آمادگی برای میهمانی خدا

حاج شیخ جعفر ناصری
حاج شیخ جعفر ناصری

راه خدا شفاف و روشن است. چیزهایی که انسان را به ضعف یا تشتت می کشاند، دشمن راه انسان است. روح باید قوی باشد و قوت روح، با توجّهات حاصل می شود؛ مخصوصاً در ماه رجب.
از اساتید مرحوم  آیت الله قاضی قدس سره نقل شده است که در ماه رجب، ده هزار مرتبه سوره توحید[۱] را فراموش نکنید و همچنین ده هزار مرتبه استغفار هم نقل شده است.[۲]
انسان باید با استغفار، روزه و نظم در قرائت قرآن، خود را برای ماه مبارک رمضان آماده کند. ماه رمضان، بهار قرآن است؛ به همین دلیل باید نظم در قرآن برای انسان، ملکه شده باشد؛ وگرنه ماه رمضان به پایان می رسد و بهره ای حاصل نمی شود.
از آغاز ماه رجب باید دو عمل را تمرین کرد؛ یکی روزه و یکی قرائت قرآن. حداقل قرائت قرآن در ماه رجب، روزی یک جزء و در ماه شعبان، دو جزء و در ماه رمضان، سه جزء است؛ ولی اگر خداوند توفیق بدهد، در ماه رجب، دو جزء، ماه شعبان، سه جزء و ماه رمضان، پنج الی هفت جزء بخواند. بعضی ها در ماه رمضان تا ده جزء هم می خوانند که بستگی به توان و استعداد انسان دارد. اگر در سال اول، موفق نشد، إن شاء الله در سال دوم، موفق می شود.
برای بهره بردن از ماه رمضان باید از ماه رجب برنامه ریزی کرد. یکی ازعللی که ماه رمضان از دست ما می رود، این است که از اول ماه رجب فکر نکرده ایم. کسی که می خواهد از ماه رمضان بهره ببرد، باید از ماه رجب به فکر باشد؛ چه نسبت به روزه و چه نسبت به قرائت قرآن.
-------------------------
پی نوشت:
[۱]. قَالَ النَّبِیُّ [رَسُولُ اللَّهِ] مَنْ قَرَأَ فِی عُمُرِهِ عَشْرَهَ آلَافِ مَرَّهٍ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ بِنِیَّهٍ صَادِقَهٍ [صَافِیَهٍ] فِی شَهْرِ رَجَبٍ جَاءَ یَوْمَ الْقِیَامَهِ خَارِجاً مِنْ ذُنُوبِهِ کَیَوْمَ وَلَدَتْهُ أُمُّهُ فَیَسْتَقْبِلُهُ سَبْعُونَ مَلَکاً یُبَشِّرُونَهُ بِالْجَنَّهِ (اقبال الاعمال، ج۲، ص۶۴۸).

[۲] قَالَ رَسُولُ اللَّهِ  رَجَبٌ شَهْرُ الِاسْتِغْفَارِلِأُمَّتِی أَکْثِرُوا فِیهِ مِنَ الِاسْتِغْفَارِ فَإِنَّهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ (وسائل الشیعه، ج۱۰، ص۵۰۹).
------------------------
منبع:حاج شیخ جعفر ناصری

 

 

Share