مباحث ذکر یار استاد محمد شجاعی/ جلسه 12 - آثار ذکر

هر چقدر شناخت عمیقتر میشود به محض یاد با حضور قلب، آثاری که در نفس می آید خیلی بزرگتر هست.

مباحث ذکر یار استاد محمد شجاعی/ جلسه 12 - آثار ذکر

جلسه دوازدهم مباحث معرفتی ذکر یار از سری مباحث استاد محمد شجاعی با عنوان «آثار ذکر» تقدیم حضورتان می شود...

برای دسترسی به سایر جلسات «ذکر یار» اینجا کلیک کنید

ذکر برای اینکه جذب شود دو چیز میخواهد: 1- شناخت 2- تمرکز و حضور قلب

آثار ذکر

1- (اَلذِکرُ مِفتاحُ الصَلاۀ)  کلید اصلاح قلب انسان و شخصیت انسان یاد خدا است.
2- حیات قلب انسان به یاد خدا است یعنی اگر کسی دلش به یاد هدف نباشد می میرد. نگاه به هدف و قصد هست که قلب را زنده نگه میدارد به محض این که انسان غفلت کند از هدف، دچار دل مردگی میشود
3- ذکر غذای روح هست.

ذکر برای اینکه جذب شود دو چیز میخواهد: یکی شناخت و دیگری تمرکز و حضور قلب.
امام رضا (علیه السلام) میفرماید: (اَوَّلُ عِبادَتِ الله مَعرِفَتُه) آغاز بندگی خدا شناخت خدا است. شناخت یعنی حضور آن معروف در نفس انسان. وقتی حضور مبهم است یادش هم می کنید، حضورش در شما جدی نیست. لذا تأثیرگذار هم نیست. 

هر چقدر شناخت عمیقتر میشود به محض یاد با حضور قلب، آثاری که در نفس می آید خیلی بزرگتر هست.

امیرالمومنین(علیه السلام) می فرماید: (اَلذِکرُ قُوتُ النُفُوس) اثر سوم: خود ذکر و هم مداومت ذکر (مُداوِمَتُ الذِکر قُوتُ الاَرواح) غذای جان هاست  که این مبتنی بر شناخت هست. هر چقدر شناخت به حق تعالی عمیق تر شود، به محض یاد آن آثار در نفس بزرگتر شده و روح بیشتر غذا می خورد و با کیفیت بیشتری جذب می کند.

تنها جایی هم که گفته اند محدودیت ندارد تو غذا خوردن فقط در ذکر است حتی اگر عبادات دیگر هم محدود است نماز و روزه ، قرائت قرآن حد دارد. تنها جایی که انسان حد ندارد و می تواند بی نهایت بخورد آن یاد خداوند تبارک و تعالی است.

قیمت انسانها از عرضه شان نسبت به یاد خدا معلوم میشود نه از عملشان و حتی نه از عمل صالحشان چون عمل صالح هم مقدمه ذکر است. بعضی ها هستند خدمت خیلی می کنند، دوندگی های زیادی در هیات و مراسم  یا در جبهه، فعالیت های اجتماعی سیاسی میکنند اما عرضه ذکر ندارند! یعنی عرضه ندارند با حق تعالی ارتباط برقرار کنند بنشینند الله را در حضورشان ببیند و خودشان را در حضور الله ببینند این ارتباط برقرار نمیشود! اگر به این کمال نرسیم کارهای دیگرمان هر چند ثواب دارد و خداوند پاداشش را به فضل و رحمت خودش عطا خواهد کرد ولی اینکه من بتوانم الله را یاد کنم و با الله ارتباط خصوصی و شخصی برقرار کنم این غایت است.

Share