۹ دلیل برای کتاب خواندن

انجمن‌ها: 

۹ دلیل برای کتاب خواندن

حتماً بسیار پیش آمده است که در تصمیم های سال جدیدِ آدم ها، ببینید و بشنوید که «خواندن کتاب های بیشتر» در برنامه شان باشد. حتماً آمار و ارقام بسیاری هم درباره ی کم بودن سرانه ی مطالعه ی کشورمان شنیده اید؛ اما آیا کتاب خواندن لزوماً فعلِ مطلوبی است؟ چرا باید کتاب بخوانیم؟ کتاب خواندن چه فوایدی دارد؟ اصلاً کدام یک بهتر است؛ اینکه کتابی بخوانیم و از آن سردرنیاوریم و سرانه ی مطالعه را افزایش دهیم یا کتاب های اندکی بخوانیم و از آن ها تأثیر بگیریم؟

پژوهشگران می گویند کتاب خواندن را می توان به فعالیتی مثل غذاخوردن تشبیه کرد. دلایلِ بسیاری وجود دارد که کتاب خواندن را در برنامه ی هر روز خود قرار دهیم. البته این به آن معنا نیست که همه ی انسان ها باید تمامِ کتاب های دنیا را بخوانند. اتفاقاً بهتر است هر فردی کتاب هایی را انتخاب کند که دوست دارد. برای این کار می توانید خلاصه ی پشتِ جلد را نگاه کنید و یا مقدمه یا سخن نویسنده ی آن را بخوانید.

هر نویسنده، زمانی که کتابی را می نویسد، تمامِ مردم دنیا را خواننده ی کتابِ خود نمی داند. حتماً خوانندگانی با ویژگی های به خصوصی در نظر دارد و شاید شما در آن دسته از خوانندگان نباشید؛ بنابراین کتابی را انتخاب کنید که برای شما نوشته شده باشد. مطمئن باشید که برای تمامِ عمرتان کتاب هایی وجود دارد که بتوانید از خواندنشان لذت ببرید.

۹ دلیل برای کتاب خواندن

در ادامه، نُه نمونه از دلایلی آورده شده است که می گوید «کتاب خواندن» می تواند مانند غذا خوردن، بخشی از فعالیت های هرروزه مان باشد:

۱. کتاب خواندن ورزشی برای مغز است

همان قدر که جسمِ شما برای سالم ماندن به ورزش و تحرک احتیاج دارد، مغز شما هم نیاز دارد که به کار گرفته شود و ورزش کند تا سالم بماند. کتاب خواندن فعالیتی است که باعث می شود جریان خون شما افزایش پیدا کند و مغز شما بهتر کار کند.

۲. ایده های جدید و حل کردن مشکلات

آیا تابه حال شده است که داستانی رازآلود بخوانید و پیش از آنکه کتاب به پرسش های شما درباره ی داستان پاسخ دهد، خودتان به آن ها پاسخ دهید و اتفاقات کتاب را پیش بینی کنید؟ پژوهش ها نشان می دهد که کتاب خواندن باعث می شود که الگوها را بهتر دنبال کنید، مشکلات را بهتر حل کنید، خودتان را به جای شخصیت های داستان قرار دهید و قدرت تجریه و تحلیل مغزتان را افزایش دهید.

۳. بهتر می نویسید

زمانی که کتاب می خوانید، مغزتان تکنیک های نویسندگی و واژه ها را جذب می کند. همین موضوع باعث می شود که زمانی که می نویسید، به شکل ناخودآگاه آن سبک ها را در ذهنتان داشته باشید و از آن ها استفاده کنید. همچنین خواندنِ کتاب، دایره ی لغات شما را افزایش می دهد؛ حتی اگر معنیِ واژه ای را ندانید، می توانید به شکلِ طبیعی و از واژگانِ اطرافش، معنی آن را بفهمید و در نوشتنتان از آن ها استفاده کنید.

