کلید بدبختی 5 - ضایع کردن امانت های خداوند

مهمترین تنبلی ها، تنبلی در اندیشه و تهیه خوراک فکری است و در عقیده است.

کلید بدبختی 5 - ضایع کردن امانت های خداوند

انسان های تنبل و بی حوصله، بیش از دیگران به ضایع کردن امانت های خداوند مبتلا می‌شوند.

دانلود صوت

برای دسترسی به سایر قسمتها اینجا کلیک کنید

❒ پیامبر صلی الله علیه وآله فرمود: (مَلعونٌ مَلعونٌ مَن ضَیِّعَ مَن یَعول)؛ ملعون است ملعون است از رحمت خدا دور باد کسی که خانواده خودش را ضایع بکند.

ضایع بکند یعنی چی؟ یعنی با اهداف تشکیل خانواده تشکیل خانواده ندهد و رفتارش در خانواده براساس اهداف تشکیل خانواده نباشد.

قرار است یک انسان در خانواده به کجا برسد؟ این علامتگذاری ها باید مشخص بشود یک بچه باید از دل خانواده به کجا بیاید؟ متاسفانه فقط به سلامت و زیبایی و هوش بچه ها توجه می کنند نه جاودانگیشان!

برای خانواده اصلاً این مسئله مهم نیست که میخواهد بهشت برود یا نرود! ما مانند خداوند جاودانه هستیم. پس این باید در محیط خانواده طراحی بشود.

قرآن میگوید: (يَوْمَ يَفِرُّ الْمَرْءُ مِنْ أَخِيهِ وَ أُمِّهِ وَ أَبِيهِ وَ صاحِبَتِهِ وَ بَنِيهِ

روزی که قیامت می شود یک دفعه می بیند که پدر مادرهایی که فکر میکردند همه وظائفشان را انجام دادند تازه می فهمند که هیچ کاری نکردند و فرار میکنند! بچه هایی که فکر میکردند همه وظائفشان را انجام دادند نسبت به والدین فرار میکنند!

یک کسی که شناخت ضعیف دارد قطعاً تنبلی و بی حوصلگی به سراغش می آید. یعنی آدمی که سهل انگار است کوتاهی میکند وقتی کوتاهی کرد ضایع میکند حقوق را وقتی ضایع کرد حضرت می فرماید (یَعصَم) گناه میکند. 

در ازدواج در خانواده در تربیت و در خیلی چیزهای دیگر، وقتی به گناه کشید دیگر تضییع صورت گرفت گناه شد چه اتفاقی بعدش میافتد؟(وَ یَزجَر) یعنی شخص به جایی میرسد که دیگر کاملاً در اثر این ضایع کردن ها به  آخرین مرحله یعنی دلمردگی می رسد.

ما چقدر آدم هایی داریم که میروند جهنم فقط به خاطر اینکه در خوراک فکریشان سهل انگاری کردند. خمیگیری؟ فکری هم مانند خوراک جسمی  مهم است. انسان تمام قوامش به فکرش است شما خوراک فکری را از چه کسی میگیری کسی که میخواهد به شما خوراک فکری بدهد قاعده باید داشته باشد. منبعی که دارد تو را تغذیه میکند به کجا وصل است؟ 

قرآن میگوید که فکری که قرار است به شما منتقل بشود یا باید مستقیماً از خود خدا و کتاب الله که تخصصی باشد.

الله کیست؟ آن که خالق، ربّ شماست و ربّ همه چیز هست. او فقط می تواند به شما خوراک فکری بدهد چون خلقتان کرده یا متخصصین معصومی که از طرف خدا آمدند اگر اطلاعاتی دانشی مبتنی بر الله که کتاب آسمانی او و متخصص معصوم نباشد، قدرت ندارد انسان را به جاودانگی برساند.

مهمترین تنبلی ها، تنبلی در اندیشه و تهیه خوراک فکری است و در عقیده است.

پدیدآورنده: 
Share