در محضر علامه طباطبایی رحمه الله

علامه طباطبایی رحمه الله
علامه می فرمود: «ما هر چه داریم از اهل بیت پیامبر علیهم السلام داریم... ما همه آبروی خود را از محمّد و آل محمّد علیهم السلام کسب کرده ایم.»

یک نصیحت از یک علامه طباطبایی

یکی از فضلای معاصر که چند سالی در محضر علامه طباطبایی درس خوانده می گوید: یک وقت عازم زیارت بیت الله الحرام بودم، برای عرض سلام و خداحافظی خدمت علامه رفتم و گفتم نصیحتی بفرمایید که به کارم بیاید و توشه راهم باشد. این آیه مبارکه را قرائت فرمودند: «فاذکرونی اذکرکم؛ به یاد من باشید تا من به یاد شما باشم.» (بقره/152)

علامه می افزاید: «به یاد خدا باش تا خدا به یادت باشد، اگر خدا به یاد انسان بود، از جهل رهایی می یابد و اگر در کاری مانده است خداوند نمی گذارد عاجز شود و اگر در مشکل اخلاقی گیر کرد خدایی که دارای اسماء حسنی است و متصف به صفات عالیه، البته به یاد انسان خواهد بود.»

علامه طباطبایی

دو درس از محضر علامه طباطبایی رحمه الله

اثر اعمال بر هستی

استاد امجد از قول علامه نقل می کند: «اگر یک کاه برداری، در همه عالم(هستی) اثر می گذارد!»؛ (پس گناه کردن چه اثری بر هستی می گذارد؟)

اهمیت اهل بیت علیهم السلام

علامه می فرمود: «ما هر چه داریم از اهل بیت پیامبر علیهم السلام داریم... ما همه آبروی خود را از محمّد و آل محمّد علیهم السلام کسب کرده ایم.»

علامه طباطبایی

سه دستورالعمل از علامه طباطبایی

«براى موفق شدن و رسیدن به منظورى که در پشت ورقه مرقوم داشته اید، لازم است همتى برآورده و توبه نموده، به مراقبه و محاسبه بپردزید. به این نحو که؛ هر روزه که طرف صبح از خواب بیدار مى شوید، قصد جدى کنید که هر عملى که پیش آید رضاى خدا،عزّاسمه، را مراعات خواهم کرد. آن وقت در هرکارى که مى خواهید انجام دهید، نفع آخرت را منظور خواهید داشت  و همین حال را تا شب،  وقت خواب، ادامه خواهید داد.
وقت خواب، چهار - پنج دقیقه اى در کارهایى که روزانجام داده اید، فکر کرده و یکى یکى از نظر خواهید گذارنید، هر کدام مطابق رضاى خدا انجام یافته، شکر بکنید و هر کدام،  تخلف شده استغفار بکنید و این رویه را هر روز ادامه دهید. این روش اگر چه در بادى حال،  سخت و در ذائقه نفس تلخ مى باشد، ولى کلید نجات و رستگارى است.
و هر شب، پیش از خواب توانستید سور مسبحات یعنى : سوره حدید و حشر و صف و جمعه و تغابن را بخوانید و اگر نتوانستید تنها سوره حشر را بخوانید و پیش از بیست روز از حال اشتغال  حالات خود را براى بنده در نامه بنویسید. ان شاءالله موفق خواهید بود».

محمدحسین طباطبایى

علامه طباطبایی

السلام علیکم
به عرض شریف مى رساند:
نامه شریف دوم زیارت شد. قبلا نیز یک نامه دیگرى رسیده بود که تاکنون ، پاسخ آن نوشته نشده .اصولا، در زمستان گذشته ، دراثر کسالت مزاج و ناراحتى اعصاب ، نه تنها نامه جناب عالى، بلکه نامه هاى زیاد دیگرى ، که دراین مدت رسیده تا امروزها، براى هیچ کدام ، نتوانسته ام جواب بنویسم .
امروزها که کمى حالم را به بهبوداست ، تدریجا، جواب مى فرستم . به هر حال ، عذر گذشته مى خواهم . عرض کنم :
روشى که براى ما در همه حال و همه شرائط، در حد ضرورت است ، روش بندگى و به عبارت دیگر، خداشناسى است .
و راه آن طبق آنچه از کتاب و سنت بر مى آید، همانا یاد خدا و امتثال تکالیف عملى است .
یعنى :
همان مراقبه و محاسبه است که در نامه اولى خدمتتان عرض شده .
فعلا به این ترتیب که هر صبح که از خواب ، بیدار مى شوید، تصمیم بگیرید که خدا را فراموش نخواهید کرد. آن گاه ، به طوراستمرار، خود را در برابر خدا تصور کنید.

محمدحسین طباطبائى

 

بسمه تعالى
برادر عزیز!
حالتى که به شما رخ مى دهد، حالت (جذبه) است . لازم است که به مراقبت بپردازید و با تمامى قوا، به سوى خداى متعال توجه کنید و خود را در برابر حق ببینید و تصور کنید.
و ضمنا، روزانه ، اقلا، با خداى خود، عزّاسمه، ساعتى خلوت کرده و به ذکر او مشغول باشید.
با استخاره، یکى از دو ذکر شریف :
[لاإله الاالله] روزى 1000 مرتبه، یا هزار و 750 مرتبه ، یا اگر توانستید 3000 مرتبه مشغول شوید.
و در خوردن و نوشیدن ، حرف زدن ، معاشرت و خواب از افراط و تفریط بپرهیزید. فرصت را غنیمت شمارید، چنانکه مى فرماید:
ان لربکم فى ایام دهرکم نفحات، الا فتعرضوا بها ولاتعرضوا عنها. وفقکم الله وایدکم ان شاءالله .

محمدحسین طباطبائى

منبع: مجله حوزه شماره 46.

علامه طباطبایی

از علامه طباطبایی می پرسند شما هم ضریح را می بوسید؟!

در سفر مشهد فردی از علامه طباطبایی می پرسد: "آیا شما هم مثل عامه مردم بر ضریح بوسه می زنید؟"
علامه پاسخ داده بود: "نه تنها ضریح، بلکه خاک و تخته در حرم و هر چه را که متعلق به امام رضا علیه السلام است، می بوسم."
فردی گفته بود: "شلوغ است، نمی شود به حرم رفت!"
فرموده بودند: "ما هم جزو این شلوغی!"[مکتب اسلام، سال 21، شماره 10، ص 35 و 36]
شهید مطهری رحمه الله نقل می کند: "علامه طباطبایی در ماه رمضان روزه خود را با بوسه بر ضریح مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها افطار می کرد و بعد به خانه می رفت و این ویژگی او مرا شیفته خود کرده بود."[مجله پیام انقلاب، شماره 123، 19 آبان 1363]

مراتب خداشناسی

سوال: چگونه ممکن است که انسان محدود، به خداوند متعال که نا محدود است علم پیدا کند؟
جواب: محدود به اندازه ی خود به نا محدود علم پیدا می کند، مانند دریچه ای که به آن نور می تابد و به اندازه خود نور می گیرد.[در محضر علامه طباطبایی، محمد حسین رُخشاد]

توحید، زیر بنای دین

سوال: زیر بنای دین چیست؟
جواب: تمام امورِ مربوط به شرع، همه فرعِ توحیدند؛ زیرا این توحید است که نبوت می خواهد، و توحید است که معاد می طلبد. [در محضر علامه طباطبایی، محمد حسین رُخشاد]

Share