تجربه ی زندگی شاد بدون شبکه های اجتماعی - بخش دوم

تعداد کلمات: 1328 کلمه / زمان تقریبی مطالعه : 7 دقیقه
تجربه ی زندگی شاد بدون شبکه های اجتماعی - بخش دوم
بسیاری از ما از صبح تا شب، بهترین و مفید ترین اوقاتمان را صرف چرخیدن در شبکه های اجتماعی می کنیم که در بسیاری از موارد هم چیزی نصیبمان نمی شود.

تجربه ی زندگی شاد بدون شبکه های اجتماعی - بخش دوم

امروزه شبکه های اجتماعی ابزاری شده اند برای اتلاف وقت بسیاری از ما از صبح تا شب، بهترین و مفیدترین اوقاتمان را صرف چرخیدن در شبکه های اجتماعی می کنیم که در بسیاری از موارد هم چیزی نصیبمان نمی شود. در بخش اول این نوشتار به راهکارهایی برای ترک استفاده از شبکه های اجتماعی پرداختیم، در این نوشتار هم به ادامه ی بخش اول بحث تجربه ی زندگی شاد بدون شبکه های اجتماعی خواهیم پرداخت با ضیاءالصالحین همراه باشید.

رجوع به بخش قبلی (اول)

تجربه ی زندگی شاد با شبکه های اجتماعی - بخش دوم

ترک شبکه های اجتماعی عبارتند از:

1. کسب اطلاعات بروز:

بخاطر اینکه اکثر مردم اخبار خود را از طریق شبکه های اجتماعی بدست می آورند، ممکن است شنیدن اینکه راه های مختلف دیگری نیز برای رسیدن به این هدف وجود دارد، برای شما تعجب آور باشد. همانطور که می دانید هنوز هم در بسیاری از نقاط جهان روزنامه های کاغذی چاپ می شود و از سویی بسیاری از روزنامه ها نسخه تحت وب نیز ارائه می دهند. همچنین اخباری که از طریق رسانه های گروهی مانند رادیو و تلویزیون پخش می شود، معمولاً نسبت به شبکه های اجتماعی اطلاعات جامع تر و متنوع تری را در اختیار شما قرار می دهند. سایت های خبری نیز از مفید ترین منابع کسب خبر محسوب می شوند.

2. آنچه را که با خروج از شبکه های اجتماعی بدست می آورید را یادداشت کنید: 

از خودتان بپرسید اگر استفاده از شبکه های اجتماعی را ترک کنم چه تأثیر مثبتی در زندگی ام مشاهده خواهم کرد. مثلاً: 

"با خروج از شبکه های اجتماعی، وقت بیشتری را برای انجام کارهای مورد علاقه ام پیدا خواهم کرد."

"اگر از شبکه های اجتماعی استفاده نکنم، می توانم شب ها زودتر بخوابم."

"در صورتی که بتوانم وقتم را صرف استفاده از فضای مجازی نکنم، می توانم دوستی هایم در فضای حقیقی را افزایش داده و صمیمتم با دوستانم را بهبود بخشم."

3. پیدا کردن سرگرمی جدید:

یافتن سرگرمی های جدید به شما کمک می کند که پس از خروج از شبکه های اجتماعی بتوانید به بهترین شکل اوقات خالی خود را پر کنید. همچنین پرداختن به سرگرمی های جدید خلاقیت شما را تقویت نموده و ذهنتان را فعال تر خواهد کرد.

اگر شما هم مانند بسیار از افراد نمی دانند چه تفریح و سرگرمی جدیدی را انتخاب کنید، می توانید به پیشنهادهای ما فکر کنید:

هنر: داستان های مصور، فیلم سازی، ساخت جواهرات، دوخت لباس (خیاطی)، دکوپاژ، طراحی داخلی و آرایش

موسیقی: نواختن یک ابزار موسیقی، گوش دادن به موسیقی (موسیقی حلال) مورد علاقه و یا شرکت در یک کنسرت

نوشتن: نوشتن شعر، روزنامه نگاری مبتدی، نگارش داستان های کوتاه، نوشتن خاطرات شخصی

ورزش: هنرهای رزمی، شنا، تیر اندازی، یوگا

کمک به دیگران: آموزش زبان به افراد غیر بومی که نیاز به آموختن زبان شما دارند، جمع آوری پول برای یک هدف مانند آزادی زندانیان نیازمند و یا پرورش حیوانات خانگی

تجربه ی زندگی شاد با شبکه های اجتماعی - بخش دوم

داشتن شبکه ی اجتماعی آفلاین (offline):

الف. انجام برخی از فغالیتها در کنار دوستان:

داشتن تجربیات و تعاملات مثبت با دوستانتان به شما کمک می کند که سالم و شاداب بمانید. وقتی برخی فعالیت های اجتماعی و تفریحات را در کنار دوستانتان انجام دهید، کمتر احساس انزوا و تنهایی خواهید کرد.

مثلاً ببینید که قرار است این هفته چه تئاتری در شهر شما اکران شده و یا قرار است که کنسرتی اجرا شود، سپس در صورتی که دوستانتان نیز به آن برنامه ها علاقه مند باشند، می توانید دسته جمعی به تماشای تئاتر، فیلم و یا کنسرت بروید.

تحقیق کنید که کدام رستوران و یا قهوه خانه کیفیت مطلوبی دارد و سپس از یک و یا چند نفر از دوستانتان بخواهید که شما را برای میل نمودن یک وعده ی غذا و یا نوشیدن یک قهوه همراهی نماید.

