دوستی با جن های مسلمان و استفاده از آنها

سوال و جواب
سوال: آیا می توان با جن های مسلمان دوست شد و آنها را بعنوان استاد برای درمان بیماریها استفاده کرد؟

دوستی با جن های مسلمان و استفاده از آنها

در عقیده اسلامی جن موجودی است مختار، مکلف، مخلوق از آتش، دارای مرگ و حیات و توالد و تکاثر و همچنین دارای شعور و اراده که به اقتضای خلقتش دارای توانائیهای بالایی است و می تواند کارهای سریع و اعمال شاقه را که از نوع بشر ساخته نیست انجام دهد.

در مورد دوستی با جن و یا برقراری ارتباط با اجنه، خاطرنشان می کنیم که در قرآن مجید از جن هایی صحبت به میان آمده است که خدمت حضرت رسول (صلی الله علیه وآله وسلم) می آمدند و در نتیجه گوش دادن به آیات قرآن به پیامبر ایمان آوردند[1] و همچنین از جن هایی صحبت شده که در خدمت حضرت سلیمان بوده اند[2] و نیز از انسانهایی صحبت شده که به جن پناه می بردند[3].

در روایات اهل بیت (علیهم السلام) نیز به روایاتی برمی خوریم که حاکی از خدمت نمودن برخی از طایفه جن به افراد صالح می کند[4].

بنابراین به نظر می رسد اصل دوستی با جن و ارتباط با جن های مسلمان با رعایت موازین شرعی و به شرطی که فرد دارای ظرفیت و توان لازم باشد و برایش ضرر نداشته باشد، مانع شرعی نداشته باشد[5].

اما با توجه به تبعات این ارتباط و مشقت هایی که دارد و همچنین برای پرهیز از ضررهای احتمالی به هیچ وجه برقراری ارتباط توصیه نمی شود و بجای آن، تاکید می کنیم که: انسان در خود نیروی عظیمی که از خدای تعالی به ودیعه دارد، شکوفا نماید این نیروی عظیم همان توانایهای روح او می باشد که اگر درست مورد تعلیم و ممارست قرار گیرد، قدرتی بس فراتر از بقیه موجودات خواهد یافت و این امر کاملاً ممکن است و در این صورت دیگر ما احتیاجی به شاگردی جن نداریم چرا که روح تربیت شده به آداب الهی بسی قوی تر و شریف تر از جن است.

دوستی با جن های مسلمان و استفاده از آنها

پی نوشت:
[1] سوره جن، آیات 17ـ1.
[2] سوره نمل، آیه 39.
[3] سوره جن، آیه 6.
[4] مراجعه کنید به:
الکافی  1 باب أن الجن یأتیهم فیسألونهم عن معالم دینهم و یتوجهون فی أمورهم... ص : 394.
الکافی 167 2 باب أخوة المؤمنین بعضهم لبعض... ص: 165.
وسائل الشیعة 24 ،  5ـ باب کراهة الصلاة فی وادی الشقرة...ص: 157.
وسائل الشیعة 5 ،  5ـ باب کراهة رفع بناء البیت أکثر من سبعة أذرع أو ثمانیة... ص: 310
وسائل الشیعة 6 ،  5ـ باب استحباب کتابة آیة الکرسی دورا علی رأس ثمانیة أذرع من الجدار إذا زاد ارتفاعه عنها...
وسائل الشیعة 53 ، 11ـ باب استحباب التیامن لمن ضل عن الطریق و أن ینادی یا صالح أرشدونا و فی البحر یا حمزة...ص443
وسائل الشیعة 16 ، 25ـ باب استحباب الشرب من ماء زمزم و الاستشفاء به من کل داء و کراهة الشرب و من ماء برهوت الذی…ص261.
[5] تحرم الکهانة و السحر بالکلام و الکتابة، و الرقیة و الدخنة بعاقیر الکواکب و تصفیة النفس، و التصویر، و العقد و النفث، و الأقسام و العزائم بما لا یفهم معناه و یضر بالغیر فعله. و من السحر الاستخدام للملائکة و الجن و الاستنزال للشیاطین فی کشف الغائب و علاج المضار، و منه الاستحضار بتلبس الروح ببدن منفعل ـ کالصبی و المرأة ـ و کشف الغائب عن لسانه، و منه النیرنجات ـ و هی إظهار غرائب خواص الامتزاجات و أسرار النیرین ـ و یلحق بذلک الطلسمات، و هی تمزیج القوی العالیة الفاعلة بالقوی السافلة المنفعلة لیحدث عنها فعل غریب. فعمل هذا کله و التکسب به حرام، أما علمه لیتوقی أو لئلا یعتریه فلا، و ربما وجب علی الکفایة لیدفع المتنبی‏ء بالسحر، و یقتل مستحله، و یجوز حله بالقرآن و الذکر و الأقسام لا به، و علیه تحمل روایة العلاء بحله.
الدروس / الینابیع ج:35 ص: 396.
و تعلم الکهانة حرام، و الکاهن هو الذی له رئی من الجن یأتیه بالأخبار و یقتل ما لم یتب، و التنجیم حرام و کذا تعلم النجوم مع اعتقاد تأثیرها بالاستقلال.
قواعد الأحکام / الینابیع ج: 14 ص: 497.
الغنیة ج 12 ص 208 ابن زهره ـ اصباح الشیعه ج 13 ص 275 ، السرائر ج 14 ص 402 ابن ادریس ـ شرائع الاسلام ج 14 ص 414 محقق، مختصر النافع ج 14 ص 450 محقق ـ قواعد الاحکام ج 14 ص 497 علامه، اللمعة الدمشقیة ج 14 ص 557 شهید اول ـ الجامع للشرائع ج 17 ص 363 یحیی بن سعید- ارشاد ج 35 ص 312 علامه ـ الدروس ج 35 ص 396 شهید اول.

به نقل از حوزه - دوستی با جن های مسلمان و استفاده از آنها

پدیدآورنده: 
Share