این چهل شب (اربعین کلیمی) - قسمت نهم: روز عرفه (فیلم، صوت، متن)

دریافت ویدئو
دانلود فایلاندازه
فایل این چهل شب (اربعین کلیمی) - قسمت نهم: روز عرفه33.55 مگابایت
این چهل شب (اربعین کلیمی) - قسمت نهم: روز عرفه

این چهل شب (اربعین کلیمی) - قسمت نهم: روز عرفه (فیلم، صوت، متن)

خوشه ای از خرمن معارف اربعین موسوی، به بیان استاد محمدتقی فیاض بخش - ذی قعده و ذی حجه ۱۴۴۲ - قسمت نهم: روز عرفه

برای دسترسی به سایر قسمتهای برنامه «این چهل شب استاد فیاض بخش» اینجا کلیک کنید

▼ خلاصه قسمت نهم: روز عرفه

◍ عرفه عید عاشقان و روز خلوت با محبوب کل است، روزی که اگر کسی موفق به بستن بار خود و خلوت تام با محبوب نشود دیگر معلوم نیست در سایر اوقات قادر به یافتن چنین فرصتی بشود.

◍ روز عرفه همانند شب های قدر نقطه عطفی برای زندگی انسان محسوب می شود و او باید از همان روزهای نخست خود را به نحوی آماده کند تا محبوب او را بطلبد و الا احدی با پای خود به کوی محبوب راه نخواهد یافت.

◍ مرحوم سید در اقبال در لحظات پایانی روز عرفه تعابیر لطیفی دارد که شایسته است انسان به این نحو با خدای خود به راز و نیاز بپردازد؛ «اللهم لاتحرمنی خیر ما عندک لشر ما عندی...» خدایا مبادا مرا بخاطر کاستی ها و زشتی هایی دارا هستم از امروز محروم کرده و بی نصیب گذاری... .
و اگر چنانچه بخاطر همین کاستی ها، حکم به محرومیت و جاماندن من از پذیرفته شدگان امروز(عرفه) نمودی، لااقل مرا به عنوان مصیبت زده ای که بخاطر از دست دادن این لحظات مصیبتی را متحمل شده است اجر و پاداشی را عنایت بفرما.

◍ و اما اهم اعمال روز عرفه از غسل و نماز توبه آغاز می شود چرا که انسان در این روز چون می خواهد به محضر درگاه الهی و مهمان خانه و نهان خانه پروردگار وارد بشود با پاکیزه و طاهر به حضور برسد.

◍ دستور دیگر در روز عرفه ارتباط برقرار کردن با امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) می باشد به این نحو که مثلا تمام اعمال و عبادات آن روز را به محضر ایشان اهدا نماید، البته توسل به مادر ایشان حضرت نرجس خاتون(سلام الله علیها) و علی الخصوص توسل به حضرت صدیقه طاهره(سلام الله علیها) به این صورت که به محضر ایشان هدایایی اهدا شود تا رضایت این بزرگواران را جلب نموده و با توجه به مهر مادری نسبت به حضرت واسطه خیر میان ایشان و ما شوند تا به این سبب حضرت گوشه چشم و نیم نگاهی به سالکان داشته باشند.

◍ یکی از چیزهایی که در این بین بسیار زیبا و راه گشاست، توسل به آستان مقدس اباعبدلله علیه السلام است که موجب رقت قلب می شود و از آنجایی که رقت قلب یک اصل مسلم برای قبولی دعاست و لذا بهترین راه و میانبر برای حصول آن، گریه بر سیدالشهدا است.

◍ انسان از ادعیه غفلت ننموده و در این میان چه بصورت جمعی و چه انفرادی در هرصورت زیبا خواهد بود.
در جمع زیباست، چون خداوند به جمع نگاه می کند و اگر چنانچه دلی شکسته باشد خداوند به یمن آن دل شکسته به همگان توجه می نماید یا اگر یک استجابت برای  بنده ای سرزده باشد سایرین نیز پذیرفته پذیرفته درگاه حق می شوند بخصوص ارواح پاک جمع بر یکدیگر موثر بوده و اگر فردی حال خوبی نداشته باشد می تواند از حال جمع بهره ببرد.
از سوی دیگر دعای در انفراد نیز جایگاه خود را داشته و چه بسا انسان در تنهایی می تواند به نحوی با خداوند سخن بگوید که در جمع امکان آن فراهم نباشد.
بخصوص دعای انفرادی اگر در اماکنی باشد که زمینه حال خوش  را برای انسان فراهم بیاورد انسان می تواند از دنیا و مافیها فارغ گردد.

◍ و بعد از آن توصیه به انتخاب ادعیه بلند کرده اند که معروف است اهل دل عرفه سیدالشهداء را توصیه کرده و بر آن اهتمام داشتند.

◍ به تعبیر مرحوم علامه و استاد سعادت پرور(رحمهما الله) انسان باید به هر زبانی که می تواند با خدای خود راز و نیاز کند و لذا چون دعای عرفه دارای مضامین بلندی است اگر به فرض کلام معصوم نیز نباشد نباید بخاطر این تشکیک هایی که مطرح است آن مضامین بلند را از دست داد.
◍ و بالاخره در لحظات پایانی روز عرفه به ادعیه ای که مرحوم سید در اقبال برای این لحظات که از زیباترین لحظات روز عرفه است آورده، به راز و نیاز بپردازد.

Share