راه های پاک شدن از گناهان/بخش اول

نوشته محمود قربانی؛
استغفار

چكیده
در این مقاله كوتاه از كلام گهر بار معصوم (ع) كمك گرفتم تا تعدادی از راههای پاك شدن از گناه را كه به صورت عملی وقلبی، دستوراتی رامبنی بر انجام اعمال عبادی مثل: ذكر ونماز روزه اعمال اجتماعی مثل كمك به دیگران وتعلیم ، تشیع جنازه وبهترین راههای ممكن برای پاك شدن از گناهان مورد توجه قرار گرفته است .

مقدمه :
امروز هویت و شخصیت انسانی در جامعه به اصطلاح دهكده جهانی با انواع تبلیغات فرهنگی غرب وشیاطین قسم خورده در هم آمیخته تا انسانها به فرطه بی بند باری وبه اصطلاح خودشان بی خیالی وبی توجهی به آرمانها و در پایان به عصیان گری وشیطان پرستی كشانده و همه چیز رامثل اصول انسانی كه شامل مذهب ، اجتماع وخانواده را زیر پا له كرده تا انسان وانسانیت باقی نماند اما در این رهگذر هنوز راه برای با زگشت وجبران باقییست . راه روشن و نزیك وصول به بهشت هنوز باقیست در این نوشته به اندكی از راههای دست یافتنی وپاك شدن كه از كمند كلام نورانی امامان معصوم (ع)گرفته شده اشاره می گردد.

باب استغفار
اقرار بر گناه
یكی از راههای پاك شدن از گناه اقرار بر آن گناه می باشد البته در دستورات اسلامی اقرار به گناه را فقط در محضر باری تعالی جایز می داند و به هیچ كسی اجازه نمی دهد كه برای كسی گناه خود را بیان كند. ابَا عَبْدِ اللَّهِ ع یقُولُ إِنَّهُ وَ اللَّهِ مَا خَرَجَ عَبْدٌ مِنْ ذَنْبٍ بِإِصْرَارٍ وَ مَا خَرَجَ عَبْدٌ مِنْ ذَنْبٍ إِلَّا بِإِقْرَارٍا امام صادق (ع) : همانا به خدا قسم بنده از گناه، با اصرار بر گناه خارج نمی شود وبنده از گناه خارج نمی شود مگر با اقرار بر گناه(1).
توبه كننده
یكی از راههای پاك شدن از گناه توبه وباز گشت ازگناه و آن هم با زگشتی كه دیگر به آن بر نگردد انسان را به جایی می رساند كه مساوی با كسی است كه دیگر گناه نكرده است واگر به گناه برگردد مثل مسخره كننده توبه است .عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ سَمِعْتُهُ یقُولُ التَّائِبُ مِنَ الذَّنْبِ كَمَنْ لَا ذَنْبَ لَهُ وَ الْمُقِیمُ عَلَى الذَّنْبِ وَ هُوَ مُسْتَغْفِرٌ مِنْهُ كَالْمُسْتَهْزِئِجابر می گوید از ا امام باقر (ع) شنیدم كه می فرماید :توبه كننده از گناه مثل كسی است كه گناهی بر او نیست .بر پا دارنده گناهی كه او استغفار كننده از آن می باشد مثل مسخره كنند می باشد .(2)

استغفار كننده در روز

یكی از پاك كننده های گناه ذكر لسانی و طلب استغفار می باشد كه در روایات به آن توجه خاص شده است . قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع مَنْ قَالَ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ مِائَةَ مَرَّةٍ فِی كُلِّ یوْمٍ غَفَرَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ سَبْعَمِائَةِ ذَنْبٍ وَ لَا خَیرَ فِی عَبْدٍ یذْنِبُ فِی كُلِّ یوْمٍ سَبْعَمِائَةِ ذَنْبٍ امام صادق (ع) :كسی كه درروز صد مرتبه استغفار كند خداوند عز وجل هفت صد گناه از او می آمرزد و بنده ای كه در هر روز هفت صد گناه انجام می دهد در او خیری نیست .(3)

استغفار هنگام خواب و پاك شدن گناهان

از جمله پاك كننده های گناه استغفار قبل از خواب میباشد .چونكه انسان قبل از خواب بیاد گناهان روز می افتد وبا طلب مغفرت هم گناهان را پاك وهم حسابرسی نفس خود نموده است .عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ مَنِ اسْتَغْفَرَ اللَّهَ مِائَةَ مَرَّةٍ حِینَ ینَامُ بَاتَ وَ قَدْ تَحَاتَّ عَنْهُ الذُّنُوبُ كُلُّهَا كَمَا یتَحَاتُّ الْوَرَقُ مِنَ الشَّجَرِ وَ یصْبِحُ وَ لَیسَ عَلَیهِ ذَنْبٌ امام صادق (ع) كسیكه هنگام خواب صد مرتبه استغفار كند، شب را طی می كند در حالی كه تمام گناهان او می ریزد همانطور كه برگ درختان می ریزد .ودر حالی كه گناهی بر او نیست صبح می كند .(4)

توبه نصوح وپاك شدن از گناهان

قَالَ الصَّدُوقُ وَ قَدْ رُوِی أَنَّ التَّوْبَةَ النَّصُوحَ هُوَ أَنْ یتُوبَ الرَّجُلُ مِنْ ذَنْبٍ وَ ینْوِی أَنْ لَا یعُودَ إِلَیهِ أَبَداً ، روایت شده است كه:توبه نصوح آن چیزی است كه مرد از گناهش بر می گردد ونیت می كند كه دیگر به آن بر نگردد(5)

