خصوصیات عالمان باعمل - استاد حسینی قمی

دریافت ویدئو
دانلود فایلاندازه
فایل خصوصیات عالمان باعمل - حجت الاسلام حسینی قمی23.21 مگابایت
موضوع: 
در این کلیپ کوتاه 4 دقیقه ای با خصوصیات عالمان باعمل در کلام حجت الاسلام و المسلمین حسینی قمی آشنا شوید.

خصوصیات عالمان باعمل - حجت الاسلام حسینی قمی

در این کلیپ کوتاه 4 دقیقه ای با خصوصیات عالمان باعمل در کلام حجت الاسلام و المسلمین حسینی قمی آشنا شوید.

خصوصیات عالمان باعمل

در تعالیم اسلامی عالمی مورد احترام و تعظیم است که هیچ هوی و هوس و جانبداری، جز ادای رسالت خدایی و عملی کردن دین نداشته باشد. با تأمل در روایات بسیاری که در باب صفات علمای صالح و غیرصالح آمده است، ستایش هایی که از پیشوایان دین، در مورد علم و عالم دینی صورت گرفته، همه تا هنگامی است که علم در راه ایمان و تقوی و تعهد به کار گرفته شود و اگر عالمی به راهی برود که تعهد را رها کند، دیگر مقامی ندارد و باید مردم از چنین عالمی احتراز کنند. (1)

با توجه به رهنمودهای نورانی امام محمد باقر علیه السلام، عالمانی که در صدد به دست آوردن ریاست، شهرت و موقعیت در میان مردم هستند و دین را وسیله دنیاخواهی قرار داده و از تهذیب اخلاق و خصلت های والا به دور هستند، مورد مذمت واقع شده اند.
در روایتی از امام محمد باقر علیه السلام آمده است: «هر که علم را برای آن بخواهد که در برابر علما فخر کند، یا با سفیهان به مخاصمه و جدال درافتد، یا مردم را متوجه خود سازد، باید جای خود را در آتش برگزیند. ریاست جز براهل آن شایسته نیست.» (2)

این حدیث گهربار، دربردارنده و بیان کننده 3 ویژگی است که تلاشگران عرصه علم و دانش باید نفس خود را از آلوده شدن به آن بازدارند؛ فخرفروشی نسبت به دیگر علما، جدال با کم خردان، شهرت طلبی و متوجه ساختن تمایلات مردم به خود. عالمانی که در پرتو علم خویش، چنین مقاصدی در دل داشته باشند، جایگاه آن ها آتش است و هرگز شایسته رهبری و ریاست بر مردم نخواهند بود. چرا که به فرموده امام علی علیه السلام آفت علما، ریاست دوستی است. (3)

پی نوشت :

1- حکیمی، هویت صنفی روحانی، ص. ۷۸

2- حکیمی، الحیات، ج. ۲، ص. ۵۶۸

3- همان، ج. ۲، ص. ۵۶۷

Share