منطق اسلام ، عامل گسترش اسلام است نه چیز دیگر

سید حسین سیدی
اسلام دین عقلانیت
همواره معاندین اسلام، گسترش اسلام در دنیا را حاصل جنگ و خشونت معرفی می کنند؛ در حالی که منطق اسلام باعث گسترش آن شده است.

منطق اسلام :

همواره معاندین اسلام برای کمرنگ نشان دادن اقبال روز افزون دنیا به اسلام، ورود اسلام در بین ملت های غیر مسلمان را حاصل جنگ و خشونت می دانند. در حالی که عامل اصلی گشترش اسلام در جهان، منطق اسلام است.

اگر چه کسی منکر این نیست که در صدر اسلام، فتوحات اسلامی در بین ملت های دیگر، بوده است(مثل ایران خودمان) اما حقیقت این است که عامل اصلی ماندگاری و پایداری اسلام در میان ملت های غیر مسلمان، و مسلمان شدن آنها چیزی نیست جز عقلانیت و منطق اسلام . علاوه بر آن در حال حاضر که روز به روز بر تعداد مسلمانان دنیا افزوده می شود، آیا جنگی بر ضد آنها صورت گرفته است؟ آیا مسیحیان (و دیگر مذاهب و مکاتبِ) انگلیس و فرانسه و دیگر نقاط اروپا، و نیز آمریکا، با جنگ و تهدید و خشونت مسلمان شده اند؟ قطعا خیر.

حقیقت این است که دین اسلام، دین فطرت و عقلانیت و وجدان است؛ و این نکته تاثیر خود را بر هر انسان با وجدانی (از مذاهب و مکاتب دیگر) خواهد گذاشت. مگر می شود انسان با وجدانِ غیر مسلمان از پاکی و درستی و مکارم اخلاقی که قرآن به آن دستور می دهد، بیزار بوده و خدای ناکرده از بدی ها و منکرات(که قرآن از آن نهی می  کند)، روی گردان نباشد؟ طبعا اینگونه نیست.

 قرآن در آیات زیادی بر پاک زیستن تاکید کرده و از زشتی ها برحذر می دارد. به عنوان نمونه می فرماید: «إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ وَ إيتاءِ ذِي الْقُرْبى‏ وَ يَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ الْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ؛ خداوند به عدل و احسان و بخشش به نزديكان فرمان مى‏ دهد؛ و از فحشا و منكر و ستم، نهى مى ‏كند.»[1] طبعا این آیه و آیات مشابه آن، بیشترین تاثیر را بر انسان با وجدانِ غیر مسلمان خواهد گذاشت و او را به مکتب فطرت پذیر اسلام نزدیک می کند؛ و چه کسی می داند چه بسا خیلی از غیر مسلمانان، با امثال این آیه، مسلمان شده اند، چه بسا خیلی از غیر مسلمانان، از همسایه ی مسلمان خود که آدمِ چشم و دل پاک، و امانتدار و  با وجدانی است، تاثیر پذیرفته و مسلمان شده اند.

منطق اسلام

پی نوشت:
1ــ نحل/90

Share