شنیدن جواب سلام اهلبیت، با پیروی مخلصانه

سید حسین سیدی
سلام بر حسین

طبق اعتقاد ما شیعیان، اهلبیت با آنکه در ظاهر زنده نیستند، سلام ما را می شنوند و جواب می دهند. همین نکته در زیارت جابر در روز اربعین، خطاب به سیدالشهداء(علیه السلام) آمده است. «أَشْهَدُ أَنَّکَ تَسْمَعُ الْکَلامَ وَ تَرُدُّ الْجَوَابَ؛ گواهی می دهم که تو سخن را می شنوی، و پاسخ می دهی.»[1] اما اینکه چرا کمتر کسی موفق به شنیدن صدای ایشان می شود، بحثی است که باید مورد بررسی قرار بگیرد. البته کسانی بوده اند که شاید در ظاهر عامی به نظر رسیده اند، اما جواب سلام امام را شنیده اند.[2] و شاید الان هم کسانی باشند که جواب سلام حضرت را بشنوند و ما ندانیم. شاید کسانی در طول مسیر پیاده روی اربعین، جواب سلام امام را به گوش جان بشنوند.

می شود ما هم جواب سلام بشنویم
بدون شک کسی که وظایف دینی خود را انجام دهد، باید امیدوار باشد که حضرت معصومین، جواب سلام او را بدهند. زیر آنها حجتهای خدا هستند و پیروی از فرمایشات آنان، ما را به ایشان و خداوند نزدیک می کند. «قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُوني‏ يُحْبِبْكُمُ‏ اللَّهُ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ؛ بگو(ای پیامبر): اگر خدا را دوست داريد، پس مرا پيروى كنيد تا خدا هم شما را دوست بدارد، و گناهانتان را بيامرزد.»[3] پس توجه خدا به انسان، ناشی از پیروی انسان از رسول خدا و اهلبیت ایشان است. این پیروی را شهدای کربلا به اوج خود رساندند.
شهدای کربلا کسانی بودند که در پیروی از امام خویش، سنگ تمام گذاشتند ومورد عنایت حجت دوازدهم او شدند. امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) در زیارت ناحیه مقدسه بعد از سلام بر جد شهید خود، بر شهدای کربلا، من جمله حر و حبیب بن مظاهرو... سلام می دهد: « السلام على عمرو بن قرظة الأنصارى، السلام على حبيب بن مظاهر الاسدى، السلام على الحر بن يزيد الرياحى.»[4]
بنابراین با داشتن معرفت نسبت به امام خویش، می توان جواب سلام ایشان را، و بلکه بالاتر، سلام ایشان را به گوش جان(و حتی آشکارا) شنید، حتی اگر انسان کسی مثل حر باشد که بعد از یک دوره تاریک، بسوی روشنایی و نور قدم برداشت.

 

پی نوشت:
1ــ زاد المعاد علامه مجلسی، ص503
کلیک کنید
3ــ آیه 31آل عمران
4ــ زندگانى حضرت امام حسين عليه السلام ( ترجمه جلد 45 بحارالأنوار)؛ ص102.

Share