6 ابزار اصلی برای مدیریت استرس در محیط کار

6 ابزار اصلی برای مدیریت استرس در محیط کار
همه ی ما در زندگی با فشارهای زیادی مواجهیم. استرس های خیلی شدید یا فشارهایی که بد کنترل می شوند، می توانند ما را مضطرب سازند؛ سلامتی مان را به خطر اندازند و از کارآمدی مان بکاهند. اگر بتوانیم فشار را به اندازه ی کافی کنترل کنیم، می تواند ما را برانگیزد.

6 ابزار اصلی برای مدیریت استرس در محیط کار 

در این نوشتار با 6 ابزار اصلی برای مدیریت استرس در محیط کار آشنا خواهید شد که شما چگونه می توانید استرس خود را کاهش دهید؛ با ما همراه باشید.

6 ابزار اصلی برای مدیریت استرس در محیط کار

بیشتر بخوانید: استرس محیط کار را با این روش‌ ها کم کنید

مدیریت استرس در محیط کار

کنترل استرس در محیط کار فرمایان و روسای کارآمد می دانند که استرس می تواند گاهی خوب باشد زیرا شما را متمرکز نگه می دارد و باعث می شود حس رقابت در شما برانگیخته شود و شما را به عمل وا دارد. اگر به یک جلسه بزرگ با مراجعانتان وارد می شوید یا قرار است سخنرانی مهمی ایراد کنید و اندکی تشویش نداشته باشید، نتیجه ی کارتان چندان خوب نخواهد بود.

این مطلب را، قهرمانان ورزش های رزمی نیز تایید کرده اند و از خاطرات آنها شنیده ایم که اگر قبل از شروع مسابقه و رقابت با حریف،کمی استرس نداشته باشید، نمی توانید خوب مبارزه کنید.

آیا مدیریت استرس ممکن است؟

همه می دانیم که استرس می تواند بر زندگی فردی و اجتماعی ما سخت تاثیر بگذارد. استرس می تواند شکل زیانبار خود را در ادارات با: ساعات کار طولانی، ترس و اضطراب از بیرون کردن احتمالی شما، تحقیر و توهین توسط مدیران، ترس و دلهره از اینکه حقوق شما به موقع پرداخت نشود و یا بدگویی همکاران از شما، خود را نشان دهد.

6 ابزار اصلی برای مدیریت استرس در محیط کار

کارشناسان آلمانی، مواردی را برای مدیریت استرس در سازمان های خود برشمرده اند که ما در این فرصت، آنها را مرور خواهیم کرد:

6 ابزار اصلی برای مدیریت استرس از نگاه کارشناسان آلمانی

داشتن چشم انداز، آمادگی بدنی و ورزش، گشوده بودن یا به عبارت بهتر گرفته نبودن، استقبال از بازخورد، نظم بخشیدن، بازیابی نیرو.

1. استرس خود را مدیریت کنید

مدیریت استرس با درنظرداشتن چالش ها در چشم انداز شروع می شود. جدا از اینکه شما چقدر احساس استرس می کنید باید توجه داشته باشید همیشه افرادی هستند که در موقعیت های سخت تری بوده و توانسته اند با موفقیت آنها را پشت سر بگذارند. در نظر داشتن چنین سرگذشت هایی به شما کمک می کند از مشکلاتتان نترسید. 

2. آمادگی بدنی داشته باشید

دومین جنبه ی مهم در مواجهه با استرس داشتن آمادگی بدنی است.اگر می خواهید به عنوان یک کارمند موفق، در دراز مدت دوام بیاورید، ورزش کردن برایتان ضروری است. بررسی ها نشان داده اند مدیرانی که به طور منظم ورزش می کنند از لحاظ عملکرد، در رده بالاتری نسبت به دیگران قرار می گیرند.

3. ورزش کنید

ورزش منظم می تواند ابزاری قوی در مقابله با استرس باشد. ورزش به شما کمک می کند عواطفتان را تحت کنترل داشته باشید، میل سرکش جنسی را مهار کنید، از رابطه جنسی بیشتر لذت ببرید و حتی انرژی تان را تقویت کنید. البته ممکن است یافتن وقت ورزش در یک برنامه ی کاری فشرده کار مشکلی باشد اما میان کارهای دیگر، مدتی را به آن اختصاص دهید.