اقرار به گناه وپاك شدن گناه

الشَّیخُ الْمُفِیدُ فِی الْإِخْتِصَاصِ، عَنِ الْعَالِمِ ع أَنَّهُ قَالَ الْمُقِرُّ بِذَنْبِهِ كَمَنْ لَا ذَنْبَ لَهُ [وَ إِذَا كَانَ الرَّجُلُ فِی جَوْفِ اللَّیلِ فِی صَلَاتِهِ‏] وَ یقِرُّ لِلَّهِ بِذَنْبِهِ وَ یسْأَلُهُ التَّوْبَةَ وَ فِی عَهْدِهِ أَنْ لَا یرْجِعَ إِلَیهِ فَاللَّهُ یغْفِرُ لَهُ إِنْ شَاءَ امام (ع) : اقرار كننده به گناه مثل كسی است گناهی بر اونیست .(و وقتی كه مرد در دل شب و در نمازش باشد ) و اقرار كند برای خدا به گناهش وطلب توبه كند وبه گناهش بر نگردد پس خداوند اورا می بخشد! هر قدر كه بخواهد.(6)
طلب استغفاروپاك شدن گناهان
وَ عَنْهُ ع طُوبَى لِلْعَبْدِ یسْتَغْفِرُ اللَّهَ مِنْ ذَنْبٍ لَمْ یطَّلِعْ عَلَیهِ غَیرُهُ فَإِنَّمَا مَثَلُ الِاسْتِغْفَارِ عَقِیبَ الذَّنْبِ مَثَلُ الْمَاءِ یصَبُّ عَلَى النَّارِ فَیطْفِئُهَا امام معصوم (ع) :خوشا به حال بنداه ی كه از خدا طلب استغفار می كند از گناهی كه غیر او بر آن مطلع نیست .پس بدرستی كه مثل استغفار بعد از گناه مثل آبی است كه بر آتش ریخته می شود واو را خاموش می كند .(7)

گریه بر گناه وپاك شدن از گناهان

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص طُوبَى لِصُورَةٍ نَظَرَ اللَّهُ إِلَیهَا تَبْكِی عَلَى ذَنْبٍ مِنْ خَشْیةِ اللَّهِ لَمْ یطَّلِعْ عَلَى ذَلِكَ الذَّنْبِ غَیرُهُ ، رسول خدا (ص):خوشا به صورتی كه خدابه آن نظر میكند ،كه گریه می كند بر گناه از ترس خدا وبرآن گناه غیر از خودش خبر ندارد . (8)

روز قیامت وپاك شدن از گناهان

در روز قیامت گناهان انسان را به او نشان می دهند اما موقعی خوشایند او خواهد بود كه آنها را با طلب استغفار بیابد .قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص طُوبَى لِمَنْ وَجَدَ فِی صَحِیفَةِ عَمَلِهِ یوْمَ الْقِیامَةِ تَحْتَ كُلِّ ذَنْبٍ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ رسول خدا (ص)فرمود: خوشا به حال كسی كه در روز قیامت در صحیفه عملش در زیر هرگناه كلمه استغفر الله را می یابد ! (9)

باب نمازو استغفار
نماز شب وپاك شدن گناه

یكی از پاك كننده های گناه، نماز وعبادت فرد مؤمن درشب می باشد، یعنی غیر از ثوابی كه نماز شب دارد،یكی از آثارش شستشو دادن گناه مؤمن می باشد . ابِی عَبْدِ اللَّهِ ع فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِنَّ الْحَسَناتِ یذْهِبْنَ السَّیئاتِ قَالَ صَلَاةُ الْمُؤْمِنِ بِاللَّیلِ تَذْهَبُ بِمَا عَمِلَ مِنْ ذَنْبٍ بِالنَّهَار، امام صادق (ع) در كلام خداوند عز وجل می باشد كه نیكیها بدیها را از بین می برد كه امام (ع) فرمودند : نما ز مؤمن در شب گناهانی كه در روز انجام داده است را از بین می برد.(10)

نماز وپاك شدن گناه

یكی دیگراز پاك كننده های گناهان نمازی می باشد كه با حضور قلب وتوجه به ذات پاك الهی انجام پذیرد .أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع یقُولُ مَنْ صَلَّى رَكْعَتَینِ یعْلَمُ مَا یقُولُ فِیهِمَا انْصَرَفَ وَ لَیسَ بَینَهُ وَ بَینَ اللَّهِ ذَنْبٌ ، امام صادق (ع) : كسیكه دو ركعت نمازی كه می داند در آن چه می گوید، انجام دهد وتمام شود ،بین او وبین خدا گناهی نخواهد بود . (11)

قنوت نماز وتر وپاك شدن از گناه

عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ سُئِلَ عَنِ الْقُنُوتِ فِی الْوَتْرِ هَلْ فِیهِ شَی‏ءٌ مُوَقَّتٌ یتَّبَعُ وَ یقَالُ فَقَالَ لَا أَثْنِ عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ صَلِّ عَلَى النَّبِی ص وَ اسْتَغْفِرْ لِذَنْبِكَ الْعَظِیمِ ثُمَّ قَالَ كُلُّ ذَنْبٍ عَظِیمٌ از امام صادق (ع) سوال شده است كه :آیا در قنوت نماز وتر دعای گوتاهی كه گفته شود وجود دارد ؟ امام فرمودند :نزد خداوند عز وجل ثنایی بهتراز درود بر نبی اكرم (ص)واستغفار برای گناه بزرگت نمی باشد سپس فرمودند :هر گناه بزرگ ! (12)

