انسان شناسی / جلسه 25

استاد محمد شجاعی؛
انسان شناسی
ملتی که به فکر امام زمان (علیه السلام) و اهداف جهانی انقلاب نیست خطرساز است...

انسان شناسی استاد محمد شجاعی، جلسه 25 ام از منتظران منجی:
در مورد ماهیت و مأموریت انقلاب اسلامی و وضعیت انقلاب ما در جهان و نوع نگاه دشمنان ما در جهان و طراحی هایی که برای مقابله با این انقلاب شده است، بحث کردیم.
طبق فرمایش رسول اکرم صلوات الله علیه برای مؤمن پنج شدت وجود دارد که حضرت آن را جزء ضروریات زندگی یک مؤمن می شمارد که اگر نباشد اساساً عروج نخواهد کرد و به کمال نخواهد رسید. حسادتی که انسان گرفتارش می شود (مؤمنین حسودی که وجود دارند)، شیطان، کافرین، منافقین و هوای نفس خود انسان که این شدت ها را برای انسان ایجاد می کند و انسان در این پنج کوره پخته می شود و روز به روز به ایمان و عشق و انسانیت و تقوایش اضافه می شود و می تواند مدارج کمال را طی کند. عین این پنج شدت، برای یک انقلاب و رهبر الهی هم وجود دارد.
«و کذلک جعلناه لکل نبیّ عدواً شیاطین الجن و الإنس»؛[سوره انعام - آیه 112] خداوند می فرماید: ما خودمان برای هر پیغمبری دشمن قرار دادیم شیاطین جنی و انسی، چون هم پیامبر و هم جامعه تحت ولایت پیامبر به دشمن احتیاج دارند. هر قدر ایمان و تقوای افراد بالا برود تا به مقام امامت و ولایت و رهبری جامعه انسانی، سهم بیشتری از این سختی ها را باید تحمل بکنند. این مسئله در حرکت های فردی و عرفان فردی و مسائل رشد فردی و اجتماعی مورد غفلت قرار گرفته که هدف از خلقت انسان، توحید و تشبه به حق تعالی و التجاء به حق تعالی است.
اوج انسانیت یک انسان و مسیر مهمی که باید طی بکند و در نماز این همه به آن تکیه شده مسیر «ایاک نعبد و ایاک نستعین» است یعنی توحید در عبادت و استعانت. اگر انسان با وجود دشمن و سختی ها یاد بگیرد که یک پناهگاه دارد و او خداست که هیچ وگرنه از اطرافیان بیشتر نا امید می شود تا یاد بگیرد که فقط یک خدا هست «لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم». و یاد بگیرد که؛ «لا مؤثر فی الوجود إلا الله» و این چیزی است که ما باید به آن خیلی توجه کنیم.
شما زمانی به کسی تو می گویی که رو در رو هستی، می بینی اش، می شناسیش و به او می گویی تو. تو را می پرستم و فقط از تو کمک می خواهم. تا یک شهود و دیدن نباشد گفتن تو معنادار نیست. این اوج قدرت انسان و رشد یک انسان است. خداوند می خواهد که ما این گونه باشیم و به جای کمک خواستن از او، چون ما دچار شرک شدیدی هستیم دائماً عوامل را از اطراف خودمان می بینیم.
