برنامه معرفت / حکایت زلیخا از دیوان وحشی بافقی

دریافت ویدئو
دانلود فایلاندازه
فایل برنامه معرفت 30 آذرماه 97217.6 مگابایت
معرفت، برنامه ای از گروه معارف و اندیشه دینی شبکه چهار سیما است که با محوریت ارائه مباحث فلسفه اسلامی و با حضور دکتر دینانی تهیه شده است.

برنامه معرفت / حکایت زلیخا از دیوان وحشی بافقی

معرفت، برنامه ای از گروه معارف و اندیشه دینی شبکه چهار سیما است که با محوریت فلسفه اسلامی پخش می‌شود . این برنامه یک برنامه گفتگو محور است که در کنار فلسفه اسلامی به شناخت اندیشه های اسلامی در کلام بزرگان و قرآن کریم می پردازد و در هر دوره برنامه به غیر از تشریح فلسفه ، نظرات بزرگانی چون عطار، حافظ ، سعدی و مولانا نیز بررسی می شود . مجری این برنامه دکتراسماعیل منصوری لاریجانی و مهمان ثابت آن دکترغلامحسین ابراهیمی دینانی است .

برنامه معرفت / حکایت زلیخا از دیوان وحشی بافقی

زلیخا را چو پیری ناتوان کرد
گلش را دست فرسود خزان کرد

ز چشمش روشنایی برد ایام
نهادش پلکها بر هم چو بادام

کمان بشکستش ابروی کماندار
خدنگ انداز غمزه رفتش از کار

لبش را خشک شد سرچشمهٔ نوش
بکلی نوشخندش شد فراموش

در آن پیری که صد غم حاصلش بود
همان اندوه یوسف در دلش بود

دلش با عشق یوسف داشت پیوند
به یوسف بود از هر چیز خرسند

سر مویی ز عشق او نمی‌کاست
بجز یوسف نمی جست و نمی‌خواست

کمال عشق در وی کارکر شد
نهال آرزویش بارور شد

بر او نو گشت ایام جوانی
مهیا کرد دور زندگانی

به مزد آن که داد بندگی داد
دوباره عشق او را زندگی داد

مدت زمان برنامه: ۴۸ دقیقه

مختصری از متن برنامه:

وحشی بافقی از شاعران دوران صفوی است و از حکمت صدرایی خارج نیست. وحشی بافقی در شعر (زلیخا را چو پیری ناتوان کرد) به عاشق بودن زلیخا به یوسف اشاره کرده است. زلیخا پیر و کور می‌شود، اما حرارت عشق به یوسف در درون او خاموش نمی شود.

در اینجا وحشی بافقی می خواهد استفاده دیگری داشته باشد. می خواهد بگوید این عشق شهوانی و نفسانی نیست. این چه عشقی بوده که زلیخا پیر شده، اما عشق یوسف را در دلش داشته است؟ این عشق نفسانی و شهوانی نبوده، بلکه حکایت از زیبایی باطنی است.

سؤال اینجاست که زیبایی باطنی چیست؟ زیبایی ظاهری را همه می شناسند، اما زیبایی معنوی و باطنی هم داریم. زیبایی معنوی در عقل است. رابطه وسیعی بین عشق و عقل برقرار است. این مَرد بزرگ عقل و عشق را با هم جمع کرده است. او می گوید زیبایی معنوی در عقل است؛ عقل توأم با عشق. اگر عقل با عشق همراه شد، بسیار زیباست.

Share