نماز فاطمه الزهرا (س) وپاك شدن از گناه

أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع یقُولُ مَنْ صَلَّى أَرْبَعَ رَكَعَاتٍ بِمِائَتَی مَرَّةٍ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ فِی كُلِّ رَكْعَةٍ خَمْسُونَ مَرَّةً لَمْ ینْفَتِلْ وَ بَینَهُ وَ بَینَ اللَّهِ ذَنْبٌ إِلَّا غُفِرَ لَهُ امام صادق (ع) : هر كسی چهار ركعت نماز به دویست مرتبه قل هو الله احد كه در هر ركعت پنجاه مرتبه بگوید، هنوز نماز تمام نشده بین او وخداوند گناهی نیست مگر اینكه بخشیده می شود .(13)

اذان گفتن وپاك شدن از گناه

وَ قَالَ ع مَنْ أَذَّنَ سَبْعَ سِنِینَ مُحْتَسِباً جَاءَ یوْمَ الْقِیامَةِ لَا ذنبَ لَهُ امام (ع) :كسیكه هفت سال حساب شده و با توجه اذان بگوید ، می آید روز قیامت در حالی گناهی بر او نمی باشد . (14)

نماز با شصت مرتبه قل هو الله وپاك شدن گناه

الصَّادِقِ ع قَالَ مَنْ صَلَّى رَكْعَتَینِ خَفِیفَتَینِ بِقُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ فِی كُلِّ رَكْعَةٍ سِتِّینَ مَرَّةً انْفَتَلَ وَ لَیسَ بَینَهُ وَ بَینَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ ذَنْبٌ ، امام صادق (ع) :كسیكه دو ركعت نماز آرام بگذارد كه در هر ركعت شصت مرتبه قل هو الله احد باشد . نماز تمام نشده كه بین او وخداوند عز وجل گناهی نباشد . (15)

نمازصبح و استغفار وپاك شدن از گناهان

عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ مَنِ اسْتَغْفَرَ اللَّهَ بَعْدَ صَلَاةِ الْفَجْرِ سَبْعِینَ مَرَّةً غَفَرَ اللَّهُ لَهُ وَ لَوْ عَمِلَ ذَلِكَ الْیوْمَ أَكْثَرَ مِنْ سَبْعِینَ أَلْفَ ذَنْبٍ وَ مَنْ عَمِلَ أَكْثَرَ مِنْ سَبْعِینَ أَلْفَ ذَنْبٍ فَلَا خَیرَ فِیهِ ، امام باقر (ع) : كسیكه بعد از نماز صبح هفتاد مرتبه اسنغفار كند ،خداوند او را می بخشد اگر چه عمل آن روز او بیشتر از هفتاد هزار گناه باشد .وكسی كه درروز عمل اواكثر از هفتاد هزار گناه باشد خیری درآن روز برای او نمی باشد . (16)

نمازعصر و استغفار وپاك شدن از گناهان

عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ قَالَ مَنِ اسْتَغْفَرَ اللَّهَ بَعْدَ صَلَاةِ الْعَصْرِ سَبْعِینَ مَرَّةً غَفَرَ اللَّهُ لَهُ سَبْعَمِائَةِ ذَنْبٍ امام صادق (ع) :كسیكه بعد از نماز عصرهفتاد مرتبه استغفار كند ،خداوند هفتصد گناه او را می بخشد . (17)

شب زند ه داری وپاك شدن از گناهان

عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ إِنَّ الْمُؤْمِنَ إِذَا قَامَ لَیلَهُ ثُمَّ أَصْبَحَ صَائِماً نَهَارَهُ لَمْ یكْتَبْ عَلَیهِ ذَنْبٌ وَ لَمْ یخْطُ خُطْوَةً إِلَّا كَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِهَا حَسَنَةً (وَ لَمْ یتَكَلَّمْ بِكَلِمَةِ خَیرٍ إِلَّا كَتَبَ لَهُ بِهَا حَسَنَةً) وَ إِنْ مَاتَ فِی نَهَارِهِ صُعِدَ بِرُوحِهِ إِلَى عِلِّیینَ وَ إِنْ عَاشَ حَتَّى یفْطِرَ كَتَبَهُ اللَّهُ مِنَ الْأَوَّابِینَ امام باقر (ع) : به درستی كه مومن وقتی شب را بیدار باشد وصبح كند در حالی كه آن روز را روزه بدارد ،برای او گناهی نوشته نمی شود وقدمی از بر نمی دارد مگر اینكه برای او حسنه ای نوشته می شود .(كلمه خیری نمی گوید مگر اینكه برای او حسنه ای نوشته می شود ) واگردر آن روز بمیرد روح او به علیین بالا برده میشود واگر بماند تا اینكه افطار نماید خداوند او را از توابین می نویسد.(18)

