وجود گناهان در جامعه مهدوی، تاخیر ظهور

سید حسن سیدی
امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
وقتی در جامعه اسلامی، مردم از خمس و زکات واجب خود دریغ بورزند، و گناهان در میان جامعه باشد، طبعا باعث تاخیر در ظهور خواهد شد.

جامعه اسلامی باید کم کاری خود را نسبت به قضیه مهدویت قبول کند. این سخنی است که امام زمان(علیه السلام) خطاب به شیعیان فرمود: «لَوْ أَنَّ أَشْیاعَنا وَفَّقَهُمُ اللّهُ لِطاعَتِهِ عَلَى اجْتِماع مِنَ الْقُلُوبِ فِى الْوَفاءِ بِالْعَهْدِ عَلَیْهِمْ لَما تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الْیمْنُ بِلِقائِنا وَ لَتَعَجَّلَتْ لَهُمُ السَّعادَةُ بِمُشاهَدَتِنا؛ اگر شیعیان ما ـ كه خداوند آنها را به طاعت و بندگى خویش موفّق بدارد ـ در وفاى به عهد و پیمان الهى اتّحاد و اتّفاق مى داشتند و عهد و پیمان را محترم مى شمردند، سعادت دیدار ما به تأخیر نمى افتاد و زودتر به سعادت دیدار ما نائل مى شدند.»[1] و در حدیث دیگری، عاقبت کار شیعیان را در صورت اجتناب از گناه، نیکو و پسندیده می داند.[2] بنابراین با انضمام دو حدیث با هم، فهمیده می شود که گناهان ما سبب تاخیر ظهور آن امام غایب است.
وقتی که در بازار جامعه اسلامی، ربا و گرانفروشی و غیره باشد، معلوم است که ما روز به روز از سعادت دیدار امام غایب محروم می شویم، وقتی که در جامعه اسلامی، مردم از خمس و زکات دریغ بورزند و به آن بی اعتنایی کنند، طبعاً نباید بر خود عنوان منتظر  واقعی امام زمان(علیه السلام) بگذارند. حضرت در توقیعات خود می فرماید: «أمّا أَمْوالُكُمْ فَلا نَقْبَلُها إِلاّ لِتَطَهَّرُوا، فَمَنْ شاءَ فَلْیَصِلْ وَمَنْ شاءَ فَلْیَقْطَعْ، فَما آتانی اللّهُ خَیْرٌ مِمّا آتاكُمْ؛ امّا اموال شما، پس آن ها را نمى پذیریم، مگر به خاطر این كه پاك شوید. پس هر كه مى خواهد، بپردازد، و هر كه نمى خواهد، نپردازد. آن چه خدا به ما عطا كرده، از آن چه به شما عطا نموده بهتر است.»[3]
خداوند توفیق ترک گناه و انجام وظایف دینی را به ما ارزانی دارد تا به ظهور حضرتش نزدیکتر شویم.
إن شاءالله.

پی نوشت:
1ــ طبرسی، احتجاج، ج 2، ص 499.
2ــ همان
3ــ كمال الدین، ج2، ص484.

Share