انقلابی گری یعنی چی / حجت الاسلام علیرضا پناهیان

دریافت ویدئو
موضوع: 
  می فرماید «أَعْقَلُ اَلنَّاسِ أَنْظَرُهُمْ فِی اَلْعَوَاقِب»؛ هر کی بیشتر به عاقبت نگاه می کند عاقل تر است...

انقلابی گری یعنی چی / حجت الاسلام علیرضا پناهیان

  می فرماید «أَعْقَلُ اَلنَّاسِ أَنْظَرُهُمْ فِی اَلْعَوَاقِب»؛ هر کی بیشتر به عاقبت نگاه می کند عاقل تر است. نگو این چه بچه مذهبی است ها! خیلی مؤمن است، خیلی معتقد است! این کلمات را از کجایت درآوردی؟ یک وقت کسی توهین نکند به ما بگوید اینها نیروهای ارزشی هستند ها! نه ما عقلانی می خواهیم با همه چی برخورد بشود.

شما یک وقت تصوّر نکنید یک گروهی هستند توی کشور انقلابی هستند، دوست دارند مقاومت بکنند! که مثلاً آقای رئیس جمهور هم بگوید که آخر چقدر ایستادن؟ بنشین خسته می شوی و تکّه بخواهد بیندازد. و بعد یک عده ای هم هستند نه! می گویند ما باید ببینیم کجا چی به نفع مان است. نه اصلاً انقلابی گری یعنی دقیقاً همین که کجا چی به نفعمان است.

مثال های سیاسی نزنم که بعضی ها تن لرزه نگیرند. ولی یکی از فرمایشات آقا را مثال بزنم، بارها ایشان اخیراً این را فرمودند، می فرماید آقا می گویید سازش، سازش هزینه دارد، بله مقاومت هم هزینه دارد. هزینۀ سازش بیشتر از هزینۀ مقاومت است. اصلاً این به انقلابی بودن ربط ندارد. عقلانیّت و منفعت گرایی اقتضاء می کند آدم مقاومت کند. هزینه اش کمتر است.

ما با هزینه ای بسیار کمتر از عربستان سعودی قدرت منطقه ای مان را افزایش دادیم. چرا؟ چون مقاومت کردیم. یعنی شما الآن می توانید مبلغش را حساب کنید. من از دانشجوهای عزیز می خواهم مبلغ هزینه کرد سعودی ها را حساب کنند، مبلغ هزینۀ ما را حساب کنند با بردی که داشتیم. حساب های منطقه ای صرفاً، چقدر خرج کرده توی یمن؟ چقدر خرج کرد برای تروریست های منطقه؟ چقدر خرج کرد باج داد به آمریکا مستقیم؟ چقدر خرج کرد نفتش را در اختیار قرار داد به اضافۀ همۀ سرمایه گذاری؟ اینها را همه را حساب کنید. ما یک صدمش هم انجام ندادیم الآن جلوتر هستیم. خرجی ما نمی کنیم ما توی منطقه، برای اینکه مقاومت داریم می کنیم. خب مقاومتش سودش بیشتر است. این می شود عقلانیت.

مقام معظم رهبری: «بعضی عقلانیّت را در این می دانند اشتباه می کنند، می گویند که چالش با قدرت ها هزینه دارد. خب بله چالش هزینه دارد، اما سازش هم هزینه دارد. شما ملاحظه کنید دولت سعودی برای اینکه با رئیس جمهور جدید آمریکا بتواند سازش بکند مجبور می شود بیش از نیمی از ذخائر موجودی مالی خودش را در خدمت هدف ها و طبق میل آمریکا هزینه کند. اینها هزینه نیست؟ سازش هم هزینه دارد. چالش اگر عقلایی باشد، چالش اگر منطبق با منطق باشد، اگر با اعتماد با نفس باشد هزینه اش به مراتب کمتر از هزینۀ سازش است.»

آقا برجام خوب است یا نه؟ عزیز دلم، اگر قبل از برجام ما مذاکرۀ موفقی داشتیم، برجام کار خوبی است انجام دادیم ولو نتیجه نگرفتیم. اگر قبل از برجام مذاکرۀ موفقی با غربی ها نداشتیم، پس در برجام هم اصلش اشتباه کردیم. برجام اگر منافع مان را به دست آوردیم، بهش نمره می دهیم باز هم از این کارها باید بکنیم. اگر توی برجام نتیجه نگرفتیم، عقل به ما می گوید که دوباره این کار را نکنیم.  نه ارزشی، نه انقلابی، نه هیچی! منافعت را به دست آوردی یا نه؟ ولی همۀ منافعت را در نظر بگیر.

Share