نماز وپاك شدن از گناهان

عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ جَاءَ ثَقَفِی إِلَى النَّبِی ص فَسَأَلَهُ عَمَّا لَهُ مِنَ الثَّوَابِ فِی الصَّلَاةِ فَقَالَ النَّبِی ص إِذَا قُمْتَ إِلَى الصَّلَاةِ وَ تَوَجَّهْتَ وَ قَرَأْتَ أُمَّ الْكِتَابِ وَ مَا تَیسَّرَ لَكَ مِنَ السُّوَرِ ثُمَّ رَكَعْتَ فَأَتْمَمْتَ رُكُوعَهَا وَ سُجُودَهَا وَ تَشَهَّدْتَ وَ سَلَّمْتَ غُفِرَ لَكَ كُلُّ ذَنْبٍ فِیمَا بَینَكَ وَ بَینَ الصَّلَاةِ الَّتِی قَدَّمْتَهَا إِلَى الصَّلَاةِ الْمُؤَخَّرَةِ فَهَذَا لَكَ فِی صَلَاتِكَ الْخَبَرَ امام باقر (ع) می فرماید : ثقفی نزد رسول اكرم (ص) آمد وسوال كرد ازثواب آن چه برای او در نماز می باشد .پس نبی اسلام(ص) فرمودند :وقتی به نماز ایستادی وتوجه كردی و ام الكتاب را خواندی وآنچه میسر است از سوره ها سپس ركوع كردی وتمام كردی ركوع را وسجود را وتشهد را بجا آوردی وسلام دادی هر گناهی كه بین تو ونمازی كه مقدم داشتی تا این نماز برای تو بخشیده می شود واین است برای تو در نماز! (19)

طلب استغفاردر روز جمعه وپاك شدن از گناهان

عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ مَنْ یسْتَغْفِرِ اللَّهَ تَعَالَى یوْمَ الْجُمُعَةِ بَعْدَ الْعَصْرِ سَبْعِینَ مَرَّةً یقُولُ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ أَتُوبُ إِلَیهِ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ ذَنْبَهُ فِیمَا سَلَفَ وَ عَصَمَهُ فِیمَا بَقِی فَإِنْ لَمْ یكُنْ لَهُ ْبٌ غَفَرَ لَهُ ذُنُوبَ وَالِدَیهِ امام صادق (ع): كسی كه در روز جمعه بعد از نماز عصر طلب استغفار از خدای متعال نماید هفتاد مرتبه بگوید استغفر الله واتوب الیه خداوند گناه او را می بخشد در گذشته و پاك می دارد او را در آنچه باقی است واگر چه برای او گناهی نباشد ، گناهان والدین او را می بخشد.(20)

خواندن دو ركعت نماز وپاك شدن از گناهان

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَنْ أَذْنَبَ ذَنْباً فَأَشْفَقَ مِنْهُ فَلْیسْبِغِ الْوُضُوءَ ثُمَّ لْیخْرُجْ إِلَى بَرَازٍ مِنَ الْأَرْضِ حَیثُ لَا یرَاهُ أَحَدٌ فَیصَلِّی رَكْعَتَینِ ثُمَّ یقُولُ اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِی ذَنْبَ كَذَا كَذَا فَإِنَّهُ كَفَّارَةٌ لَهُ ، رسول خدا (ص) : كسی كه گناهی انجام دهد واز آن جدا شود وبه فضایی آزاد از زمین برود تا جایی كه او را احدی نبیند و دو ركعت نماز گذارد سپس بگوید خدا یا ببخش گناه مرا بدرستی كه آن كفاره اوست . (21)

انتظار نماز جماعت وپاك شدن از گناهان

عَنْ أَبِی الْحَسَنِ ع قَالَ انْتِظَارُ الصَّلَاةِ جَمَاعَةً مِنْ جَمَاعَةٍ إِلَى جَمَاعَةٍ كَفَّارَةُ كُلِّ ذَنْبٍ امام (ع) : منتظر نماز جماعت بودن از نماز جماعت تا نماز جماعت دیگر كفاره همه گناهان می باشد .(22)

نماز شب وپاك شدن گناهان

الْهِدَایةُ، وَقْتُ صَلَاةِ اللَّیلِ إِذَا دَخَلَ الثُّلُثُ الْأَخِیرُ مِنَ اللَّیلِ وَ هِی إِحْدَى عَشْرَةَ رَكْعَةً مِنْهَا ثَمَانُ رَكَعَاتٍ صَلَاةُ اللَّیلِ وَ رَكْعَتَا الشَّفْعِ وَ رَكْعَةُ الْوَتْرِ تَقْرَأُ فِی كُلِّ رَكْعَةٍ مَا تَیسَّرَ لَكَ مِنَ الْقُرْآنِ لِأَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ قَالَ فَاقْرَؤُا ما تَیسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ وَ مَنْ صَلَّى الرَّكْعَتَینِ الْأُولَیینِ مِنْ صَلَاةِ اللَّیلِ بِالْحَمْدِ وَ ثَلَاثِینَ مَرَّةً قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ فِی كُلِّ رَكْعَةٍ انْفَتَلَ وَ لَیسَ بَینَهُ وَ بَینَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ ذَنْبٌ إِلَّا غَفَرَ لَهُ
معصوم (ع) فرمود :وقت نماز شب هنگامی كه داخل شد ثلث از شب و آن یازده ركعت می باشد كه هشت ركعت آن نماز شب و دو ركعت آن شفع و یك ركعت وتر و در هر ركعت آنچه را میسر است برای تو قرآن بخوان برا اینكه ،خداوند عز وجل فرمود: بخوانید آنچه میسر است از قرآن و كسی كه دو ركعت اول نماز شب را به حمد وسه مرتبه قل هو الله احد در هر ركعت تمام كند كه در این صورت نیست بین او وبین خدا گناهی مگر اینكه خداوند می بخشد .(23)

