تاثیر عجیب کتاب بر عملکرد مغز

تعداد کلمات 477 / تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه
تاثیر عجیب کتاب بر عملکرد مغز
مطالعات جدید نشان می‌دهد، مواجهه با کتاب می‌تواند بر کاهش روند پیری مغز تأثیر بگذارد.

تاثیر عجیب کتاب بر عملکرد مغز

مطالعات جدید نشان می دهد مواجهه با کتاب می تواند بر کاهش روند پیری مغز تأثیر بگذارد. در این نوشتار تاثیر عجیب کتاب بر عملکرد مغز را بررسی کرده ایم. با ما همراه باشید.

تاثیر عجیب کتاب بر عملکرد مغز

شکی نیست یکی از ترسناک ترین چیزها در مورد پیری و بالارفتن سن، کاهش عملکرد شناختی است. مطالعات جدید نشان می دهد محیط خانه کودک بر عملکرد مغز در دوران پیری تأثیرگذار است.

مغز ما با افزایش سن پیرتر می شود و این روند سبب کاهش روند شناختی می شود. بسیاری از تحقیقات اخیر در تلاش هستند تا راه هایی را برای کُند ساختن این روند کاهشی پیدا کرده و یا دست کم عواملی را که آن را پیش بینی کرده، بیابند. اکنون طبق پژوهشهای جدید مشخص شده که مواجهه با کتاب در دوران کودکی بر روند پیری مغز ما تأثیرگذار است و این مواجهه، لزوما به معنای خواندن کتاب نیست.

یافته های جدید دانشمندان نشان داد هر چه کتاب هایی که در خانه است در دوران کودکی بیشتر باشد، کاهش روند شناختی در دوران پیری کُندتر می شود. دکتر «گالیت واینستین» در این باره گفت: توسعه توانایی شناختی در دوران کودکی می تواند ذخیره هایی را ایجاد کرده و از مغز در برابر تحلیل رفتن در دوران پیری محافظت کند.

او افزود: ما در واقع مواجهه با کتاب – و نه خود کتاب خواندن - را بررسی کردیم. فرضیه این بود که قرار گرفتن در معرض کتاب های فراوان در خانه می تواند یک محرک با تأثیر مثبت در طول زمان باشد.

کاهش شناختی (که آلزایمر نوع شایع آن محسوب می شود) پدیده ای است که می تواند با بالا رفتن سن ما رخ دهد و بر توانایی ما در فهمیدن، به یاد آوردن و عملکرد اجتماعی ما تأثیر بگذارد. تحصیل کردن و فعال کردن مغز در مسیر هایی مانند یادگیری یک زبان، حل کردن جدول کلمات متقاطع در کنار حضور در مناسبت ها و دورهمی های اجتماعی، عواملی هستند که می توانند خطر «کاهش شناختی» را در فرد پایین آورند. اما همچنان دانشمندان به دنبال راه های بیشتری برای جلوگیری از این مسأله هستند.

اکنون طبق پژوهشی که در «مجله زوال عقل و اختلالات شناختی سالمندان» به چاپ رسیده، به بررسی ارتباط میان شمار کتابها در خانه کودکی یک فرد و عملکرد شناختی در دوران بالای ۶۵ سال پرداخته شده است.

نتایج این مطالعه نشان داد هرچه کتابخانه خانگی فرد بزرگتر باشد، عملکرد حافظه کوتاه مدت و بلند مدت و نیز روانی کلامی وی در سنین بالا  بدون توجه به سطح تحصیلات وی، بهتر خواهد بود. 

طبق این تحقیق، این احتمال وجود دارد کودکانی که در خانه خود در معرض کتابهای زیادی قرار گرفته اند، سبک زندگی سالمتری را مانند رژیم غذایی سالم و یا سیگار نکشیدن در طول زندگی خود حفظ کرده اند.

تاثیر عجیب کتاب بر عملکرد مغز

Share