شیطان خیلی وقت ها خیلی ها را از نقاط ضعف و خیلی ها را از نقاط قوتشان به جهنم می برد. ما باید بیش از آن که از گناهانمان بترسیم از کمالات و طاعاتمان بترسیم که مبادا ما را بدبخت کند. انسان همه چیزش می تواند علیه خودش باشد. یک چیزی در اسلام به ما یاد داده اند که آن یک سپر است. اگر آن را همیشه جلوی خودت داشته باشی هیچ وقت کمالاتت اصلاً نمی تواند به تو صدمه بزند و حمله راست شیطان نمی تواند روی تو تأثیر بگذارد و آن ذکر «الحمدلله» است که باید هم آن را بگوئیم هم شهودش کنیم و هم باورش کنیم تا تأثیر بگذارد. باید زیاد و درست گفته شود. «الحمدلله» یعنی همه کمالات و خوبی ها مال خداست.
«آخر دعویهم أن الحمدلله رب العالمین»[سوره یونس - آیه 10] بهشتی ها آخرین چیزی که وقتی می روند به بهشت، می گویند: «الحمدلله الذی هدانا لهذا و ما کنا لنهتدی لو لا أن هدانا الله»؛[سوره اعراف - آیه 43] ما کاره ای نبودیم اگر خدا هدایتمان نمی کرد.
بر خلاف حکماء و فلاسفه که فصل انسان را نطق قرار می دهند، امام سجاد علیه السلام در صحیفه سجادیه فصل انسان را شکر قرار می دهد و می فرماید: اگر کسی اهل شکر نیست بهیمه است. کسی که الطاف الهی و نعمت هایش را در زندگی نمی بیند و این طور به خودش، طبیعت و دنیا نگاه می کند او خیلی کور است. انسان اگر نعمت های الهی را ببیند سرمست و شاد است.
وجود حمله چپ و راست و عقب و جلو و وجود شیطان و... همه به نفع ماست. بعضی ها عرضه ندارند از این ها استفاده کنند از این ها شکست می خورند.
ما باید وضعیت زندگی شخصی و فعالیت های اجتماعی ـ سیاسی مان را بر اساس جملات امام; طراحی کنیم وگرنه انسان گرفتار و دچار خبائث و قساوت می شود وعاقبت به خیر نخواهد شد.
امام ره می فرماید: من نوید می دهم که به خواست خدای بزرگ آتیه درخشان نزدیکی در انتظار ملل مظلوم است (صحیفه امام، ج2، ص142)
اگر از کسی امید گرفته شود حتماً در دامن شیطان است. مهم ترین چیزی که ما در جامعه مان به آن احتیاج داریم چه در زندگی فردی و چه در نظام اجتماعی ـ سیاسی؛ درخشان دیدن، آینده را روشن دیدن، از فتنه ها نترسیدن، فتنه ها را خیر دیدن، تمنای فتنه داشتن، ناراحت نشدن از فتنه ها و امیدوار بودن است.
ـ خدای تبارک و تعالی به مستضعفان وعده پیروزی داده است و نمونه های پیروزی مستضعفان یکی بعد از دیگری پیدا می شود. (صحیفه نور، ج،11 ص56)
ـ تمام دستگاه هایی که الآن به کار گرفته شده اند در کشور ما، باید توجه بر این معنا داشته باشند که خودشان را مهیا کنند برای ملاقات حضرت مهدی علیه السلام و این اتفاق خواهد افتاد. (صحیفه نور، ج2، ص208)
ـ انقلاب اسلامی ایران با تأکید خداوند منان در سطح جهان در حال گسترش است و ان شاءا... با گسترش آن قدرت های شیطانی به انزوا کشیده خواهند شد و قدرت مستضعفان برپا و زمینه برای حکومت جهانی مهدی آخرالزمان مهیا خواهد شد. هان ای مستضعفان جهان بر مستکبران آدمخوار بشورید و حق خود را از آنان بگیرید که خداوند با شماست و وعده او تخلف ناپذیر است.