دعا بعد از نماز صبح جمعه وپاك شدن گناهان

عَنِ الصَّادِقِ ع أَنَّهُ قَالَ مَنْ قَالَ یوْمَ الْجُمُعَةِ بَعْدَ صَلَاةِ الْغَدَاةِ اللَّهُمَّ اجْعَلْ صَلَوَاتِ مَلَائِكَتِكَ وَ حَمَلَةِ عَرْشِكَ وَ جَمِیعِ خَلْقِكَ وَ سَمَائِكَ وَ أَرْضِكَ وَ أَنْبِیائِكَ وَ رُسُلِكَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ لَمْ یكْتَبْ عَلَیهِ ذَنْبٌ سَنَةً امام صادق (ع) فرمود :كسی كه روز جمعه بعد از نماز صبح بگوید : خدا یا ! درود ملائكه ات وحمله عرشت و همه خلقت وآسمانت وزمینت و انبیا ءورسولانت را بر محمد و آل محمد قرار بده گناه یك سال بر او نوشته نمی شود .(24)

نماز روز چهار شنبه وپاك شدن گناهان

صَلَاةُ یوْمِ الْأَرْبِعَاءِ وَ بِإِسْنَادِهِ أَیضاً قَالَ مَنْ صَلَّى یوْمَ الْأَرْبِعَاءِ أَرْبَعَ رَكَعَاتٍ یقْرَأُ فِی كُلِّ رَكْعَةٍ الْحَمْدَ وَ الْإِخْلَاصَ وَ سُورَةَ الْقَدْرِ مَرَّةً وَاحِدَةً تَابَ اللَّهُ عَلَیهِ مِنْ كُلِّ ذَنْبٍ وَ زَوَّجَهُ بِزَوْجَةٍ مِنَ الْحُورِ الْعِینِ ، امام معصوم (ع) فرمودند :كسی كه نماز گذارد در روز چهار شنبه به چهار ركعت كه در هر ركعت سوره حمد و اخلاص و قدر را یك بار بخواند خداوند از هر گناهی از او بر می گردد و حور العین را به همسری او در می آورد .(25)

استغفار بعد از نماز عصر وپاك شدن گناهان

عن أبی عبد الله الصادق جعفر بن محمد ع قال من استغفر الله عز و جل بعد العصر سبعین مرة غفر الله له ذلك الیوم سبعمائة ذنب فإن لم یكن له فلأبیه فإن لم یكن لأبیه فلأمه فإن لم یكن لأمه فلأخیه فإن لم یكن لأخیه فلأخته فإن لم یكن لأخته فللأقرب فالأقرب امام صادق (ع) فرمودند :كسی كه طلب استغفار كند ار خداوند عز وجل بعد از نماز عصر هفتاد مرتبه خداوند در آن روز هفتصد گناه می بخشد . پس اگر برای او (گناه ) نباشد برای پدرش می بخشد واگر برای پدر ش (گناه )نباشد برای مادرش می بخشد واگرنبوده باشد برای مادرش پس برای برادر ش می بخشد واگر برای برادرش نباشد برای خواهرش واگر برای خواهر هم گناهی نبود برای نزدیك به او.... (26)

قرائت هل اتی در نماز صبح پنجشنبه وپاك شدن گناهان

أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع یقُولُ أَنَا ضَامِنٌ لِمَنْ كَانَ مِنْ شِیعَتِنَا إِذَا قَرَأَ فِی صَلَاةِ الْغَدَاةِ مِنْ یوْمِ الْخَمِیسِ هَلْ أَتَى عَلَى الْإِنْسَانِ ثُمَّ مَاتَ مِنْ یوْمِهِ أَوْ لَیلَتِهِ أَنْ یدْخُلَ الْجَنَّةَ آمِناً بِغَیرِ حِسَابٍ عَلَى مَا فِیهِ مِنْ ذُنُوبٍ وَ عُیوبٍ وَ لَمْ ینْشُرِ اللَّهُ لَهُ دِیوَانَ الْحِسَابِ یوْمَ الْقِیامَةِ وَ لَا یسْأَلَ مَسْأَلَةَ الْقَبْرِ وَ إِنْ عَاشَ كَانَ مَحْفُوظاً مَسْتُوراً مَصْرُوفاً عَنْهُ آفَاتُ الدُّنْیا كُلُّهَا وَ لَمْ یتَعَرَّضْ لَهُ شَی‏ءٌ مِنْ هَوَامِّ الْأَرْضِ إِلَى الْخَمِیسِ الثَّانِی إِنْ شَاءَ تَعَالَى ، امام صادق (ع) فر مودند :من ضامنم برای كسی كه از شیعیان ما است كه در نماز صبح روز پنج شنبه بخواند (سوره ) هل اتی علی الانسان سپس بمیرد در روز یا شبش اینكه در بهشت وارد می شود ایمن وبدون حساب در آنچه در او از گناه و عیوب بوده روز قیامت دیوان حساب او باز نمی شود 0(یا انتشار نمی یابد ) سوالهای قبر پرسیده نمی شود .و اگر زنده ماند محفوظ ومستور می ماند . از او آفات دنیا باز دارنده می شود . ومتعرض او (حوادث)چیزی از شن ریزه های زمین نمی شود تا روز پنج شنبه دوم اگر خدا بخواهد .(27)

