مباحث ذکر یار استاد محمد شجاعی/ جلسه 4 - ما باطناً عاشق خدا هستیم

وقتی دلمان را از مشغله خالی کنیم یاد خدا می آید. در حالی که خدا به ما هیچ نیازی ندارد اما با اشتیاق ما را صدا میزند که با او حرف بزنیم. 

مباحث ذکر یار استاد محمد شجاعی/ جلسه 4 - ما باطناً عاشق خدا هستیم

جلسه چهارم مباحث معرفتی ذکر یار از سری مباحث استاد محمد شجاعی با عنوان «ما باطناً عاشق خدا هستیم» تقدیم حضورتان می شود...

برای دسترسی به سایر جلسات «ذکر یار» اینجا کلیک کنید

وقتی دلمان را از مشغله خالی کنیم یاد خدا می آید. در حالی که خدا به ما هیچ نیازی ندارد اما با اشتیاق ما را صدا میزند که با او حرف بزنیم. 

هر وقت نماز و قرآن خواندن موفق شدیم ما لایق نیستیم، او ما را آورده موانع و خطرات و مشغله ها را برطرف کرده است.

اگر کسی میخواهد تولد سالمی داشته باشد به سراغ هر چیزی که میخواهد برود، اول فکر کند آیا با حرکت من به سوی ابدیت سازگار است یا نه؟ وجودش پر از یاد آخرت باشد و یاد خدا حالت غالب وجودش باشد.

علت این که خیلی از آدم های خوب و مؤمن نمی توانند مسیر را درست طی کنند و بعد از سال ها عبادت آدم های بداخلاق اخمو، حساس، زودرنج و عصبی هستند. برای اینکه این ها فضای وجود روحشان را برای یاد خدا خالی نکرده اند! این را دقت کنید خودشان را فارغ نکرده اند تا فرصت ذکر داشته باشه ولی وقتی سر خودت را آن قدر شلوغ میکنی که نمیتوانی و نمیرسی یعنی نمی فهمی دنیا زده شده میگویی نگاه کن این ها همه اش مهم است، دیگر نمیرسم.

یاد مقوله باطنی و مقوله ذهنی است. یعنی تو قلبت یاد او حضور داشته باشد تا واقعا ملاقات صورت بگیرد. حالا اگر این قلب مشغول چیز دیگری شد فرصت برای ملاقات ندارد. ما باطناً عاشق خدا هستیم. وقتی دلمان را از مشغله خالی کنیم یاد خدا می آید. دیگر نمیخواهد زور بزنی.

هر چیزی غیر از یاد خدا جذب نفست شود اضطراب آور است و بلای جانت می شود و دست از سرت بر نمی دارد. اگر بنده ای حالت قالبش تمسک به ذکر باشد و با انس به خدا درونش را از بغیر کثرات بیرون بکشد و فقط با خدا حرف بزند، خود خداوند کارهای دنیاییش را به عهده میگیرد. 

شما به محض این که این را خالی کردی آن یاد خدا می رود هوا هم برود توش هوای دوست است. آن هوای دوست، عشق به دوست و خداوند که همان اله حقیقی انسان هست سراغش می آید. اینکه ما موفق نمیشویم برای این است که ما خیلی سر خودمان را گرم کردهایم به کمالات حسی، خیالی وهمی و عقلی! این کمالات نمی گذارد شما یاد خدا کنید. بعضی ها هم از این ها نجات پیدا کردند ولی باز هم شهوت عقلی دارند یعنی به علم بعنوان یک وسیله برای یاد خدا نگاه نمی کنند بلکه مستقلا به سراغ علم می روند بدون یاد خدا میخواهد مهندس و دکتر شود.

بنابراین اگر شما بخواهید موفق شوید به این که حرکت به سمت ابدیت داشته باشید باید فضاسازی در قلبتان بکنید اگر فضاسازی نکنید و هی یکسره خودتان را مشغول کنید دیگر فرصت ندارید.

پدیدآورنده: 
Share