مباحث ذکر یار استاد محمد شجاعی/ جلسه 15 - یاد خدا موجب نورانیت قلب

جلسه پانزدهم مباحث معرفتی ذکر یار از سری مباحث استاد محمد شجاعی با عنوان «یاد خدا موجب نورانیت قلب» تقدیم حضورتان می شود...

مباحث ذکر یار استاد محمد شجاعی/ جلسه 15 - یاد خدا موجب نورانیت قلب

جلسه پانزدهم مباحث معرفتی ذکر یار از سری مباحث استاد محمد شجاعی با عنوان «یاد خدا موجب نورانیت قلب» تقدیم حضورتان می شود...

برای دسترسی به سایر جلسات «ذکر یار» اینجا کلیک کنید

عاشقم بر لطف و بر قهرش به جد
ای عجب من عاشق این هر دو ضد

چرا یاد خداوند برای قلب نورانیت می آورد؟

 برای این که هر عاشقی از شنیدن اسم معشوقش یا از فکر کردن به او یا استشمام بوی او، از دیدن و شنیدن صدای او شاد میشود. انسان معشوقش هر چی باشد وقتی که اسمش بیاید اینطوری است.

اگر این همه سال ذکر خدا گفتی، ولی نور نداشتی، دلت شاد نبود و روشن نشدی؛ چون با هویت انسانی سراغ ذکر نرفتی. پس با جنست زن یا مرد و کمالات حیوانی یا گیاهی به سراغ ذکر و دعا رفتن نورانیت حاصل نمی شود.

به هر حال فوق عقل در درون همه ما یک سوسویی میزند و حیاتی دارد. این بخش انسانی ماست که تا حرم و امامزاده ها تا مکه و کربلا تا نماز جماعت و احی،  ما را می آورد یعنی فوق عقل و تجرد یا همان بخش انسانی ما فعال است. ولی وقتی ضعیف باشد خیلی لذت نمی برد و راهش این است که ما باید این فوق عقل و فوق تجرد را تقویت کنیم تا یواش یواش به جایی برسد که دقیقا بالغ شود یعنی از کودکی در بیاید.

پس اگر ما بخواهیم واقعا این احادیث و آیات رویمان تأثیر بگذارد باید حتماً همانطور که مولانا میگوید:

گوش خر بفروش دیگر گوش خر

 یعنی گوش حیوانی و جنسیتیمان (گوش زن و مرد بودن و پدر و مادر بودنمان) را کنار بگذاریم و با گوش انسانیمان یعنی با بخش انسانی این قسمتها را بشنویم و بخوانیم.

با گوش حیوانی شنیدن ممکن است یک حض مختصری بیاورد با سوسویی که فوق عقل در ما دارد ولی خیلی تأثیرگذار هم نیست. دوباره هم از اینجا برویم بیرون روز از نو روزی از نو، دوباره همان جریان های صبحانه، ناهار، شام تکرار میشود و به هر حال حیاتی دست نمیدهد، معنایی زندگی پیدا نمی کند.

 اما وقتی که واقعاً ذکر جذب میشود روز آدم، بعد از نماز انسان، نیمه شب و شب جمعه انسان هر کدام یک معنا و مفهوم خاصی در زندگی ما دارد.

خیلی وقت ها عبادتهایمان یک صدقه دادن به بخش فوق عقل است و برای این است که بتوانیم به حیوانیتمان راحت تر برسیم؛ چون حاکم و همه کاره و تصمیم گیرنده بخش حیوانی است. کسی که برایش حرم رفتن، نماز جماعت، ذکر، شب بیداری در زندگی اش موضوعیت دارد، اصلاً اگر این ها نباشد می میرد، یک انسان فعال است. در واقع یک انسانی است که به بخش حیوانی خوراکش می دهد؛ ولی بیشتر از استفاده انسانی می کند.

Share