بردن چراغ به مسجد وپاك شدن گناهان

وَ عَنِ النَّبِی ص قَالَ مَنْ أَدْخَلَ لَیلَةً وَاحِدَةً سِرَاجاً فِی الْمَسْجِدِ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ ذُنُوبَ سَبْعِینَ سَنَةً وَ كَتَبَ لَهُ عِبَادَةَ سَنَةٍ وَ لَهُ عِنْدَ اللَّهِ مَدِینَةٌ وَ إِنْ زَادَ عَلَى لَیلَةٍ وَاحِدَةٍ فَلَهُ بِكُلِّ لَیلَةٍ یزِیدُ ثَوَابُ نَبِی فَإِذَا تَمَّ عَشْرُ لَیالٍ لَا یصِفُ الْوَاصِفُونَ مَا لَهُ عِنْدَ اللَّهِ مِنَ الثَّوَابِ فَإِذَا تَمَّ الشَّهْرُ حَرَّمَ اللَّهُ جَسَدَهُ عَلَى النَّارِ ، پیامبر اسلام (ص)فرمودند :كسی كه یك شب چراغی را در مسجد قرار دهد .خداوند گناهان هفتاد سال او را می بخشد . وبرای او عبادت یك سال را می نویسد . وبرای او نزد خداوند شهری می باشد .واگر از یك شب بیشتر شد پس برای او به هر شبی ثواب نبی زیاد میكند و اگر ده شب تمام شد . دیگر آنچه را نزد خداوند از ثواب است وصف كننده گان نمی توانند وصف كنند .و وقتی كه یك ماه تمام شد خداوند جسد اورا بر آتش حرام میكند . (28)

باب قرائت ذكر
فضیلت انا انزلنا در پاك شدن گناه

أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ مَنْ قَرَأَ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِی لَیلَةِ الْقَدْرِ یجْهَرُ بِهَا صَوْتَهُ كَانَ كَالشَّاهِرِ سَیفَهُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ مَنْ قَرَأَهَا سِرّاً كَانَ كَالْمُتَشَحِّطِ بِدَمِهِ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ مَنْ قَرَأَهَا عَشْرَ مَرَّاتٍ غُفِرَتْ لَهُ عَلَى نَحْوِ أَلْفِ ذَنْبٍ مِنْ ذُنُوبِهِ ، امام باق (ع) می فرمایید :كسی كه انا انزلناه فی لیله القدر را با صدای بلند بخواند مثل شمشیر زدن در راه خدا می باشد . و كسی كه در خفا بخواند مثل كسی می باشد كه خونش را در راه خدا داده است و اگر بخواند این سوره را ده مرتبه برای اوهزار گناه از گناهانش بخشیده می شود (29)

استرجاع وپاك شدن گناه

أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ مَا مِنْ عَبْدٍ یصَابُ بِمُصِیبَةٍ فَیسْتَرْجِعُ عِنْدَ ذِكْرِهِ الْمُصِیبَةَ وَ یصْبِرُ حِینَ تَفْجَأُهُ إِلَّا غَفَرَ اللَّهُ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَ كُلَّمَا ذَكَرَ مُصِیبَتَهُ فَاسْتَرْجَعَ عِنْدَ ذِكْرِ الْمُصِیبَةِ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ كُلَّ ذَنْبٍ اكْتَسَبَ فِیمَا بَینَهُمَا ، امام باقر (ع) :بنده ای نیست كه به مصیبتی گرفتارآید، پس هنگام یاد آوری مصیبت بگوید انا للله وانا الیه راجعون و هنگام مصیبت صبركند تا اینكه خداوند همه گناهان گذشته او را می بخشد .و چنانچه مصیبت را یاد آوری كند وبگوید انا للله وانا الیه راجعون خداوند گناهانی را كه بین این دو یاد آوری به دست آورده می بخشد. (30)

