برنامه معرفت - جایگاه قرآن و اهمیت آن

دریافت ویدئو
دانلود فایلاندازه
فایل برنامه معرفت 14 دی ماه 1397208.26 مگابایت
برنامه معرفت 14 دی ماه 1397 درباره جایگاه قرآن و اهمیت آن

برنامه معرفت - جایگاه قرآن و اهمیت آن

معرفت، برنامه ای از گروه معارف و اندیشه دینی شبکه چهار سیما است که با محوریت فلسفه اسلامی پخش می‌شود . این برنامه یک برنامه گفتگو محور است که در کنار فلسفه اسلامی به شناخت اندیشه های اسلامی در کلام بزرگان و قرآن کریم می پردازد و در هر دوره برنامه به غیر از تشریح فلسفه ، نظرات بزرگانی چون عطار، حافظ ، سعدی و مولانا نیز بررسی می شود . مجری این برنامه دکتراسماعیل منصوری لاریجانی و مهمان ثابت آن دکترغلامحسین ابراهیمی دینانی است.

موضوع برنامه: جایگاه قرآن کریم

مدت زمان برنامه: ۴۷ دقیقه

مختصری از متن برنامه:

درباره جایگاه قرآن کریم چگونه می‌توان سخن گفت درحالی که کلام خداوند است. جایگاه قرآن یعنی جایگاه کلام خداوند؛ کلام خداوند بالاترین چیز است و چیزی بالاتر از کلام خداوند وجود ندارد بنابراین جایگاه قرآن کریم بسیار رفیع است. اساسا کلام، بسیار مهم است و اینکه کلام خداوند است که بالاترین است.  در رفعت مقام و جایگاه قرآن تردیدی نیست اما باید آیه به آیه و جمله به جمله اشارات و لطائف قرآن را فهمید.

بسیاری از مفسرین به بررسی تاریخی قرآن پرداخته اند. بررسی تاریخی قرآن هم مهم است اما اشخاصی که قرآن را فقط در بستر تاریخ می بینند، فقط در سطح عبارات باقی می مانند. برخی هم به اشارات و لطائف قرآن هم پرداخته اند و برخی نیز به حقایق. تفاسیر نوشته شده بر قرآن یکسان نیستند. تفسیرکردن نوعی کشف قناع است. پرده را از رخ حقیقت برداشتن است.

Share