۴. بهتر صحبت می کنید

از آن جایی که کتاب خواندن دایره ی واژگان شما را افزایش می دهد و به شما یاد می دهد که چگونه از آن واژگان در جملات استفاده کنید، باعث می شود که بهتر و فصیح تر هم صحبت کنید. علاوه بر آن، اطلاعاتی را که از کتاب به دست می آورید، موضوعاتِ تازه ای را برای صحبت کردن پیشِ پای شما می گذارد.

پیشنهاد می کنیم یادداشت کتاب خواندن برای لذت بردن را نیز بخوانید

۵. جهان بینی شما را تحت تأثیر قرار می دهد

ممکن است برایتان پیش آمده باشد که جمله ای از آشنایی دور، شیوه ی فکرکردنتان را نسبت به موضوعی خاص تغییر دهد. کتاب خواندن، این فرصت را به شما می دهد که با عقایدِ نویسنده ی کتاب آشنا شوید؛ حتی اگر کتابی بخوانید که نظرات متفاوتی با شما دارد، می تواند شما را با دیدگاه های مختلف آشنا کند و باعث شود اعتقادات و جهان بینی خود را واردِ چالش کنید و آن ها را تغییر دهید یا پخته تر کنید.

۶. تمرکز شما را افزایش می دهد

کتابی را انتخاب کنید و بخوانید که به اندازه ی کافی برایتان جذاب باشد؛ این کار برای مغز شما تمرین تمرکز هم هست. در این حالت، مغز شما تلاش می کند که با موضوع کتاب ارتباط بگیرد و برای درکِ بهتر روی داستان تمرکز کند.

۷. قدرت تخلیتان را به بازی دعوت می کند

با خواندن هر کتاب، مخصوصاً اگر کتابی داستانی باشد، شما خود را به جای شخصیت های داستانی قرار می دهید و به جای او فکر می کنید، احساس می کنید و رفتار می کنید. ویلیام استیرون، نویسندۀ آمریکایی،می گوید: «بعد از خواندنِ یک کتاب خوب معمولاً خسته می شوید؛ چراکه به جای افرادِ بسیاری زندگی کرده اید.»

۸. خواندنِ الهام بخش

خواندن یک کتابِ خوب، مانند بودن در کنار فردی است که دوستش دارید و از او الهام می گیرید. همانطور که رفتارهای آن فرد را مشاهده می کنید و رفتارهایی را که دوست دارید تکرار می کنید، یک کتابِ خوب هم می تواند روی رفتارِ شما تأثیر بگذارد.

۹. استرس را کاهش می دهد

بسیاری از پژوهشگران، می گویند که وقتی شما خودتان را در خواندنِ یک کتابِ خوب رها می کنید و مغزتان به دنبال ایده ها و موضوعات جدید می گردد، زمانی که خودتان را به جای شخصیتی جدید می گذارید و به جای او زندگی می کنید، اعصابتان آرام تر است و تنش های ماهیچه ای و قلبی تان کاهش پیدا می کند.

شاید بگویید که کتاب خریدن هزینه ی زیادی دارد یا در سرعتِ زندگیِ امروز، فرصتی برای کتاب خواندن پیش نمی آید؛ اما باید بگوییم که با پیشرفت تکنولوژِی، راه های بسیاری برای کتاب خواندن پیشِ روی ما قرار داده شده است که با قیمت بسیار کمتری بتوان کتاب خواند. علاوه بر آن، کتاب های صوتی هم می توانند راهکارهایی باشند که در مسیر محل کار، دانشگاه، مدرسه، هنگام راه رفتن، انجام دادنِ کارهای خانه کتاب بخوانید.

با همۀ این تفاصیل، چندین نظریه درباره نحوه کتاب خواندن وجود دارد که بر اساس هدف شما از کتاب خواندن، تکنیک های متفاوتی را هم بیان کرده اند. این روش ها، به دو دستۀ اصلی تقسیم می شوند: خواندن برای لذت بردن و خواندن برای آموختن. که در یادداشت های بعدی به صورت مفصل به آن ها خواهیم پرداخت.

 

منبع : طاقچه

Share