خواندن دعا وپاك شدن از گناهان

وَ عَنْهُ ص مَنْ قَالَ هَذِهِ الْكَلِمَاتِ فِی كُلِّ یوْمٍ عَشْراً غَفَرَ اللَّهُ تَعَالَى لَهُ أَرْبَعَةَ آلَافِ كَبِیرَةٍ وَ وَقَاهُ مِنْ شَرِّ الْمَوْتِ وَ ضَغْطَةِ الْقَبْرِ وَ النُّشُورِ وَ الْحِسَابِ وَ الْأَهْوَالِ كُلِّهَا وَ هُوَ مِائَةُ هَوْلٍ أَهْوَنُهَا الْمَوْتُ وَ وُقِی مِنْ شَرِّ إِبْلِیسَ وَ جُنُودِهِ وَ قُضِی دَینُهُ وَ كُشِفَ هَمُّهُ وَ غَمُّهُ وَ فُرِّجَ كَرْبُهُ وَ هِی هَذِهِ أَعْدَدْتُ لِكُلِّ هَوْلٍ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ لِكُلِّ هَمٍّ وَ غَمٍّ مَا شَاءَ اللَّهُ وَ لِكُلِّ نِعْمَةٍ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لِكُلِّ رَخَاءٍ الشُّكْرُ لِلَّهِ وَ لِكُلِّ أُعْجُوبَةِ سُبْحَانَ اللَّهِ وَ لِكُلِّ ذَنْبٍ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ لِكُلِّ مُصِیبَةٍ إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ وَ لِكُلِّ ضِیقٍ حَسْبِی اللَّهُ وَ لِكُلِّ قَضَاءٍ وَ قَدَرٍ تَوَكَّلْتُ عَلَى اللَّهِ وَ لِكُلِّ عَدُوٍّ اعْتَصَمْتُ بِاللَّهِ وَ لِكُلِّ طَاعَةٍ وَ مَعْصِیةٍ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِی الْعَظِیمِ نبی اكرم (ص) : هر كس این كلمات را در هر روز ده مرتبه بگوید خداوند متعال چهل هزار گناه كبیره از او می بخشد .واو رااز بدی مرگ نجات می دهد و از تنگی قبر و از روز قیامت وحساب و اهوال قیامت كه صد هول می باشد وراحت ترین آن مرگ می باشد و نگه می دارد از شر ابلیس ولشكریانش و دینش را ادا ء میكند .وهم و غمش را بر طرف میكند . و سختیهای او را گشایش می دهد .واین كلمات برای هر هولی شمرده شده است .نیست معبودب جز پروردگار و برای هر هم غم آنچه را خدا بخواهد و برای هر نعمت ستایش خدارا و برای هر سختی سپاس پرور دگار را !و برای هر شگفت انگیزی تسبیح خداوند ! وبرای هر گناهی طلب مغفرت میكنم از خداوند ! ودر هر مصیبتی همه ما از خدائیم وبه سوی خدا بر مگردیم و برای هر تنگی خداوند مرا كفایت می كند ! وبرای هر قضا وقدری بر خداوند توكل می كنم وبرای هر دشمنی به خدا پناه می برم وبرای هر طاعت ومعصیتی نیست ،حول وقوه ای به جز خدای علی وعظیم! (31)

تهلیل واستغفار هنگام خواب وپاك شدن همه گناهان

عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ مَنْ قَالَ حِینَ یأْوِی إِلَى فِرَاشِهِ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مِائَةَ مَرَّةٍ بَنَى اللَّهُ لَهُ بَیتاً فِی الْجَنَّةِ وَ مَنِ اسْتَغْفَرَ اللَّهَ مِائَةَ مَرَّةٍ حِینَ ینَامُ بَاتَ وَ قَدْ تَحَاتَّتِ الذُّنُوبُ كُلُّهَا عَنْهُ كَمَا یتَحَاتُّ الْوَرَقُ مِنَ الشَّجَرِ وَ یصْبِحُ وَ لَیسَ عَلَیهِ ذَنْبٌ ، امام صادق (ع) فرمودند :كسی كه هنگام خواب بگوید لا اله الا الله صد مرتبه خدا دربهشت برای او خانه ای بنا می كند وكسی بگوید صد مرتبه استغفار كند هنگام خواب مثل اینكه شب را بیدار بوده و همه گناهان می ریزد مثل ، ریختن برگ درخت و صبح می كند در حالی گناهی بر او نیست (32)

قرائت سوره سئل سائل وپاك شدن گناهان

عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ أَكْثِرُوا مِنْ قِرَاءَةِ سَأَلَ سَائِلٌ قَالَ مَنْ أَكْثَرَ قِرَاءَتَهَا لَمْ یسْأَلْهُ اللَّهُ تَعَالَى یوْمَ الْقِیامَةِ عَنْ ذَنْبٍ عَمِلَهُ وَ أَسْكَنَهُ الْجَنَّةَ مَعَ مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَیتِهِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیهِمْ ، امام صادق (ع) فرمودند : زیاد سوره سئل سائل را قرائت كنید . هر كس زیاد این سوره را قرائت كند، خداوند تعالی در روز قیامت از گناه عملش سوال نمی كند و او را بامحمد (ص) واهلبیتش كه درود خدا بر ایشان باد در بهشت ساكن می كند .(33)

اهل بهشت وپاك شدن گناهان

عن النبی ص قال أربع من كن فیه كتبه الله من أهل الجنة من كان عصمة أمره شهادة أن لا إله إلا الله و من إذا أنعم الله علیه النعمة فقال الحمد لله و من إذا أصابه ذنب قال أستغفر الله و من أصابته مصیبة قال إنا لله و إنا إلیه راجعون پیامر اسلا م فرمودند :چهار چیز است كه هر كه دارا باشد .از اهل بهشت نوشته می شود . كسی كه پاكی امرش شهادت به اینكه نیست خدایی جز خدای یكتا وكسی كه وقتی خدا به نعمت داد پس گفت : الحمد الله وكسی كه گناهی انجام داد گفت :استغفرالله وكسی كه وقتی به او مصیبتی رسید گفت : همه ما از خداییم وبه سوی او باز می گردیم(34)