انسان شناسی

مبنا: از خدای تعالی مسئلت می کنم که ظهور ولیعصر علیه السلام را نزدیک فرماید و چشم های ما را به جمالش روشن. ما همه انتظار فرج داریم و باید در این انتظار خدمت کنیم. انتظار فرج، انتظار قدرت اسلام است. (صحیفه نور، ج7، ص255)
دو نکته مهم: خیلی بی غیرتی و بی حیایی است یک مسلمان انتظار قدرت اسلام و فرج را نداشته باشد و بی خیال باشد. دوم؛ امام صریحاً می فرماید خدمت بدون توجه به نهضت انتظار خیانت است و کافی نیست. همه خدمت ها در اسلام باید رنگ انتظار داشته باشد یعنی خدمت در انتظار نه خدمت تنها. خدمت تنها و لو مذهبی ترین خدمت ها، خیانت است.
ـ سلام بر ملت بزرگ ایران که با فداکاری و ایثار و شهادت راه ظهورش را هموار می کنند. مسئولان ما باید بدانند که انقلاب ما محدود به ایران نیست. انقلاب مردم ایران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمداری حضرت حجت (ارواحنا فداه) است که خداوند بر همه مسلمانان و جهانیان منت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد.
بعد از رحلت امام مسئله فرهنگ دین و جهت گیری های اصیل انقلاب، عمداً مورد غفلت و به فراموشی سپرده شد و گفتند مهم ترین کار ما رفاه، حل مسائل اقتصادی و توسعه است.
ـ مسائل اقتصادی و مادی اگر لحظه ای مسئولین را از وظیفه ای که بر عهده دارند منصرف کند خطری بزرگ و خیانتی سهمگین را به دنبال دارد. باید دولت جمهوری اسلامی، تمام سعی و توان خود را در اداره هر چه بهتر مردم بنماید ولی این بدان معنا نیست که آن ها را از اهداف عظیم انقلاب که ایجاد حکومت جهانی اسلام است منصرف کند.
ملتی که به فکر امام زمان و اهداف جهانی انقلاب نیست خطرساز است. در جامعه کبیره داریم: «من أراد الله بدأ بکم»[زیارت جامعه کبیره] هر کسی خدا را بخواهد باید از شما اهل بیت:شروع کند. مهم ترین اصل توحید این است که شما با ولایت به توحید برسید. بدون ولی و متخصص نمی شود به هدف و کانون علم رسید. این ملت را طلبه ها و مبلغین باید تقویت کنند و بسازند که ما باید برای امام زمان علیه السلام فعالیت کنیم.
ـ مردم عزیز ایران که حقاً چهره منور تاریخ بزرگ اسلام در زمان معاصرند باید سعی کنند که سختی ها و فشارها را برای خدا پذیرا گردند (توقعشان را زیاد نکنند از مسئولین) تا مسئولین بالای کشور به وظیفه اساسی شان که نشر اسلام در جهان است برسند و از آنان بخواهند تنها برادری و صمیمیت را در چارچوب مصلحت اسلام و مسلمین در نظر بگیرند. چه کسی است نداند مردم عزیز ما در سختی هستند و گرانی و کمبود بر طبقه مستضعف فشار می آورد ولی هیچ کس هم نیست که نداند پشت کردن به فرهنگ دنیای دون امروز و پایه ریزی فرهنگ جدید بر مبنای اسلام در جهان و برخورد قاطع با آمریکا و شوروی، فشار و سختی و گرسنگی و شهادت را به دنبال دارد و مردم ما این راه را خود انتخاب کرده اند و بهای آن را هم خواهند پرداخت و بر این امر هم افتخار می کنند. این روشن است که شکستن فرهنگ شرق و غرب بی شهادت میسر نیست. (صحیفه نور، ج21، ص108و107)
همه کسانی که در این غربال ها به شدت زمین خوردند کسانی بودند که به آقایی خودشان فکر می کردند لذا این آقایی سنگینی کرد و خوردند زمین.
ما همه سرگرم کارهای خودمان هستیم. کارها و فعالیت هایمان چون بدون جهت و بی فایده است می شود خطر و جنایت. پس باید جهت دار عمل کنیم تا بعداً شرمنده آقا امام زمان علیه السلام نباشیم.
«من نام لم ینم عنه»[نهج البلاغه - نامه 62]: کسی که بخوابد دشمنش نمی خوابد.
حضرت علی علیه السلام : خاک بر سر ملتی که توی خانه خودش مورد حمله قرار بگیرد.
فرمود: بوی بهشت از 500 سال راه می رسد. عاق والدین و کسی که قطع رحم کرده بوی بهشت را استشمام نمی کند. صله ارحام جزء واجبات است.
