مباحث ذکر یار استاد محمد شجاعی/ جلسه 20 - خلوت گزینی

وقتی میخواهی بیایی نماز بخوانی حتی در نماز هم باز، یاد ناس هستی یاد خدا نیستی. همان لحظه که داری با خدا حرف میزنی باز یاد ناسی، چرا؟ چون از صبح تا حالا یاد ناس را در خودت تقویت کردی...

مباحث ذکر یار استاد محمد شجاعی/ جلسه 20 - خلوت گزینی

جلسه بیستم مباحث معرفتی ذکر یار از سری مباحث استاد محمد شجاعی با عنوان «خلوت گزینی» تقدیم حضورتان می شود...

برای دسترسی به سایر جلسات «ذکر یار» اینجا کلیک کنید

دل به این و آن مده ای بوالهوس
دل به آن ده کان دلت داده است و بس

اینجوری است که یاد خداوند برای انسان شفا میشود یاد مردم نه، یاد مردم مریضی می آورد. ما حق نداریم با هیچ کس ارتباطی خارج از یاد خدا داشته باشیم اگر یاد مردم هم هست بخاطر خدا، ولی وقتی شد خودم مریضت میکند. وقتی یک مدت چند ساعت به یاد مردم هستی، پدر و مادر، همسر و فرزند بدون خدا و بدون توجه به وظایفت در مقابل اینها پول، کار، شغل، لباس، هر چیزی می بینی که دیگر کسل هستی

وقتی میخواهی بیایی نماز بخوانی حتی در نماز هم باز، یاد ناس هستی یاد خدا نیستی. همان لحظه که داری با خدا حرف میزنی باز یاد ناسی، چرا؟ چون از صبح تا حالا یاد ناس را در خودت تقویت کردی، طوری میشود که حتی موقعی که در مقابل و محضر خدا می ایستیم می بینیم که حتی دیگر نمیتوانیم باز یاد خدا کنیم. نمازمان دیگر نماز نیست بالا برنده نیست، چون از صبح تا حالا یاد ناس بودیم. اگر کسی یاد ناس باشد ولی با خدا، یاد ناس باشد در واقع یاد خداست. اگر مستقلاً یاد ناس بودی (منظور از ناس نه مردم بلکه کمالات جمادی و نباتی و حیوانی) دیگر نمی توانی شاد باشی. دیگر یاد خدا هم شادت نمی کند. پس باید به میزان سلامت قلبتان به ناس نزدیک شوید و گر نه از خدا دور می شوید.  اگر قرار است سلامتش را بهم بریزد لازم نیست به مردم نزدیک شوی، هیچ لطفی ندارد و از خداوند تبارک و تعالی دورت میکند. 

بحث تمرین کردن برای گوشه گیری برای خلوت گزینی برای این که ما باید یک فاصله هایی را حفظ کنیم.

 با کش به دو تا ستون خودتان را ببندید ستون آرامش و شادی که در یاد خدا گیر می آید. هر وقت می خواهید بروید سراغ هر کس هر انتخاب و ارتباط و رفتاری ولتان کردند باید برگردید سر جایتان، خیلی نباید بماند یکجا، یک جا ماندی ارتباط را خیلی کشش دادی آن وقت ممکن است این ارتباط به جای یاد خدا یاد ناس بشود.

در همه کارها تعادل را حفظ کنید هر جا که می روید باید حواستان باشد که باید برگردم پیش خدا، تمام مصیبت ها آن موقعی است که ریشه اصلی ات را فراموش می کنی آنجاست که انسان  مصیبت زد می شود یعنی مریض می شود. گاهی با وجود اینکه در آغوش خداست، از خدا خوشش نمی آید با اینکه حرم و مسجد را دارد ذکر را دارد ولی مریض است نمی تواند استفاده کند چون حتی آن موقع هم که با این امکانات معنوی خوبی که دارد در همین امکانات باز یاد ناس هس. این خیلی خطرناک است.

پدیدآورنده: 
Share