شبهه کرونایی تعدد خدایان - منسوب به مورگان فریمن

morgan freeman , مورگان فریمن
شبهه : «در حال حاضر در 179 کشوری که درگیر ویروس کرونا هستند از 50 خدای مختلف درخواست کمک میشه ولی تا به حال از هیچکدام از خداها کمکی نیامده. ولی وقتی که علم واکسن آن را پیدا کند، هر کس از خدای خود تشکر می کند»

شبهه کرونایی تعدد خدایان - منسوب به مورگان فریمن

در این نوشتار سعی شده که به شبهه کرونایی تعدد خدایان و واکسن کرونا که منسوب به مورگان فریمن بازیگر مشهور هالیوودی در فضای مجازی مطرح شده، پاسخ داده شود...

پرسش: با شیوع کرونا شبهه ای منسوب به مورگان فریمن بازیگر مشهور هالیوودی در فضای مجازی مطرح شده که: «در حال حاضر در 179 کشوری که درگیر ویروس کرونا هستند از 50 خدای مختلف درخواست کمک میشه ولی تا به حال از هیچکدام از خداها کمکی نیامده. ولی وقتی که علم واکسن آن را پیدا کند، هر کس از خدای خود تشکر می کند»

لطفا در مورد پاسخ آن راهنمایی کنید.

برای دسترسی به سایر شبهات کرونایی (همراه با پاسخ) اینجا کلیک کنید

پاسخ: این متن به ظاهر کوتاه بدون اینکه بر مدعای خود هیچگونه استدلالی اقامه کند، چندین مغالطه را با چاشنی تحریک احساسات در خودش دارد:

مغالطه اول: خلط خدایان حق و باطل

شبهه کننده در این پرسش می خواهد در ضمیر ناخودآگاه مخاطب، اعتقاد به خدایان مختلف در ادیان متعدد را به معنای انکار اصل خدا جلوه بدهد، در حالی که بر فرض که اعتقاد به 50 خدای مختلف در جهان وجود داشته باشد این مسئله هیچ دلیلی بر رد تمامی آنها نیست. در علوم مختلف ده ها نظریه و تئوری وجود دارد، اما آیا این تعدد به معنای باطل بودن همه آنهاست، یا از میان آنها یکی می تواند صحیح باشد؟

شبهه کرونایی تعدد خدایان - منسوب به مورگان فریمن

مغالطه دوم: پاسخ ندادن خداوند

اینکه از جانب خدا هیچ کمکی نیامده نیز نیازمند دلیل است. ما در صورتی می توانستیم بگوییم خدا کمکی نکرده است که همانطور که امروز نتیجه کرونا را با دعاها و توسلات می بینیم، نتیجه آن را بدون دعا و توسل هم میدیدیم تا با هم مقایسه کنیم و تشخیص بدهیم که آیا این دعاها و توسلات اثیر داشته یا خیر.

وگرنه آیا این ویروس نمی توانست قوی تر از این بوده و یا شیوع شدیدتری داشته باشد؟ آیا انسان هایی که به این بیماری مبتلا شده و گاهی در کهولت سن و با بیماری های زمینه ای درمان میشوند نمی توانستند به کام مرگ کشیده شوند؟

علاوه بر اینکه آیا با توجه به تأثیرات مثبت جنبی این ویروس این احتمال وجود ندارد که خداوند برای اصلاح وضع معنوی مردم، و شکست غرور علمی انسان، و مصالح مشابه دیگر بقای آن را برای مدتی به مصلحت می داند؟

شبهه کرونایی تعدد خدایان - منسوب به مورگان فریمن

مغالطه سوم: کشف واکسن و تشکر از خدایان

مغالطه دیگر این است که کشف واکسن از سوی بشر در عرض وجود خدا دانسته شده، در حالی که حتی اگر واکسن آن هم کشف شود باز هم از جانب خداوند خواهد بود. چون موجودات ممکن الوجود که در وجودشان محتاج بعلت هستند نمیتوانند در اوصاف و افعالشان بی نیاز از علت باشند.

از امام صادق(علیه السلام) نقل شده که می فرمایند: «أَبَى اللَّهُ أَنْ يُجْرِيَ الْأَشْيَاءَ إِلَّا بِأَسْبَابٍ فَجَعَلَ لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ سَبَبا؛ خداوند ابا دارد از اینکه امور را جز از طریق اسبابشان جاری سازد، پس برای هر چیزی سببی قرار داد.[کلینی، محمد، الکافی، دارالکتب الاسلامیه، تهران، چاپ چهارم، 1407، ج1، ص183] بنابراین نباید گمان کنیم که فقط در صورتی که معجزه شود کار خداست، بلکه هر حادثه طبیعی هم در جهان اتفاق بیفتد فعل اوست.

بنابراین به هر طریقی که ویروس کرونا از بین برود باید از خداوند تشکر کرد. اصل شکرگزاری از خدا در برابر نعمت ها کاملا بجاست. مشکل در این است که بسیاری از مردم در تشخیص خدای درست اشتباه کرده و از بت ها بجای نعمت دهنده حقیقی تشکر می کنند. و الا تعدد خدایان معنایی ندارد.

Share