استفاده ابزاری از علم در غرب و چرایی غرب زدگی!!!

سید حسین سیدی
استعمارعلمی
استفاده ابزاری از علم و دانش در دنیای غرب، نکته ی نیست که قابل کتمان باشد.

غرب و استفاده ابزاری از علم

استفاده ابزاری از علم و دانش در دنیای غرب، نکته ی نیست که قابل کتمان باشد. به عبارت دیگر، در کنار استفاده مثبت از علم و دانش، جنایات علمی نیز مرتکب می شوند. این نکته (جنایات غربی ها در پوشش علم و دانش) در دیدار اخیر رهبری با مسئولان و محققان ستاد توسعه علوم و فناوری ‌های شناختی، وزیر علوم، رؤسا و اساتید دانشگاه های مرتبط، بیان شد. ایشان با تأکید بر اینکه همواره باید به توصیه غربی‌ها با سوءظن نگریسته شود، افزودند: «کشورهای غربی که امروز بیشترین پیشرفت‌ ها را در زمینه علوم جدید دارند، بیشترین جنایات را نیز در طول تاریخ بر ضد ملت‌ها مرتکب شده اند.»[1] جنایات غربی ها در پوشش علم و دانش زیاد است؛ به عنوان نمونه؛ مکتب غیر توحیدی کمونیسم و مارکسیسم، توسط عده ای عالم نما و دانشمند پایه ریزی شد، هر از گاهی برخی از افراد قلم به دست آنها در مجلات و روزنامه ها، تحت عنوان آزادی بیان به پیامبر اسلام توهین می کنند، با سندهای تحت عنوان 2030 سعی در نفوذ علمی و فرهنگی در دیگر کشورها، و متاسفانه حتی در کشور خودمان را دارند، و موارد دیگر. بنابراین اعتماد نکردن به برنامه های دنیای غرب که علم زده است، باید مد نظر قرار گیرد(البته رابطه علمی یک بحث است و اعتماد نکردن بحث دیگر).

اینک به یک دانشمند اشاره می کنیم که استفاده ابزاری از علم و دانش، آخرش او را مغضوب خدا کرد. این دانشمند مغضوب، کسی جز قارون نبود. قرآن کریم، قارون را کسی می داند که از علم و دانش خود استفاده ابزاری می کرد و آن را وسیله ای برای زراندوزی خود و ایجاد فاصله طبقاتی قرار داده بود. چنانکه وقتی قوم او به او گفتند که به دیگران کمک کن(زکات)؛ با غرور خاص خود گفت: « قَالَ إِنَّمَا أُوتِيتُهُ عَلىَ‏ عِلْمٍ عِندِى؛ (قارون) گفت: جز اين نيست كه اين اموال از روى دانشى كه در نزد من است (دانش به تورات و كيمياء و تجارت و كشاورزى) به من داده شده است.»[2] قارون با رد کردن خواست قوم خیرخواه خود(که پیروان حضرت موسی ــ علیه السلام ــ بودند) در مقابل برنامه های توحیدی حضرت موسی(علیه السلام) ایستاد؛ و البته نتیجه این غرور علمی خود را نیز دید.

نکته مهم: حکایت برخی از شیفتگان دنیای غرب(به بهانه برتری علمی) مثل همان شیفتگان قارون است. « پس (روزى قارون) در ميان آرايش شخصى و اشرافى خود بر قوم خويش بيرون آمد؛ آنهايى كه زندگى دنيا را مى‏ خواستند گفتند: اى كاش همانند آنچه به قارون داده شده براى ما بود! حقا كه او (از دنيا) داراى بهره ‏اى بزرگ است.»[3] اما وقتی که آخر و عاقبت او را دیدند، به اشتباه خود پی بردند. «

و كسانى كه ديروز آرزو مى كردند به جاى او باشند، بامداد گفتند: «واى! چنانكه گويى خدا روزى را براى هر كس از بندگانش كه بخواهد (و شايسته بداند) گسترده سازد و تنگ مى‏ گرداند. اگر منت خدا بر ما نبود، حتما ما را (در زمين) فرومى ‏برد.»[4] پیام آیه اخیر این است اگر شیفتگان دنیای غرب، پی به بی محتوا بودن برنامه های فریبنده آن ببرند، در می یابند که پیشرفت های ظاهری دنیای غرب (پیشرفت علمی و...) ارزش این همه تعجب کردن و انگشت به دهان ماندن ندارد. زیرا که:

جهان غرب نیز به واسطه غرور علمی دروغین خود در مقابل آموزه های ادیان و حتی انسانیت (همجنس بازی و...) ایستاده است. پیداست اگر کشورهای مسلمان، علی الخصوص کشور ما بخواهد به برنامه های فریبنده آنها اعتماد کند، در وهله اول گرفتار علم سکولار خواهد شد و در وهله بعد به دام ارزش های غیر انسانی آنها خواهد افتاد.

غرب و استفاده ابزاری از علم

پی نوشت:
ـ کلیک کنید
2ــ قصص/78.
3ــ قصص/79.
4ــ قصص/82.(نمونه قرآنی استفاده ابزاری از علم )

Share