مباحث ذکر یار استاد محمد شجاعی/ جلسه 5 - موانع ذکر خدا

جلسه پنجم مباحث معرفتی ذکر یار از سری مباحث استاد محمد شجاعی با عنوان «موانع ذکر خدا» تقدیم حضورتان می شود...

مباحث ذکر یار استاد محمد شجاعی/ جلسه 5 - موانع ذکر خدا

جلسه پنجم مباحث معرفتی ذکر یار از سری مباحث استاد محمد شجاعی با عنوان «موانع ذکر خدا» تقدیم حضورتان می شود...

برای دسترسی به سایر جلسات «ذکر یار» اینجا کلیک کنید

یکی از موانع ذکر خدا، چشم است. در میان جوارح انسان هیچ عضوی کم شکرتر از چشم نیست؛ چون هر چیزی را میبیند میخواهد و هوس میکند. لذا فرصت ذکر را ازانسان می گیرد. چون دلش مشغول میشود.

یکی از موانع ذکر خدا، چشم است.

حضرت علی (علیه السلام) می فرماید: در بین جوارح انسان هیچ عضوی ناشکرتر، کم شکرتر از چشم نیست چون هر چیزی می بیند می خواهد و هوس می کند. لذا فرصت ذکر را از انسان می گیرد. چون دلش مشغول می شود و از یاد خدا غافل می شود.

 آیا قراره هر چیزی که به ما چشمک زد به آن توجه کنیم؟! در سوره کهف آیه 7 آمده که ما هر چه روی زمین است چشمک زن آفریدیم. نگو خوشگل است میخواهم، خیلی جذاب است بله هست. اصلا خود خدا میگوید ما این کار را کردیم تا ببینیم چه کسی بهتر عمل میکند! اگر قرار باشد زشت باشه در اجتماع و چیزهای دلفریب نباشند رشد تو چطوری حاصل میشود؟ تو باید به آنها جواب ندهی نسبت به آنها زهد بورزی تا فارغ بشوی اما اگر یکسره فلان چیز را میخواهی، موقع خواب و بیداری و سر نماز حتی تمام ذهنت این است که برسی به فلان چیز دیگر اصلا فرصتی ندارد. چون ذهن مشغول شده!

وقتی پر کردی ظرف وجودی خودت را دیگر اصلا احساس خلا نمیکنی. به داغونی و افسردگی و زود رنجی و عصبانی شدن میرسی. اما نمی فهمی از کجا است، از کجا بوده؟ از این که غذای آرامبخش قلبت را به آن ندادی. فقط هم یک چیز تو این دنیا هست که انسان را آرام میکند آن هم یاد خداست. 

هر چیزی غیر از یاد خدا جذب نفست شود اضطراب آور است و بلای جانت می شود و دست از سرت بر نمیدارند. اگر بنده ای حالت قالبش تمسک به ذکر باشد و با انس به خدا درونش را از  بغیر کثرات بیرون بکشد و فقط با خدا حرف بزند، خود خداوند کارهای دنیاییش را به عهده می گیرد.

پدیدآورنده: 
Share