4. نسبت به دیگران گشوده باشید و هرگز گرفته نباشید

استرس همچنین هنگامی ایجاد می شود که شما مسائل زیادی را درون خودتان نگه می دارید. کارمندان موفق در دوره های مشکل، اغلب احساس می کنند که باید اطلاعات را پیش خودشان نگه دارند یا همه ی تماس های مهم را خودشان انجام دهند. این مشکل یک راه حل ساده دارد. گشوده بودن با دیگران.

درست است که شفاف بودن با دیگران ممکن است شما را آسیب پذیر کند، اما در عین حال باعث می شود که صادق به نظر برسید و افراد با احتمال بیشتری از شما پیروی خواهند کرد. هر چه بیشتر خودتان را خالی کنید احساس بهتری می کنید.

هر چه تعداد بیشتری از همکاران از وقایعی که می گذرد چه خوب و چه بد، آگاه باشند احساس بهتری به شما دست خواهد داد. گشوده بودن به یک اقدام دیگر و گاهی اوقات مشکل تر نیاز دارد. استقبال از انتقادات و بازخوردها.

هر چه شما درک بهتری از نقاط قوت و ضعفتان داشته باشید، کمتر دچار استرس خواهید شد. هر چه شما نظرات و فرصت های بیشتری دراختیار داشته باشید، احساس توانایی بیشتری می کنید. اما برای اینکه به این آرامش ذهنی برسید، لازم است از دیگران بخواهید با شما صادق باشند و این واقعیت را بپذیرید که آنچه آنها می گویند همیشه مطابق میل شما نیست.

در اداره اگر مدیر گروه یا مدیر میانی هستید، با اجازه دادن به اینکه کارکنانتان از شما انتقاد کنند باعث هوشمندتر شدن شما می شود. این کار همچنین از استرس کارکنان می کاهد زیرا می دانند که شما به حرف هایشان گوش میدهید.

5. اولویت هایتان را مشخص کنید

نکته پنجم نظم دادن به زندگی تان است. زندگی تان را ساماندهی و اولویت های حرفه ای و شخصی تان را تعیین کنید. تابحال چند بار با معطل کردن بیش از حد برای آماده شدن برای یک جلسه کاری دچار استرس شده اید؟ یا با نگذاشتن اطلاعات مهم دراختیار همکارانتان، برای خودتان استرس غیرضروری ایجاد کرده اید؟
بسیاری از ما زندگی های شلوغ و بدون نظمی داریم. فهرستی از کارهایی که باید انجام دهیم در ذهن داریم و سعی می کنیم با انجام دادن کارهای بیشتر به زندگی مان شتاب ببخشیم.
این شیوه به ندرت موثر واقع می شود. کارمندان و مدیران موفق علاوه بر فهرست کارهایی که باید انجام دهند فهرستی از کارهایی را دارند که باید انجامشان را متوقف کنند. راه حل این است که هر روز یک کار بیهوده را که انجامش باعث اتلاف وقتتان است، کنار بگذارید و به این ترتیب هر روز استرس تان را کاهش دهید.

6. وقتی را برای بازیابی نیروی تان بگذارید

در نهایت باید برای بازیابی نیروهایتان وقت بگذارید. هنگامی که در موقعیت های فشرده کاری قرار می گیرید، ناچارا مجبورید ساعات طولانی کار کنید. مراقب باشید که بیش از حد به خودتان فشار نیاورید. پشت صندلی صاف بنشینید تا کمردرد نگیرید. هر بیست دقیقه از صندلی خود بلند شوید و کمی قدم بزنید.
چشمان خود را گاهی ببندید یا پلک بزنید تا دچار خشکی چشم نشوید. در پشت میز کار خود دقایقی بدون کفش چرمی و جوراب باشید و صندل بپوشید.
فراموش نکنید که اگر به طور مفرط و بدون استراحت خود را وقف کار کردن کنید، مستهلک و فرسوده خواهید شد. برای بودن با اعضای خانواده و عزیزانتان وقت بگذارید.

Share