علائم ظهور و بیماری کرونا

علائم ظهور امام زمان علیه السلام
آیا از علائم ظهور، گسترش بیماری های صعب العلاج مثل کرونا است؟

علائم ظهور و بیماری کرونا

علائم ظهور و بیماری کرونا از بیماری های جهان شمول بعنوان یکی سوالاتی است که در این ایام جزو دغدغه های ذهنی برخی مؤمنین قرار گرفته است: آیا کرونا از علائم ظهور است؟

پاسخ اجمالی علائم ظهور و بیماری کرونا :

زمان ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را فقط خداوند می داند؛ اما در روایات، مواردی به عنوان علائم یا نشانه های ظهور امام زمان معرفی شده است. درباره تعداد این نشانه ها اختلاف نظر است. از یک نظر، می توان علائم را به حتمی و غیر حتمی تقسیم نمود. شیوع برخی بیماری ها در آخرالزمان در برخی روایات جزو همان نشانه هاست؛ اما با توجه به آسیب های تطبیق علائم ظهور بر اتفاقات، نمی توان به قطع گفت شیوع ویروس کرونا همانی است که در روایات از زبان معصومان (علیهم السلام) نقل شده است.

علائم ظهور و بیماری کرونا

پاسخ تفصیلی علائم ظهور و بیماری کرونا :

مقدمه:

شناسایی علائم ظهور و تطبیق آن بر حوادث و رخدادهای زمان، از علائق عمومی برخی از مردم است که باید آن را ملاحظاتی همراه کرد تا به گمراهی و ضلالت نیانجامد. یکی از علائم ظهور، مرگ سفید است که برخی از مردم آن را به بیماری کرونا ارتباط داده اند. در ادامه با ارائه نکاتی توضیح می دهیم که این تطبیق خالی از اشکال نیست:

نکته اول:

تعیین زمان ظهور برای کسی ممکن نیست. امام رضا (علیه السلام) به دعبل خزائی فرمودند: «... حدیث کرد مرا پدر بزرگوارم از پدر بزرگوارش از پدرانش از على (علیه السلام) که به پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) عرض کردند: یا رسول الله چه زمان قائم از ذریه تو خروج می کند؟ فرمودند: مَثَل او مَثل روز قیامت است که آشکارا نکند امر قیامت را مگر خدا»[شیخ صدوق، عیون اخبار الرضا، ج ۲، ص ۲۶۶]

به همین خاطر در روایات به ما دستور داده اند کسانی که برای ظهور تعیین وقت می کنند تکذیب کنیم: امام صادق (علیه السلام) به مهزم فرمودند: «یا مِهْزَمُ کذَبَ الْوَقَّاتُونَ وَ هَلَک الْمُسْتَعْجِلُونَ وَ نَجَا الْمُسَلِّمُونَ. تعیین کننده وقت دروغ می گوید و آنانی که عجله می کنند هلاک می شوند و فقط آن کسانی که تسلیم هستند نجات می یابند».[کلینی، الکافی، ج ۱، ص ۳۶۸]

نکته دوم:

در کتاب هایی که از نشانه های ظهور بحث می شود، برای علائم ظهور دسته بندی های مختلفی ذکرشده است: متصل (نزدیک) و منفصل (دور)، حتمی و غیر حتمی و غیره.[مصطفی صادقی، تحلیل تاریخی نشانه های ظهور، ص ۵۶]

تنها تقسیمی که در روایات به آن تصریح شده، حتمی بودن و غیر حتمی بودن نشانه ها است[مصطفی صادقی، تحلیل تاریخی نشانه های ظهور، ص ۵۷]؛ مثلاً امام صادق (علیه السلام)، «ندای آسمانی، سفیانی، یمانی، آشکار شدن دست در آسمان و قتل نفس زکیه» را از محتومات برشمرده است.[نعمانی، الغیبه، ص ۲۵۲]

نکته سوم:

درباره تعداد نشانه ها قول ثابتی وجود ندارد. آنچه شیخ مفید (رحمه الله) با توجه به اصول روایی پیش از خود فهرست کرده و ما را از شمارش کتاب های الغیبه و کمال الدین بی نیاز می کند، کمتر از ۴۵ روایت است.[نگر: شیخ مفید، الارشاد، ج ۲، ص ۳۶۸ ـ ۳۷۰]

ازجمله اتفاقاتی که در روایات آمده است شیوع بیماری است. امیرالمومنین (علیه السلام) فرمودند: «بَینَ‏ یدَی الْقَائِمِ مَوْتٌ أَحْمَرُ وَ مَوْتٌ أَبْیضُ وَ جَرَادٌ فِی حِینِهِ وَ جَرَادٌ فِی غَیرِ حِینِهِ أَحْمَرُ کالدَّمِ فَأَمَّا الْمَوْتُ الْأَحْمَرُ فَبِالسَّیفِ [فَالسَّیفُ] وَ أَمَّا الْمَوْتُ‏ الْأَبْیضُ‏ فَالطَّاعُون‏؛ پیش از ظهور، دو گونه مرگ اتفاق می افتد: مرگ سرخ و مرگ سفید و ملخ هایی پیدا می شوند که در فصل و در غیر فصلش، مانند خون قرمز هستند؛ اما مرگ سرخ، شمشیر و مرگ سفید، طاعون است».[نعمانی، الغیبة للنعمانی، ص ۲۷۸؛ شیخ صدوق، کمال الدین و تمام النعمة، ج ‏۲، ص ۶۵۵، ح ۲۷. البته دو روایت دیگر نیز هست، ولی آن دو روایت مربوط به نشانه های قیامت است. امام صادق (علیه السلام) از قول پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند: از نشانه های قیامت و رستاخیز، گسترش بیماری فلج و مرگ های ناگهانی است. (کلینی، الکافی (ط - الإسلامیة)، ج ‏۳، ص ۲۶۱، ح ۳۹)؛ امام کاظم (علیه السلام) از قول پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند: پیدایش مرگ های ناگهانی، جذام و بواسیر، از نشانه های نزدیک شدن قیامت و رستاخیز است. (بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج ‏۵۲، ص ۲۶۹)]

عموم نشانه های ظهور، قابلیت آن را دارند که بر مصادیق مختلف تطبیق شوند.[نصرت الله آیتی، از تبار دجال، ص ۲۰] وجود نمونه های تاریخی فهم این مشکل را آسان تر می کند؛ برای نمونه، رضی الدین علی یوسف مطهر حلی (متوفای ۷۰۳ ق) – برادر علامه حلی رحمه الله - در کتاب العدد القویه، علائم ظهور را بر بسیاری از حوادثی که در زمان خودش رخ داده بوده، تطبیق کرده است![رضی الدین حلی، العدد القویه، ص ۷۷] درحالی که ظهور رخ نداد و روشن شد آنها علائم ظهور نبودند و فقط یک شباهت ظاهری با علائم ظهور داشتند.

نتیجه :

با توجه به آنچه ذکر شد، نمی توان بصورت یقینی ادعا کرد که شیوع این بیماری از نشانه های قطعی ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است بلکه شیوع بیماری ها جزو علائم غیرحتمی است. ممکن است این بیماری مصداقی برای روایات مطرح شده باشد و محتمل است نباشد. آنچه اهمیت دارد، آمادگی همیشگی برای ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است که إن شاءالله چنین باشیم. [البته ناگفته نماند که این آمادگی با زمینه سازی معنا پیدا می کند و یکجا نشستن و منتظر ماندن مدنظر نیست.]

Share