سه عامل عاقبت بخیری در بیان معصومین علیهم السلام

ره توشه معرفت؛
عاقبت بخیری
هر گاه تفکرکردن را بر همه کارهایت مقدم کردی، عاقبت کارهای تو نیکو خواهد شد. و کار مورد کراهتی که عاقبتش ستایش شود بهتر از کار دوست داشتنی است که عاقبت آن مورد مذمت است.

سه عامل عاقبت بخیری در بیان معصومین علیهم السلام

سه عامل عاقبت بخیری در بیان معصومین علیهم السلام از سری احادیث موضوعی اهل بیت علیهم السلام با نام «ره توشه معرفت» که به خواست خدای متعال، همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان، همه روزه تقدیم مخاطبین می شود. امیدواریم از نظرات و پیشنهادهای سازنده تان برخوردار شویم.

سه عامل عاقبت بخیری در بیان معصومین علیهم السلام , عوامل عاقبت به خیری

عوامل عاقبت به خیری:

1. تفکر و اندیشه: عن امیر المؤمنین علیه السلام أنَّهُ قالَ: «مَن کَثُرَتْ فِکرُهُ حَسُنَتْ عاقِبَتُهُ؛[غرر الحکم، ج5، ص 214] هر کس زیاد تفکر کرد عاقبت به خیر می شود.»

2. تقدم اندیشه بر عمل: عن امیر المؤمنین علیه السلام أنَّهُ قالَ: « إذا قَدِمْتَ الفِکرَ فی جَمیعِ أفعالِکَ حَسُنَتْ عَوَاقِبُکَ؛[غرر الحکم، ج3، ص 162] هر گاه تفکرکردن را بر همة کارهایت مقدم کردی، عاقبت کارهای تو نیکو خواهد شد.»

3. توبه: بازگشت از گناهان و جبران اعمال زشت گذشته توفیقی الهی است که سبب غرق نشدن فرد در منجلاب گناه، و در نتیجه عاقبت به خیری می شود. عن رسول الله ﷺ أنَّهُ قالَ: « إنَّ مِنْ سَعادَةِ المَرْءِ أَنْ یطُولَ عُمْرُهُ وَیرْزُقَهُ اللهُ الاِنابَةَ؛[مجموعه ورام، ج1، ص7] همانا از نیک بختی آدمی است که عمرش دراز گردد و خدا به او توفیق توبه دهد.»

سه عامل برای عاقبت بخیری در کلام اهل بیت علیهم السلام , ارزش عاقبت نیک

ارزش عاقبت نیک :

عن امیر المؤمنین علیه السلام أنَّهُ قالَ « مَکْرُوهٌ تُحْمَدُ عاقِبَتُهُ خَیرٌ مِنْ مَحْبُوبٍ تُذَمُّ مَغْبَتُهُ؛[غرر الحکم، ج6، ص122] کار مورد کراهتی که عاقبتش ستایش شود بهتر از کار دوست داشتنی است که عاقبت آن مورد مذمت است.»

سه عامل برای عاقبت بخیری در کلام اهل بیت علیهم السلام , دوری از گناه و عاقبت به خیری

دوری از گناه و عاقبت به خیری:

روزی پیامبر اکرم ﷺ از محلی می گذشتند که فرمودند: « اینک شخصی نزد ما می آید که سه روز است شیطان با او ارتباطی نیافته است.» عربی سوار بر شتر از دور نمایان شد. نزدیک آمد و گفت: پیامبر ﷺ کیست؟ حضرت را به او نشان دادند. عرض کرد: ای رسول خدا! اسلام را به من بیاموز! پیامبر ﷺ شهادتین را به او آموخت و فرمود: « باید نمازهای پنجگانه را بخوانی، روزه بگیری، حج به جای آوری، زکات بدهی و غسل جنابت به جای آوری.»

مرد پذیرفت و با کاروان پیامبر ﷺ همراه شد. اما کمی عقب افتاد. پیامبر ﷺ متوجه شد و از حال او جویا گردید. کسی به جستجوی او رفت و دید که پای شترش در گودالی فرو رفته و بر زمین خورده و از دنیا رفته است. پیامبر ﷺ او را غسل و کفن نمود و در حالی که عرق از پیشانی مبارکش می چکید، فرمود: «این مرد در حال گرسنگی از دنیا رفت و ایمانش هرگز به کفر آلوده نشد و با عاقبتی نیکو از زندگانی دنیا رخت بر بست. او وارد بهشت شد و از میوه های بهشتی خورد و حوریان بهشتی به استقبالش آمدند.»[بحار الانوار، ج22، ص75 و ج68، ص282]

سه عامل برای عاقبت بخیری در کلام اهل بیت علیهم السلام

مطالب مرتبط و پیشنهادی :
ماه مبارک رمضان - ویژه نامه ضیافت الله
ویژه نامه احکام روزه و روزه داری
مجموعه استیکر ماه رمضان (ایام و مناسبتها)
دعاهای تصویری روزانه ماه مبارک رمضان
ویژه نامه پیام ادعیه روزانه ماه مبارک رمضان
شرح دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان توسط مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی(ره) + صوت
ویژه نامه نشانی از آسمان - ویژه ماه مبارک رمضان
ویژه ماه مبارک رمضان - ویژه نامه چندرسانه ای ماه ترین ماه

پدیدآورنده: 
Share