باز داشتن مردم از راه خدا؛ مصداق مهم مردم آزاری

موضوع: 
سید حسین سیدی
مردم آزاری
واقعیت این است افرادی که مردم را از دینداری باز می دارند، مردم آزارند.

باز داشتن مردم از راه خدا؛ مصداق مهم مردم آزاری

در مورد مسئله مردم آزاری نکته جالبی که می توان روی آن بحث و گفتگو کرد یک شعر معروف و رایج بین مردم است که می گوید :

می بخور، منبر بسوزان ولی مردم آزاری مکن ...

سوای بحث خود شعر که کاملا غلط و غیرقابل قبول است، می توان به نکات مهم دیگری نیز در این راستا اشاره کرد. مردم آزار نبودن صفت اخلاقی با ارزشی است که در دین ما خیلی بر آن تاکید شده است. اما برخی افراد غرض ورز در فضای مجازی و غیره، با سوءاستفاده از این صفت اخلاقی خوب، سرنوشتی همچون جریان کمک به خلق برای آن درست کرده اند. به عبارت دیگر، این گونه القا می کنند که هر مرامی داشته باش ولی مردم آزار نباش. این شعار جذاب و دروغین با آیات خدا و نیز واقعیت های جامعه نمی خواند.

خدای بزرگ در کنار توصیه به خوش رفتاری با مردم(مردم آزار نبودن) بر خواندن نماز و پرداخت زکات تاکید می کند: «وَ قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً وَ أَقيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاة؛ و با مردم به زبان خوش سخن گوييد و نماز را برپا داريد و زكات بپردازيد.»[1]

وقتی که انسان رابطه اش را با خداوند محکم کند، نمی تواند و نباید نسبت به خلق خدا احساس مسئولیت نکند(خمس و زکات و انفاقات دیگر) و این یعنی توجه کردن به حال مردم. توجه کردن به حال مردم نیز طبق فرمایش آیه باید بر خوش رفتاری و مهربانی باشد(وَ قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً) این یعنی مردم آزار نبودن.

واقعیت مردم آزاری

واقعیت این است افرادی که مردم را از دینداری باز می دارند، مردم آزارند. «وَ لا تَقْعُدُوا بِكُلِّ صِراطٍ تُوعِدُونَ وَ تَصُدُّونَ عَنْ سَبيلِ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِهِ وَ تَبْغُونَها عِوَجا؛ و بر سر هر راه ننشينيد كه (مردم با ايمان را) تهديد كنيد و مؤمنان را از راه خدا باز داريد، و با (القاى شبهات،) آن را كج و معوج نشان دهيد.»[2]

آیا کسانی که با لبخند و هزاران نقشه ی فریبنده دیگر، مردم را از راه خدا و معنویت باز می دارند و به شراب و قمار و کارهای بیهوده دعوت می کنند، مردم آزار نیستند؟ آیا کسانی که کاری به جز تمسخر دین و دینداران ندارند، مردم آزار نیستند؟ آیا کسانی که با ساخت کلیپ های غیراخلاقی، جوانان و  خانواده ها و جامعه را به تباهی می کشانند، مردم آزار نیستند؟

پس مردم آزار کیست؟ آیا مردم آزار باید حتما تفنگ و چاقو به دست باشد؟

واقعیت مردم آزاری

پی نوشت
1ــ بقره/83.
2ــ اعراف/86.

پدیدآورنده: 
Share