قرآن در مورد کسانی که اهل آتش هستند و همیشه هم اهل آتش خواهند بود می فرماید: «و یقطعون ما أمر الله به أن یوصل»[سوره بقره - آیه 27]: قطع می کند آنچه که خدا امر کرده که وصل بشود. حضرت می فرماید این آیه در مورد صله ارحام است. «و غایه تأویلها صلتک ایّانا»[محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج 74، باب 3، ح 40]: تأویل صله رحم این است که ما رحم شما هستیم.
این پدر و مادر زمینی ما این قدر مهم اند که: «رضا الله فی رضا الوالدین»[الترغيب و الترهيب : 3/322/30] رضایت خدا در رضایت والدین است. ولی وقتی به امام حسین برخورد می کنی می گویی: «بأبی أنت و أمی»؛ پدر و مادرم به فدای تو بشود. یعنی پدر و مادرمان را فدای کسی می کنیم که پدرتر و مادرتر باشد و نسبتش به من نزدیک تر است. ما 1170 سال است پدرمان را فراموش کرده ایم.
«فلعن الله امه سمعت بذلک فرضیت به»[زیارت وارث]: خدا لعنت کند کسانی که این ظلم ها را شنیدند و راضی بودند. البته این ظلم ها مصیبت عظیم است. مصیبت اعظم نبود امام بر مسند قدرت و حاکمیت است که بالاتر از مصیبت عظیم است. «و لعن الله امه دفعتکم عن مقامکم و أزالتکم عن مراتبکم التی رتبکم الله فیها»[زیارت عاشورا]: باید کینه مقدس داشته باشم از نبودن امامم. در دعای افتتاح می خوانیم: «اللهم انا نرغب الیک فی دوله کریمه تعز بها الإسلام و أهله و تذل بها النفاق و أهله»[دعای افتتاح]: خدایا ما رغبت داریم دولت کریمه امام زمان را که در آن اسلام و اهلش عزیز شوند و نفاق و اهلش ذلیل شوند. باید این رغبت و فعالیت در عملت ظاهر شود. از این بالاتر: « و تجعلنا فیها من الدعاه إلی طاعتک و القاده إلی سبیلک»[ بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام , ج 88 , ص 6]: خدایا ما در حکومت امام زمان علیه السلام آن قدر بزرگ شویم که جزء بزرگ ترین نیروهای امام زمان علیه السلام شویم و ما رهبر مردم به راه تو باشیم. «و ترزقنا بها کرامه الدنیا و الآخره»[ إقبال الأعمال , ج 1 , ص 280]: ما در آن حکومت به کرامت دنیا و آخرت برسیم.
پیامبر صلوات الله علیه فرمودند: کسی که بمیرد و سختی و آثار مبارزه در زندگیش نباشد منافق مرده است.
«اللهم انا نشکوا الیک فقد نبینا و غیبه ولینا»: خدایا ما شکایت داریم از این که پیغمبر و امام زمان علیهم السلام بالای سرمان نیست. «و کثره عدونا و قله عددنا»: از زیادی دشمن و از کمی خودمان هم شاکی هستیم. کسی که شاکی است باید کار بکند.
فرمود: « من أصبح و لم یهتمّ بأمور المسلمین فلیس بمسلم»[الكافي، ثقة الاسلام کلینی ج‏ ۲، ص ۱۶۴ ح ۵]: کسی که صبح بکند و به فکر مسلمان ها نباشد، مسلمان نیست. امام زمان علیه السلام مسلمان نیست؟ «المؤمن أعظم حرمه من الکعبه»[طبرسی، مشکاة الأنوار فی غرر الأخبار، ص 83]: مؤمن حرمتش از کعبه بالاتر است. امام زمان علیه السلام مؤمن نیست که ما اصلا غصه اش را نمی خوریم؟!
فرمودند: من هر 24 ساعت یک بار می گویم: «هل من ناصر ینصرنی»: کسی هست به من کمک بکند؟!
مهم ترین سؤال قیامت: «یوم ندعوا کل أناس بإمامهم» (سوره اسراء) اول سؤال می کنند تو با امامت چه کار کردی؟
واقعاً تنها چیزی که می تواند مملکت را، هم عوام و هم خواص را نجات بدهد و ما را با قدرت و سرعت به نقطه نهایی مان عاقبت به خیری برساند آشتی با امام زمان7است و کسی که در دامن او قرار بگیرد دیگر آسیب نمی بیند. من باید یقین کنم و بفهمم فرزند امام رمان هستم و با او آشتی کنم، زندگی کنم و نفس بکشم و این که او خویش و رَحِم من است و توی خانه ام بیاید همه چیزم درست می شود.

انسان شناسی

مطالب مرتبط:

انسان شناسی / جلسه 1

انسان شناسی / جلسه 10
انسان شناسی / جلسه 15
انسان شناسی / جلسه 20
انسان شناسی / جلسه 24

Share