این چهل شب (اربعین کلیمی) - قسمت هشتم: دهه اول ذی حجه... (فیلم، صوت، متن)

دریافت ویدئو
ابتدا سالک همه آنچه را که در ماه ذی قعده گذشت از توبه و استغفار و مراقبه و عبادات شدت ببخشد و بخصوص به دعای هنگام صبح و عصر مقید بوده و اهتمام داشته باشد.

این چهل شب (اربعین کلیمی) - قسمت هشتم: دهه اول ذی حجه... (فیلم، صوت، متن)

خوشه ای از خرمن معارف اربعین موسوی، به بیان استاد محمدتقی فیاض بخش - ذی قعده و ذی حجه ۱۴۴۲ - قسمت هشتم: دهه اول ذی حجه......

برای دسترسی به سایر قسمتهای برنامه «این چهل شب استاد فیاض بخش» اینجا کلیک کنید

▼ خلاصه قسمت هشتم: دهه اول ذی حجه...

◍ دهه اول ذی الحجه دوران طلائی اربعین موسوی است و از دعای وارده در این ایام برمی آید که اگر اهمیت این دهه بیش از ایام رجب و شعبان و رمضان نباشد قطعا کمتر نخواهد بود.

◍ دلیل اول بر این مطلب دعائی است که جناب ابوحمزه ثمالی از امام صادق(علیه السلام) نقل می کند که حضرت در بین الطلوعین و بین الغروبین این دهه بر آن مداومت داشتند.«اللهم هذه الایام التی فضلتها علی الایام و شرفتها قد بلغتنیها بمنک و رحمتک..»

◍ دلیل دیگر بیان امام صادق(علیه السلام) است که می فرمایند: اگر کسانی هستند که در ایام رجب و شعبان و رمضان و شب و روز عید فطر موفق به طی مراتب قرب الهی نشدند یا به مراتب اعلای آن دست نیافتند و یا حتی کسانی که به مراتب عالی رسیدند ولی طالب مراتب اعلی هستند در این دهه می توانند به مقصود خود برسند.

◍ از این رو خداوند در این ایام که با شب های آن معرفی می شود به رحمت رحیمیه با اخص خواص معامله می کند «والفجر ولیال عشر». 
لیل به معنای تاریکی و مجموعه ای از اسرار و پیچیدگی  و راز و رمز هاست که دو محبوب این ظرف زمانی را برای گفتگو  انتخاب می کنند و لذا پروردگار به شب های این دهه قسم یاد می کند و معلوم می شود که هرچند همه ایام این دهه خوش است اما شب های آن حساب دیگری دارد.

◍ دستوراتی برای این ایام ذکر شده که مرحوم سید در اقبال مفصل به آن پرداخته است اما اهم آنها عبارت است از اینکه:

◍ ابتدا سالک همه آنچه را که در ماه ذی قعده گذشت از توبه و استغفار و مراقبه و عبادات شدت ببخشد و بخصوص به دعای هنگام صبح و عصر مقید بوده و اهتمام داشته باشد.

◍ دستور دیگر نماز بین مغرب و عشاء و بخصوص تسبیحات و تهلیلات است که مرحوم محدث قمی در مفاتیح نقل کرده اند و به اندازه ای مورد توجه اولیاء بوده است که مرحوم علامه مجلسی نیز در بحارالانوار به آثار و برکات این تسبیحات و تهلیلات پرداخته است.

◍ از جمله مراقبات مهم در این دهه مراقبه بر روزه این ایام می باشد که به نقلی ادامه روزه ماه مبارک رمضان است، که در مجموع یک اربعین محسوب می شود و لطافت این مراقبه این است که اگر کسی به هر دلیلی موفق به بهره مندی از ماه مبارک نشده باشد مثل نوافلی که نواقص فریضه را جبران می کند، می تواند با درک این دهه آنچه را که در ماه صیام از او فوت شده جبران نماید. 

◍ دستور بعد بهره مندی و انس گرفتن با لیالی و اذکار این ایام و قرآن است تا برسد به روز عرفه که مهم ترین لحظات این ایام است که به عنوان تالی تلو شب های قدر معرفی شده است و حکایت از این دارد که اگر کسی موفق به درک لیالی قدر نشده باشد روز عرفه بهترین فرصت برای جبران مافات است. 

◍ روز عرفه به اندازه ای حائز اهمیت است که انسان باید از همان روز های نخست برای آن آمادگی پیدا کند، درست مثل لیالی قدر که اولیاء الهی از اول ماه رجب خود را برای آن آماده می کردند.

◍ باید توجه داشت که حضور قلب در نماز و حضور قلب در لیالی قدر یک شبه حاصل نمی شود و بلکه انسان باید مدت ها از قبل خود را برای آن مهیا کند و لذا سالک اربعین موسوی از همان روزهای ابتدای ذی قعده یا نهایتا از روزهای اول ذی حجه خود را برای روز عرفه آماده کند.

Share