روح و دیر دفن کردن جنازه

هر کسی را در قبر خود گذارند
فردی که می میرد، اما جنازه او دیرتر دفن می شود، روح این فرد چه وضعیتی پیدا می کند؟

روح و دیر دفن کردن جنازه

از قرآن کریم استفاده می شود که پروردگار بزرگ، روح مردگان را در عالم مخصوص نگه مى دارد و در صورت دیر دفن شدن صدمه ای به روح نمی رسد؛ با این حال، بر اساس روایات شایسته است که جنازه را زودتر دفن کرد.

1. موقع مرگ، ارتباط روح با بدن قطع می شود و از قرآن کریم استفاده مى شود که پروردگار بزرگ، روح مردگان را در عالم مخصوص نگه مى دارد.[1] و این گونه نیست که اگر جنازه دیر دفن شود، صدمه ای به روح برساند و یا آن که مانند جسم بدبو شود.

2. البته یکی از مستحبات درباره جنازه این است که زودتر کفن و دفن او را انجام داد؛ چنانچه در احادیث هم به آن تصریح شده است:

رسول خدا (صلی الله علیه وآله) فرمودند: «بزرگداشت و کرامت میّت آن است که او را هر چه زودتر تجهیز کرده و به قبر رسانند، و کار او را پایان بخشند».[2]

و نیز آن حضرت فرمودند: «مبادا هرگز کسى از شما را بیابم که مرده اى داشته باشد که شب از دنیا رفته و او انتظار صبح را بکشد تا او را تجهیز و تدفین کند، یا کسى مرده اش در روز از دنیا رفته و او انتظار فرا رسیدن شب را بکشد و کارى براى میّت انجام ندهد. براى مردگان خود انتظار طلوع یا غروب آفتاب را نکشید، بلکه در مورد آنها شتاب کنید و به زودى آنها را به آرامگاهشان برسانید تا خداوند -عزّ و جلّ- شما را مورد رحمت خویش قرار دهد، مردم نیز در پاسخ آن حضرت گفتند: و خداوند تو را نیز مورد رحمت قرار دهد [که راه جلب رحمت الهى را به ما نشان دادی]». [3]

روح و دیر دفن کردن جنازه - احکام میت - آداب قبل از مرگ - آداب بعد از مرگ

 پی نوشت:
[1] برای آگاهی بیشتر نمایه « خواب و مرگ نفس و روح انسان »، کد مطلب (سایت: 27056) را مطالعه نمایید.
[2] شیخ صدوق ، من لایحضره الفقیه، ج 1، ص 140، نشر جامعه مدرسین ، قم، چاپ دوم، 1404ق.
[3] همان.

Share