کلیپ تصویری/ اهل مراقبه باش- حجت الاسلام علیرضا پناهیان

دریافت ویدئو
 من خواهش می کنم بیایید ما همه از اسلام خارج بشویم، عبادت و ایمان و این حرف ها را هم ببوسیم بگذاریم کنار، یک مدتی اهل تقوا بشویم، اهل مراقبت. هر کاری دلمان می خواهد نکنیم.

اهل مراقبه باش

 من خواهش می کنم بیایید ما همه از اسلام خارج بشویم، عبادت و ایمان و این حرف ها را هم ببوسیم بگذاریم کنار، یک مدتی اهل تقوا بشویم، اهل مراقبت. هر کاری دلمان می خواهد نکنیم.

اهل مراقبه باش

مراقبت کردن نقطۀ مقابلش چیست؟ دلم می خواهد. خسته شدم. مثلاً به شما برنامه می دهند، بعد از یک مدتی خسته ات می کند این برنامه. از آن موقع آدم شدن شروع می شود. آ! خسته شدم امروز حالش را ندارم. هر روز این ساعت من این برنامه را اجرا می کردم امروز حالش را ندارم. همین امروز که حالش را نداری از اینجا معلوم می شود اهل مراقبه هستی یا نه. یا هوای نفس زد بالا؟ هوا نخواهد غلبه کند، باید طبق میل خودت رفتار نکنی. پس طبق چی رفتار کنی؟ طبق برنامه. بخواهی طبق برنامه رفتار بکنی، برنامه یک مقدار پیچیده و سنگین باشد تو می رسی به مفهومی به نام مراقبت. مردمی که توی خیابان رانندگی می کنند همه مراقب هستند تصادف نکنند. اصلاً بدون مراقبت خدا نمی گذارد زندگی بکند کسی. مراقبت یکی از کارهایی که انجام می دهد نظم ایجاد می کند. این در صدر وصیّت امیرالمؤمنین است! علی بن ابی طالب. آدم های معمولی وصیت نامه هایشان مهم ترین حرف هایشان است. ایشان که فرد معمولی نبود. ایشان همۀ عمرش هم همۀ حرف هایش مهم ترین حرف های عالم خلقت بود. «أُوصِیکُمَا بِتَقْوَى اللهِ وَ نَظْمِ‏ أَمْرِکُمْ»؛ نظم ناشی از تقواست.

یک نوه ای دارد آیت الله شریعتمداری که هم حجره ای حضرت امام بود. تعبیر آن پیرمرد این بود که ما امام را همیشه گِت کرده دیدیم. سحر بلند می شد می رفت وضو می گرفت می آمد وقتی ایستاده بود به عبادت توی حجره ها! قبل از ازدواج، یک جوری انگار می خواهد برود مهمانی. مرتب! هیچ وقت ما امام را شل و ول ندیدیم. حالا من نمی خواهم آداب برای شما تعیین کنم ها! مهم این است که آدم ول نباشد. اهل مراقبت. اهل دقت. مراقب خودت باش خودت را جمع کن. خودت را جمع نکنی، خودت را پهن کنی، بعد هر چی خوبی داشته باشد ببین، «إِنَّمَا یَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِینَ»؛ خودش را پهن کرده، حالا دلش هم برای نمی دانم امام زمان تنگ شده یک دفعه ای می خواهد دعای ندبه هم راه بیندازد. ببین اول خودت را جمع کن. خودش را پهن کرده، کارهای خوب هم گاهی هوس می کند بکند. سر کی را شیره می خواهی بمالی؟ اهل مراقبت باشید. ببینید چقدر طاقت دارید کم کم شروع کنید. من می خواهم طبق برنامه عمل کنم، طبق مراقبت. طبق مراقبت عمل نکنی طبق چی عمل کردی؟ دلت. با دلت عمل نکن.

تقوا یعنی مراقبت. یک مدتی اهل تقوا بشوید. اهل مراقبت. هر کاری دلمان می خواهد نکنیم. اصلاً بدون مراقبت خدا نمی گذارد زندگی بکند کسی. طبق برنامه باید عمل کنیم

Share

دیدگاه‌ها

خدایا خودت میدانی من ضعیف هستیم. خودت مراقبه رو بهم یاد بده...