قرائت قل هو الله احد در بستر وپاك شدن گناهان

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَنْ قَرَأَ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ مِائَةَ مَرَّةٍ حِینَ یأْخُذُ مَضْجَعَهُ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ ذُنُوبَ خَمْسِینَ سَنَةً ، رسول اكرم (ص) فرمودند : كسی كه قل هو الله احد را صد مرتبه بخواند هنگامی كه می خواهد در بستر قرار گیرد .خداوند گناه پنجاه سال اورا می بخشد .(35)
ثواب قرائت لا حول و لا قوه الا بالله وپاك شدن گناهان
عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ رَأَیتُ النَّبِی ص وَ هُوَ یقُولُ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِی الْعَظِیمِ قُلْتُ یا نَبِی اللَّهِ مَا ثَوَابُهُ قَالَ تَسْبِیحُ حَمَلَةِ الْعَرْشِ فَمَنْ قَالَ مَرَّةً لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ ذُنُوبَ مِائَةِ سَنَةٍ وَ كَتَبَ لَهُ بِكُلِّ حَرْفٍ مِائَةَ حَسَنَةٍ وَ رَفَعَ لَهُ مِائَةَ دَرَجَةٍ فَإِنْ زَادَ عَلَى مَرَّةٍ وَاحِدَةٍ فَلَهُ بِكُلِّ حَرْفٍ كَنْزٌ وَ نُورٌ لِلصِّرَاطِ ، ابن عباس مگوید : دیدم پیامبر اسلام (ص) میگوید لا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم . عرض كردم ! ای نبی خدا ثوابش چیست ؟ فرمود تسبیح حمله عرش می باشد . پس كسی كه بگوید یكبار لا حول ولا قوه الا بالله خداوند گناهان صد سال او را می بخشد وبرای هر حرف صد حسنه برای او می نویسد و برای او صد درجه بالا می برد و اگر زیاد بر یك مرتبه شد برای هر حرفی گنجی و نوری است برای راه ! (36)
قرائت دویست مرتبه قل هو الله احد وپاك شدن گناهان
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَنْ قَرَأَ كُلَّ یوْمٍ مِائَتَی مَرَّةٍ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ أَلْفَ وَ خَمْسَمِائَةِ حَسَنَةٍ وَ مَحَا عَنْهُ ذُنُوبَ خَمْسِینَ سَنَةً إِلَّا أَنْ یكُونَ عَلَیهِ دَینٌ ، پیامبر اسلام (ص) كسی كه هر روز دویست مرتبه قل هو الله احد بخواند . خداوند هزار و پانصد حسنه برای او می نویسد. وگناهان پنجاه سال را از او محو می كند .مگر این كه براو دینی باشد . (37)

ذكر لا اله الاالله وپاك شدن گناهان

قال رسول الله ص لو أن المؤمن خرج من الدنیا و علیه مثل ذنوب أهل الأرض لكان كفارة لتلك الذنوب ثم قال ص من قال لا إله إلا الله بإخلاص فهو بری‏ء من الشرك و من خرج من الدنیا لا یشرك بالله شیئا دخل الجنة ثم تلا هذه الآیة إِنَّ اللَّهَ لا یغْفِرُ أَنْ یشْرَكَ بِهِ وَ یغْفِرُ ما دُونَ ذلِكَ لِمَنْ یشاءُ من شیعتك و محبیك یا علی ، پیامبر اسلام فرمودند :اگر مومن خارج از دنیا شود و بر او مثل گناهان اهل زمین باشد . هرآینه برای آن گناهان كفاره میباشد . سپس فرمودند :كسی كه لا اله الا الله را با خلاص بگوید پس او بری از شرك می باشد وكسی كه ازدنیا خارج شد وبه خداوند شركی نورزید به بهشت داخل شد .سپس این آیه را تلاوت نمودند :( به درستی خداوند نمی بخشد كسی كه شرك بورزد به او ومی بخشد غیر آن را برای كسی كه بخواهد) از شیعه تو و دوست دار تو یاعلی ! (38)

 

پی نوشت ها:
************************************************

1.الكافی ،ج 2 ، ص 426
2. الكافی ،ج 2 ،ص 435
3. الكافی ، ج 2 ،ص 439
4. وسائل‏الشیعة، ج 6 ،ص451
5. وسائل‏الشیعة ج 16 ، ص 77
6. مستدرك‏الوسائل ، ج12 ، ص 116
7. مستدرك‏الوسائل ، ج12 ، ص 124
8. وسائل‏الشیعة ، ج15 ، ص 225
9. وسائل‏الشیعة ، ج 16 ، ص 69
10. الكافی ، ج3 ، ص 266
11. الكافی ج 3 ، ص 266
12. الكافی ج 3 ، ص450
13. الكافی ج 3 ، ص 468
14. من‏لایحضره‏الفقیه ج 1 ، ص286
15. من‏لایحضره‏الفقیه ج 1
16. وسائل‏الشیعة ج 6 ، ص480
17. وسائل‏الشیعة ج 6 ، ص482
18. وسائل‏الشیعة ج 10 ، ص 406
19. مستدرك‏الوسائل ج 3 ، ص 81
20. مستدرك‏الوسائل ج 6 ، ص 95
21. مستدرك‏الوسائل ج6 ، ص 394
22. مستدرك‏الوسائل ج 6 ، ص 448
23. بحارالأنوار ج84 ، ص223
24. بحارالأنوار ج 86 ، ص 354
25. بحارالأنوار ج 87 ، ص 279
26. الأمالی‏للصدوق ، ص255
27. مستدرك‏الوسائل ، ج 4 ، ص209
28. بحارالأنوار ، ج 80 ، ص 377
29. الكافی ،ج 2 ، ص 621
30. الكافی ، ج 3 ، ص 224
31. مستدرك‏الوسائل ، ج 5 ، ص 379
32. بحارالأنوار ، ج 84 ، ص 175
33. بحارالأنوار ، ج 89 ، ص 317
34. جامع‏الأخبار، ص 50
35. الكافی ، ج 2 ، ص 620
36. مستدرك‏الوسائل ، ج 5 ،ص372
37. بحارالأنوار ، ج 89 ، ص352
38. جامع‏الأخبار ، ص 165

Share