احسان نمودن ، به بهانه شب یلدا

سید حسین سیدی
احسان کردن به دیگران به بهانه شب یلدا
برای آنها که دغدغه مسلمانی دارند، شب یلدا فراتر از شب نشینی و خنده و... است.

احسان کردن به دیگران، به بهانه شب یلدا

برای آنها که دغدغه مسلمانی دارند، شب یلدا فراتر از شب نشینی و خنده و... است. آنها به دنبال این هستند که به سیره ی اهل بیت (علیهم السلام) عمل کنند و با احسان کردن به دیگران، دل نیازمندان را شاد کنند. در روزها و شب های منتهی به بلندترین شب سال، خیلی از افراد و اقشار، موفق به کمک به نیازمندان می شوند. یکی از این اقشار، طیف دانشجویان مسلمان و بسیجی است که به وظیفه شرعی و علمی خود عمل می کنند.[1]

دانشجویانی که علم و دانش خود را در خدمت دیانت قرار داده اند، این حدیث حضرت علی (علیه السلام) را فراروی انسان قرار می دهند: «خَيرُ العِلمِ ما نَفَعَ؛ بهترين علم آن است كه مفيد باشد.»  و چه علمی مفیدتر از آنکه؛ انسان طالب علم، در خدمت حوائج جامعه باشد و علاوه بر دغدغه علمی، دغدغه نیازمندان را هم داشته باشد.

کسانی که (دانشجویان بسیجی) به وظیفه شرعی خود عمل می کنند و دل نیازمندان را در این شب ها شاد می نمایند، کسانی هستند که به فرموده قرآن، به سوی خیرات می شتابند. «أُولئِكَ يُسارِعُونَ فِي الْخَيْراتِ‏ وَ هُمْ لَها سابِقُون‏؛ (آرى) چنين كسانى در خيرات سرعت مى ورزند و از ديگران پيشى مى ‏گيرند (و مشمول عنايات ما هستند).»[2]  این را هم باید گفت که کمک کردن به دیگران و گذشتن از مال خود، سخت است و کسی که این مهم را انجام می دهد، بر دیگران پیشی گرفته و الگوی دیگران خواهد بود؛ و انشاءالله در فردای قیامت از اجر معنوی آن برخوردار می گردد.

نکته مهم: دانشجویانی که علم و دانش خود را در خدمت دیانت قرار داده اند، این حدیث حضرت علی (علیه السلام) را فراروی انسان قرار می دهند: «خَيرُ العِلمِ ما نَفَعَ؛ بهترين علم آن است كه مفيد باشد.»[3] و چه علمی مفیدتر از آنکه؛ انسان طالب علم، در خدمت حوائج جامعه باشد و علاوه بر دغدغه علمی، دغدغه نیازمندان را هم داشته باشد.

خدایا توفیق احسان به دیگران را به همگان، به ویزه به اهل علم و دانش که باید الگوی جامعه باشند، عطا کن.
ان شاءالله.

احسان کردن به دیگران، به بهانه شب یلدا

پی نوشت:
1ــ کلیک کنید
2ــ مومنون/61
3ــ غررالحکم و دررالکلم، ص 354

 

Share