برنامه معرفت / بررسی زبان قرآن کریم

دریافت ویدئو
دانلود فایلاندازه
فایل برنامه معرفت 21 دی ماه 1397218.75 مگابایت
قرآن به زبان قوم آمده به چه معنی است؟ بررسی زبان قرآن کریم

برنامه معرفت / بررسی زبان قرآن کریم

معرفت، برنامه ای از گروه معارف و اندیشه دینی شبکه چهار سیما است که با محوریت فلسفه اسلامی پخش می‌شود . این برنامه یک برنامه گفتگو محور است که در کنار فلسفه اسلامی به شناخت اندیشه های اسلامی در کلام بزرگان و قرآن کریم می پردازد و در هر دوره برنامه به غیر از تشریح فلسفه ، نظرات بزرگانی چون عطار، حافظ ، سعدی و مولانا نیز بررسی می شود . مجری این برنامه دکتراسماعیل منصوری لاریجانی و مهمان ثابت آن دکترغلامحسین ابراهیمی دینانی است .

قرآن به زبان قوم آمده به چه معنی است؟ بررسی زبان قرآن کریم

موضوع برنامه: زبان قرآن کریم

مدت زمان برنامه: ۴۷ دقیقه

مختصری از متن برنامه:

پاسخ به اینکه زبان قرآن کریم چیست، بسیار آسان است زیرا خود قرآن به آن پاسخ داده است. آنجا که می فرماید {وَ مَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ بِلِسَانِ قَوْمِهِ} ما هیچ پیغمبری را نفرستادیم مگر اینکه با زبان قوم خویش سخن می گوید. یعنی با زبانی که مردم می فهمند. زبان گفتگو زبان تفاهم است. قرآن هم به زبان قوم نازل شده است. مساله اصلی این است که زبان تفاهم چیست؟

هر زبانی معیارها و ساختار خودش را دارد که دارای ظاهر و باطن است. چون زبان از مهمترین ویژگی های انسان است، به همین دلیل زبان نیز دارای باطن است. اگر بخواهیم از مهمترین ویژگی های انسان نام ببریم، قطعا زبان، مهمترین است. ساختار همه زبان ها یکی است که می توان از آن به عنوان ظاهر نام برد؛ وقتی شکل و ساختار اثبات شد، بدون محتوا نخواهد بود. محتوا نیز در شکل ظاهر می شود.

مطالب مرتبط: برنامه معرفت - جایگاه قرآن و اهمیت آن

Share