ببینید| انسان گناهکار چگونه می‌ تواند به بهشتی شدن فکر کند؟

دریافت ویدئو
گاهی اوقات انسان با یک لغزش چنان سقوط می‌ کند که هیچ کس فکر نجات و عاقبت به خیری برایش نمی‌ کند.

انسان گناهکار چگونه می‌ تواند به بهشتی شدن فکر کند؟ - حجت الاسلام شهرباف

حجت الاسلام و المسلمین مهدی شهرباف بروجردی معتقد است گاهی اوقات انسان با یک لغزش چنان سقوط می کند که هیچ کس فکر نجات و عاقبت به خیری برایش نمی کند؛ اما با یک اضطرار و توبه از ته دل چنان اوج می گیرد که باز هم در مخیّله کسی نمی گنجد. تمام این صعود و سقوط ها در گرو درک حقیقت عالم هستی و شناخت پروردگار و شیطان رجیم است.

برخی گناهان هستند که انسان در حق خویش انجام می دهد، ولی در نهایت باعث بهشتی شدنش می شود، خداوند متعال در آیه ۷۰ سوره مبارکه فرقان می فرماید:

«إِلَّا مَنْ تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ عَمَلًا صَالِحًا فَأُولَٰئِکَ یُبَدِّلُ اللَّهُ سَیِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ ۗ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِیمًا»؛ مگر آن کسانی که از گناه توبه کنند و عمل صالح به جای آرند، پس خداوند متعال گناهان آنها را بدل به حسنات گرداند و خداوند بسیار آمرزنده و مهربان است.

با توجه به این آیه اگر کسی 3 شرط اساسی عاقبت به خیری را رعایت کند، یعنی توبه کرده و ایمانش را اصلاح کند و به واسطه گناهانی که انجام داده اعمالی را که در انجام آن ها کوتاهی کرده، قضا کند و کار نیکو انجام دهد، خداوند گناهانش را به حسنات تبدیل می کند. با این اوصاف ممکن است شخصی پنجاه سال گناه کند؛ اما با توبه، انجام عمل صالح و اصلاح ایمان گناهان پنجاه ساله خود را تبدیل به عبادت کند. البته باید توجه کرد که زمان مرگ مشخص نیست و هر لحظه ممکن است مرگ انسان فرا رسد و فرصت توبه فراهم نشود.

حتی در برخی روایات موضوع را فرا تر از این بیان کرده و فرموده اند خداوند با توبه شخص گناهکار نه تنها گناه او را تبدیل به ثواب می کند، بلکه چند برابر حسنات بیشتر به او عطا می کند.

Share