این چهل شب (اربعین کلیمی) - قسمت دهم: شب و روز عید قربان (فیلم، صوت، متن)

دریافت ویدئو
این چهل شب (اربعین کلیمی) - قسمت دهم: عید قربان

این چهل شب (اربعین کلیمی) - قسمت دهم: شب و روز عید قربان (فیلم، صوت، متن)

خوشه ای از خرمن معارف اربعین موسوی، به بیان استاد محمدتقی فیاض بخش - ذی قعده و ذی حجه ۱۴۴۲ - قسمت دهم: شب و روز عید قربان

برای دسترسی به سایر قسمتهای برنامه «این چهل شب استاد فیاض بخش» اینجا کلیک کنید

▼ خلاصه قسمت دهم: شب و روز عید قربان

◍ شب و روز عید قربان در مقام و مرتبه مانند شب و روز عید فطر می باشد و به نوعی سالک آخرین و بلند ترین گام ها را برای لقاء محبوب برمی دارد.

◍ ادعیه عید فطر سراسر بیانگر جایزه و ثمره است و همانگونه که بعد از ۳۰ روز روزه داری و بندگی اینگونه خطاب می شود که: «هلموا الی جوائزکم...»
در ایام پایانی ذی حجه نیز که سالک بعد از گذراندن ۴۰ روز روزه داری و مراقبت و تزکیه به عید قربان می رسد خطاب «هلموا الی جوائزکم...» متوجه او می شود.

◍ مرحوم سید در اقبال، دعای ام داود را در میان اعمال روز عید نیز  مطرح کرده و این توصیه یک لطیفه ای دارد و آن اینکه ام داود برای رهایی فرزندش از زندان متوسل به این دعا شدند و لذا گویا سالک با انجام این عمل برای نجات روح و قلب خود از زندان نفس و بند شیطان  تلاش می کند. 

◍ بنابراین شب عید قربان از زیباترین شب هاست که شب جوائز و شب رهایی است که احیاء آن نیز توصیه شده است.

◍ از ادعیه لحظات روز عید و بخصوص قنوت نماز آن پیداست که سالک رسیدن به مقام تام ولایت را از خداوند می خواهد و لذا این گونه درخواست می کند که خدایا من هرآنچه را که به اهل بیت و پیامبرت(علیهم السلام) عنایت فرمودی را خواهان هستم و وجودچنین درخواست هایی دلیل بر امکان وصول انسان به این مراتب و مقامات بوده و بیانگر این است که دایره رشد و سیر لقاء سالک حد و مرز ندارد و اگر چنانچه امکان وصول وجود نداشت به انسان آموزش داده نمی شد.

◍ نکته ای که وجود دارد چون این مراتب در غایت قصوای لقاء الهی است به همان میزان وصول به آن سخت خواهد بود.

◍ در این میان میانبر اربعین موسوی و روز عرفه و از همه زیباتر میانبر شب و روز عید قربان که ایام قربانی کردن نفس است، راه وصول به آن مقامات آسان تر می شود. 
لذا انسان باید با تمام وجود خود را آماده عید قربان کرده و با رعایت نظافت و طهارت و حضور در مصلی و خواندن نماز عید، از خداوند بخواهد که تمامی مضامین و مراتب دعای قنوت را به نحو تام تمام در حق او به اجابت برساند.

◍ نکته پایانی روز عید خواندن دعای ندبه است و این عمل به این معناست که مومن باید وجود قرار گرفتن در این عید بزرگ باید در فراق صاحب و مولای خود ندبه کرده و گریه کند و از خداوند ظهور ایشان را طلب کند.

Share