تفریح زیبای امیرالمومنین در بیان استاد پناهیان (فیلم و متن سخنرانی)

دریافت ویدئو
دانلود کلیپ سخنرانی حجت الاسلام علیرضا پناهیان با موضوع «تفریح زیبای امیرالمومنین»

تفریح زیبای امیرالمومنین - استاد پناهیان

دانلود کلیپ سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین استاد علیرضا پناهیان با موضوع «تفریح زیبای امیرالمومنین»

تفریح زیبای امیرالمومنین- استاد پناهیان

یک کسی هست به نام آقای نوف روایت قشنگی دارد. می گوید «رَأیتُ أمیرَ المُؤمِنینَ صَلواتُ اللّهِ عَلَیهِ مُوَلِّیا مُبادِرا»؛ پشت کرده به همه دارد می رود با سرعت و اشتیاق به سوی یک کاری. دیدی یک کسی دنبال یک چیز است که دوست دارد برود بقیه را چه جوری ترک می کند؟ هی ده مرتبه برنمی گردد بگوید خداحافظ. اصلاً انگار مثل تیری که از چلۀ کمان رها بشود ها! این توصیف طرز رفتن امیرالمؤمنین از میان آن جمع است. «فقُلتُ: أینَ تُریدُ یا مَولایَ؟» کجا می خواهی بروی؟ یک نصف شبی بوده امیرالمؤمنین علی(ع) دید رفت، آقا رفت! آقا کجا می روی؟ آقا می خواهد بفرماید من می خواهم بروم نماز شب بخوانم عبادت کنم عبارتش را ببین. «دَعنی یا نَـوفُ» ولم کن نوف؛ «إنَّ آمالی تَقَدَّمُنی فی المَحبوبِ»؛ آرزوهای من دارد من را می کشد به سوی محبوب. الهی دورت بگردم، عبادت را رفتن به سوی آرزوهایت می دانی آره؟ الهی دورت بگردم خب معلوم است این عبادت برای تو تفریح است.

تفریح زیبای امیرالمومنین- استاد پناهیان

 «فقُلتُ: یا مَولایَ، و ما آمالُکَ؟» گفتم مولای من، آرزوهای تو چیست؟ «قالَ : قد عَلِمَها المَأمولُ و استَغنَیتُ عَن تَبیینِها لِغَیرِهِ»، اویی که باید بداند، اویی که خودش آرزوی من است خودش می داند، نیاز ندارم به کسی بگویم. ببین چقدر طرز حرف زدن امیرالمؤمنین را ببین. اصلاً همین بود ها! اصلاً امیرالمؤمنین همین بود. بعد نوف می گوید من گفتم «یا أمیرَ المُؤمِنینَ ، إنّی خائفٌ عَلى نَفسی»؛ دید امیرالمؤمنین کجاست، به خودش نگاه کرد، گفت خب من می ترسم از خودم! ببینید نوف هم آدم حسابی بود. دید امیرالمؤمنین آرزوهایش کجاست، تفریحش چیست، گفت من می ترسم از حرصی که به دنیا دارم. من آن حرص تو را برای عبادت ندارم، نمی فهمم، چه کار کنم؟

 حضرت تعجب کرد. «فقالَ لی: و أینَ أنتَ عَن عِصمَةِ الخائفینَ، و کَهفِ العارِفینَ؟!» حضرت فرمود چرا از خودِ خدا کمک نمی گیری؟ او پناه می دهد. اگر واقعاً می ترسی، او ترسوها را پناه می دهد ترس شان را برطرف می کند. خب از خودش کمک بگیر! کهفِ العارفین است. تو فهمیدی وضعت خراب است؟ تو فهمیدی آنجا خوب است؟ کهفِ العارفین است، خودش پناه می دهد، چرا از من سؤال می کنی؟ چه مکالمۀ سطح بالایی واقعاً. خیلی قشنگ و عارفانه است.

تفریح زیبای امیرالمومنین- استاد پناهیان

«فقُلتُ : دُلَّنی عَلَیهِ»، گفتم خب راهنمایی کن من چه جوری بروم پیشَش؟ من اصلاً نمی دانم چه جوری سخنان امیرالمؤمنین را بخوانم. فرمود: «اللّهُ العَلِیُّ العَظیمُ تَصِلُ أمَلَکَ بِحُسنِ تَفَضُّلِهِ»؛ ببین این جوری عبادت می شود تفریح ها! نگاه امیرالمؤمنین را ببینید. خدای علیّ عظیم تو را به آرزویت می رساند! مگر نمی خواهی این جوری بشوی؟! برو ازش بخواه! خدا تو را به آرزویت می رساند. مگر نمی خواهی مثل من عبادت بکنی؟!

 حالا حضرت که مثل من هیچ وقت نمی گوید که! منم که هیچ وقت نمی زند، من دارم این جوری توضیح می دهم. مگر نمی خواهی مثل آقا عبادت کنی؟! خودِ خدا تو را به آرزویت می رساند. عبادت چیست؟! عبادت چیست فدایتان بشوم؟ عبادت این است که سرِ آرزوهایت با خدا صحبت بکنی و خدا تو را به آرزوهایت برساند. ای خدای من! چرا عبادت تفریح است؟ آره؟!

تفریح زیبای امیرالمومنین- استاد پناهیان

پدیدآورنده: 
Share