یک نکته سلوکی مهم در آستانه ماه مبارک رمضان

استاد محمدتقی فیاض بخش؛
یک نکته سلوکی مهم در آستانه ماه مبارک رمضان
قرار دادن خود در حمایت یکی از اولیای الهی (علیهم السلام) از ابتدای ماه مبارک رمضان

یک نکته سلوکی مهم در آستانه ماه مبارک رمضان

یک نکته سلوکی مهم در آستانه ماه مبارک رمضان قرار دادن خود در حمایت یکی از اولیای الهی (علیهم السلام) از ابتدای ماه مبارک رمضان است...

مرحوم سیّد در اقبال نکته ای را در آغاز ماه رمضان بیان می کنند که مورد توجّه علمای بعد از ایشان، از جمله جمال السالکین در «المراقبات» قرار گرفته که خلاصه‏ آن چنین است:

از آنجا که ماه مبارک رمضان برای اولیاء، اول سال سلوکی محسوب می شود، و چون هر روز از عمر آدمی بخشی از سفر او به سوی آخرت است، بنابراین سالک باید در ابتدای اوّلین ماه سال، خود را برای سفر دوازده ماهه پیش رو آماده کند. حال از یک سو هر مسافری نیازمند رفیق راه و نیز راهنما و حامی و محافظی امین و قوی است، و از سوی دیگر، سنّت بزرگان این بود که هر گاه میهمانی را در کنف حمایت خود می پذیرفتند، تا زمانی که او در حریم ایشان قرار داشت، به عنوان عضوی از افراد خانواده خود محسوبش می کردند و تا پای جان در حمایت از او می کوشیدند، حتی اگر آن میهمان عاصی یا حتی کافر بود.

لذا بسیار سفارش شده که سالک در همان ابتدای ماه مبارک، خود را در امان یکی از اولیای الهی (علیهم السلام) قرار دهد.

اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) اصل و خانه جود و کرامتند و اگر ما را به میهمانی پذیرفتند، إن شاءالله تا پایان سال از شرّ شیاطین انسی و جنّی در امان نگه خواهند داشت.

و البته میهمان نیز باید حریم صاحب خانه را حفظ کند و در حد خود نیز هدیه ای برای صاحب خانه ببرد. این هدیه می تواند تعهّدی عملی برای سال پیش رو و در حدّ بضاعت خود برای مولی باشد و به درگاه ایشان تقدیم شود.

 

منبع : به نقل از کتاب ادب حضور (دفتر سوم)، اسرار ماه رمضان - استاد فیاض بخش

یک نکته سلوکی مهم در آستانه ماه مبارک رمضان - استاد فیاض بخش

مطالب مرتبط و پیشنهادی :
ماه مبارک رمضان - ویژه نامه ضیافت الله
ویژه نامه احکام روزه و روزه داری
مجموعه استیکر ماه رمضان (ایام و مناسبتها)
دعاهای تصویری روزانه ماه مبارک رمضان
ویژه نامه پیام ادعیه روزانه ماه مبارک رمضان
ویژه ماه مبارک رمضان - ویژه نامه چندرسانه ای ماه ترین ماه

Share