همچنین می توانید با دوستانتان برای یک سفر تفریحی برنامه ریزی کنید. بهتر است مکانی را برای سفر انتخاب کنید که دسترسی به اینترنت ممکن نباشد!

می توانید در برخی کلاس های آموزشی و یا ورزشی شرکت کرده و دوستتان را نیز با خود همراه کنید. از جمله این فعالیت ها که بصورت منظم نیز برگذار می شوند عبارتند از: کلاس های هفتگی یوگا، کلاس زبان و یا گروه های نویسندگی.

همچنین می توانید یک فعالیت را با همراهی چند نفر از دوستانتان انجام دهید. مانند تشکیل یک تیم ورزشی و یا تشکیل یک گروه برای تمرین یک زبان خارجی.

ب. با دوستانتان در تماس باشید:

مطالعات نشان داده اند که هر چه ارتباطات از طریق شبکه های اجتماعی برخط (onlin) افزایش یابد، کیفیت ارتباطات در دنیای واقعی و یا به عبارتی زندگی آفلاین، کاهش خواهد یافت. برای تقویت ارتباط با دوستان می توانید شماره تلفن، آدرس و ایمیل آنها را در جایی یادداشت نموده و از طرق مختلف با آنها مرتبط بمانید.

می توانید از خودشان بپرسید که مایلند ارتباط شما با آنها از چه طریقی باشد. برخی افراد ترجیح می دهند این ارتباطات بیشتر از طریق تماس تلفنی اتفاق بیافتد. و از سویی برخی دیگر ممکن است علاقه ای به تماس تلفنی نداشته و ارتباط ایمیلی را بر تماس تلفنی ترجیح دهند.

ج. از دوستان و اعضای خانواده بخواهید که گوشی های خود را کنار بگذارند:

وقتی تصمیم می گیرید اوقاتی را در کنار اعضای خانواده و دوستانتان سپری کنید، از آنها بخواهید چند ساعتی را که در کنار یکدیگر هستید، گوشی خود را کنار گذاشته و از پیام دادن و خواندن پیام های شبکه های اجتماعی خودداری کنند.

بنظر خیلی جالب نیست که برای توجه دوستتان مجبور شوید با یک شبکه ی اجتماعی به رقابت بپردازید! از سوی دیگر ممکن است با دیدن فردی که در حال استفاده از شبکه های اجتماعی است و یا شنیدن آنچه که در آن فضا می گذرد، شما نیز وسوسه شوید تا به این شبکه ها بازگردید.

د. برای خود پاتوقی پیدا کنید:

اینکه همیشه به یک مکان مشخص مانند یک پارک، کتابخانه و یا حتی قهوه خانه بروید، بدون شک در آنجا با افرادی آشنا خواهید شد که با شما علائق مشترکی دارند. سعی کنید با حضور در این اماکن دوستانی یافته و با آنها وارد گفتگو و سپس ارتباط شوید. پس برای یافتن دوستان خوب با علائق مشترک می توانید بصورت کاملاً برنامه ریزی شده و مشخص یک مکان خاص را برای تفریح و یا مطالعه انتخاب کنید.

ه. به گروهی بپیوندید که با شما علائق مشترک دارند:

مثلاً فرض کنیم که شما به والیبال و یا فوتبال علاقه دارید، می توانید به باشگاه رفته و با پیوستن به یک تیم فوتبال، دوستان زیادی پیدا کنید. البته دقت کنید حتماً لازم نیست این گروه یک تیم حرفه ای باشد که به منظور شرکت در مسابقات تمرین می کند، چرا که بسیاری از تیم ها تنها با هدف سرگرمی و ورزش به چنین فعالیت هایی می پردازند. سعی کنید با پیوستن به این گروه ها که البته مطابق با سلیقه و علاقه ی خود آنها را انتخاب می کنید، بطور کلی دور شبکه های اجتماعی را خط بکشید.

و. کمک بخواهید:

اگر فکر می کنید نمی توانید به تنهایی از پس ترک کردن شبکه های اجتماعی برآیید، این موضوع را با اعضای خانواده و دوستانتان در میان گذاشته و علت تصمیمتان را برای آنها توضیح دهید، سپس از آنها بخواهید به شما کمک کنند تا فرصت های خالی بدست آمده از ترک شبکه های اجتماعی را پر کنید.

اعتیاد به اینترنت می تواند به یک اعتیاد جدی و آزار دهنده تبدیل شده و زندگی افراد را مختل کند. اگر با رعایت نکات بالا باز هم احساس می کنید از پس ترک شبکه های اجتماعی بر نمی آیید و یا احساس می کنید با مطرح کردن این موضوع با دوستان و یا اعضای خانواده با سرزنش آنها مواجه خواهید شد، سعی کنید به یک مشاور و درمانگر مراجعه کرده تا بدون هیچ نوع قضاوتی در مورد شما، بصورت تخصصی به درمان مشکلتان بپردازد.

تجربه ی زندگی شاد با شبکه های اجتماعی - بخش دوم

منبع: سایت ویکی هاو

مطالب مرتبط:

شبکه های اجتمـاعی را بهتر بشناسید - بخش اول

شبکه های اجتمـاعی را بهتر بشناسید - بخش دوم

شبکه های اجتمـاعی را بهتر بشناسید - بخش سوم

شبکه های اجتمـاعی را بهتر بشناسید - بخش چهارم

شبکه های اجتمـاعی را بهتر بشناسید - بخش پنچم

پدیدآورنده: 
Share