به علت داشتن خاصیت گرمی و خواص فراوان مصرف می شود.  درگذشته انگورها را به‌صورت آونگ به هم وصل کرده و درجایی خنک آویزان می‌کردند و در شب‌های سرد زمستان به‌ویژه شب یلدا و در مجالس و میهمانی‌‌ها از آن‌ها استفاده کرده از میهمانان خود با آن پذیرایی می‌کردند. در برخی از مناطق نیز انگور را در سرکه نگه‌داشته و خوراکی از انگور به نام حلالی برای شب یلدای خود و خانواده تهیه می‌کردند.

میوه های یلدایی

آجیل:

یکی دیگر از خوراکی هایی که درشب یلدا خریداری می شود و بسیار مورد پسند خانواده است آجیل است. خوردن آجیل به طور نا خود آگاه خانواده را دور هم جمع می کند.

آجیل دارای فواید بسیاری است: مانند: انواع ویتامین‌های گروه E و B، روی، کلسیم، فسفر و پتاسیم، منیزیم، ویتامین A و پروتئین . آجیل باعث تقویت تراکم استخوان می شود.

آجیل شب یلدا : پسته، بادام، گردو، فندق و .... است.آجیل باعث تقویت بینایی می شود که با داشتن فیبر کافی باعث کاهش میزان کلسترول خون می شود.

میوه های یلدایی

لبو:

ریشه چغندر پخته‌شده لبو نام دار. لبو در شب‌های سرد زمستان بسیار مطبوع بوده و دارای خواصی چون شستشوی معده می باشد.

همچنین دارای مقادیری مواد مغذی، کلسیم،پتاسیم،آهن و منیزیوم است.

میوه های یلدایی

شیرینی جات:

البته به این راحتی نمی‌توان از شیرینی های خوشمزه این شب گذشت. شیرینی‌هایی مثل باسلوق و قطاب و گل محمدی تا پشمک و دسرها، کیک‌ها و شیرینی‌های خانگی .

میوه های یلدایی

در این شب زیبا و باستانی شعر حافظ فراموش نشود.

 

منبع بازنشر: تبیان - مواد غذایی و میوه های یلدایی

پدیدآورنده: 
Share